سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ دی ۱۴۰۰ در ۱:۵۶ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست خبری سازمان سینمایی حوزه هنری مطرح شد:

حمیدرضا جعفریان: فیلمی نمی‌سازیم که توقیف شود/ دهه ۶۰ یکی از نقاط روشن کارنامه حوزه هنری است

neshast-jafarian-1

حمیدرضا جعفریان رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در نشستی خبری برنامه‌های آینده و روند تولید آثار راه‌یافته این سازمان به چهلمین جشنواره فیلم فجر را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، در ابتدای این نشست که ظهر سه‌شنبه ۲۸ دی‌ماه در حوزه هنری برگزار شد، هادی فیروزمندی گفت: محور اصلی این نشست تولیدات جدید سازمان سینمایی حوزه هنری برای جشنواره فیلم فجر است. یکی از دغدغه‌های ما در کنار تولیدات برای فجر ارائه گزارشی کلی از فعالیت مدیران و تیم جدید سازمان سینمایی حوزه هنری است.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی حوزه هنری از اوایل سال ۶۰ فعالیت خود را آغاز کرده است. طی این چهار دهه؛ تجارب مختلفی را کسب کرده که البته فرازوفرودهایی داشته و آنچه که ما تلاش داریم احیای میراث کهن هنری در عرصه سینما است.

* به دنبال تقویت جریان اقتباس هستیم

در ادامه این نشست حمیدرضا جعفریان با اشاره به اینکه در دوره جدید سازمان سینمایی حوزه هنری و مدیریت جدید این نهاد، چند هدف‌گذاری کلان را مدنظر قرار داده‌اند، گفت: ما دوره‌های قبل را آسیب‌شناسی کرده‌ایم و تلاش کردیم میراث حوزه را احیا و تقویت کنیم. ما در حوزه پخش، استعدادیابی و تولیدات تصویری سیاست‌هایی داشتیم که در حوزه تولید هدف اصلی ما این بود که جریانی پایدار از تولید آثار تصویری در گونه‌های مختلف داشته باشیم. برای همین سه پیشران اصلی را در نظر گرفتیم.

وی ادامه داد: اولین موضوع قوت خلق و قصه‌گویی است که برای این هدف به دنبال تقویت جریان اقتباس بودیم. عامل دوم که شناسایی کردیم سرمایه انسانی و هنرمندان هستند که تمرکزهایی هم از گذشته در این زمینه وجود داشت و سوم سرمایه‌گذاری و هدایت سرمایه به سمت تولید بود.

وی بیان کرد: تلاش کردیم گوناگونی در ژانر ایجاد کنیم ازاین‌رو هم درام سیاسی هم اجتماعی و هم دفاع مقدسی داریم. سرمایه‌گذاری روی فیلمسازان حرفه‌ای جوان کردیم و هر چهار تا اثر امسال ما دومین کار حرفه‌ای کارگردانان است.

جعفریان با تاکید بر این امر که تولیدات امسال حوزه هنری قرار است حال خوب برای مخاطب ایجاد کند، افزود: تلاش کردیم در کنار تولید کمی به بحث کیفی هم بپردازیم و آثار قابل دفاعی را تولید کنیم.

جعفریان در ادامه به محتوای فیلم‌های حوزه هنری در جشنواره پرداخت و گفت: طی یکسال اخیر فرایند تولید این آثار انجام شده و همه به دبیرخانه ارائه شدند. فیلم «ضد» یک سینمایی درام سیاسی است که در بستر یک روایت عاشقانه به زوایایی از شخصیت شهید بهشتی می‌پردازد، بازه فیلم در حدود چهار ماه روایت می‌شود و امسال چهلمین سالگرد شهادت بهشتی است و این یکی از انگیزه‌های ما برای تولید این فیلم بود. فیلم «هِناس» در ژانر بیوگرافی است و یک روایت زنانه است که به وقایع ملتهب ابتدای دهه ۹۰ می‌پردازد.

*در پی مشارکت با شرکای جدید

وی ادامه داد: امسال فقط توانستیم با بنیاد سینمایی فارابی و بخش خصوصی همکاری کنیم و تلاش داریم در ادامه شرکای دیگری برای حمایت از آثار داشته باشیم. فیلم «دسته دختران» فیلم بعدی ما است که تنها کارگردان زن جشنواره امسال با این فیلم حضور دارد و اقتباس از وقایع و چند کتاب از ادبیات پایداری انتشارات سوره مهر است و این ازاین‌جهت برای ما حائز اهمیت است. فیلم سینمایی «شادروان» فیلم بعدی ما است که یک درام اجتماعی است که جنبه جذاب و ممتازی که داشت که باعث شد با آن مشارکت کنیم این بود که یک فیلم خانوادگی شیرین و دغدغه‌مند است.

جعفریان افزود: یکسری کارهایی هم برای سال آینده برای جشنواره چهل و یکم داریم که تعداد آن تصویب شده و یکی از آن‌ها به کارگردانی هادی مقدم دوست است که بعد از جشنواره تولید آن را آغاز خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این سؤال که تولید آثار سینمایی شما رو به دهه شصت حرکت می‌کند و از مسائل روز بخصوص موضوع ملتهب کرونا عقب مانده‌اید، گفت: ما امسال فقط یک کار سیاسی تاریخی دهه ۶۰ داریم که روایتی است که به درد امروز هم می‌خورد که تا حدی به جریان نفوذ می‌پردازد. این جریان غالب در سینمای جهان است اما ما باید در فضای روز و تولید آثار اجتماعی موضوعاتی داشته باشیم که تلاش می‌کنیم آن را گسترش دهیم. چند طرح و سناریو در فضای کمتر حرفه‌ای سینمایی با موضوع کرونا داشتیم اما چیزی که جذاب باشد که روی آن سرمایه‌گذاری کنیم را نداشتیم اما قطعاً موضوعی است که باید به آن پرداخت.

* فیلمی نمی‌سازیم که توقیف شود

جعفریان در پاسخ به سؤال خبرنگار مهر درباره آثار توقیفی این سازمان همچون «دیدن این فیلم جرم است» و «مصلحت» توضیح داد: فیلم‌های ما توقیف شده اما ما فیلم نمی‌سازیم که توقیف شود. ما در چارچوب قانون و باتوجه‌به مأموریت خودمان اثری را خلق می‌کنیم. اگر منظورتان «دیدن این فیلم جرم است» باشد که باید بگویم این فیلم هم سرانجام اکران شد. لفظ توقیف انگار فیلم دیگر اجازه اکران پیدا نمی‌کند اما ایراد پیدا کردن به معنی توقیف نیست. به دلایل مختلف دولت قبل تصمیم گرفت نمایش فیلم را به تعویق بیندازد.

فیلم «مصلحت» هم از نظر من توقیف نیست، اسناد پروانه نمایش آن وجود دارد و برای اکران عمومی هم در مسیر گفتگو است. ضمن اینکه زمان مناسبی برای اکران آن در امسال وجود نداشت ما بارها با موج‌های جدید کرونایی روبه‌رو شدیم اما سال آینده ۶ فیلم برای اکران داریم.

*با همه تهیه‌کنندگان رفتار عادلانه داشته‌ایم

جعفریان در پاسخ به سؤال دیگری عنوان کرد: این‌طور نیست که ما به برخی فیلم‌ها سالن ندهیم. فیلم‌های «آتابای»، «صحنه‌زنی»، «پوست» و… جزو فیلم‌هایی بوده که امسال اکران کرده‌ایم. همکاری با سینماگران داشته‌ایم و رفتار حوزه عادلانه بوده است. گاهی برخی صاحبان فیلم توقعاتی دارند که نابجاست. ما تلاش کردیم همه تصمیم‌گیری‌ها مبتنی بر قانون باشد.

وی افزود: پروانه نمایش و اصلاحات فیلم‌ها برعهده وزارت ارشاد است که خودمان را موظف به انجام آن می‌دانیم. استاندارد دوگانه هم نداریم و همان نسخه ارشاد را نسخه نهایی می‌دانیم. در تخصیص سانس‌ها هم قائل به مصوبات شورای صنفی نمایش هستیم. از یک جایی به بعد درباره چینش و سانس‌ها این موضوع به سینماداران برمی‌گردد. سیاست اصلی ما اختصاص فضای عادلانه برای همه فیلم‌هاست، شما ببینید چقدر تلاش کردیم فرصت عادلانه برای اکران برای همه فیلم‌ها قایل باشیم.

neshast-jafarian-2

* یک سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است

وی افزود: یک سوم سینماهای کشور در اختیار حوزه هنری است. باتوجه‌به جریانی که در دو سال اخیر برای توسعه سالن‌های سینما داشتیم، حدود ۱۴۸ سالن در ۲۱ استان به‌صورت فعال داریم و تلاش داریم تا سال ۱۴۰۲ این آمار را به ۴۰۰ سالن سینمایی برسانیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران درباره «گروگان‌گیری سالن‌های سینمایی» بیان کرد: حسم این است که اسیر جنجال رسانه‌ای شده‌ایم. چرا اکران «آتابای» و «پوست» و «صحنه‌زنی» را نمی‌بینید، رضایت‌های عمده تهیه‌کنندگان در عدالت‌گستری دیده نمی‌شود؟ اینکه بگوییم سالن‌ها گروگان گرفته می‌شود یک گزاره کلی است. حوزه هنری به فیلم‌ها به جز اصلاحات ارشاد اصلاحات دیگری وارد نمی‌کند. این ادعا ارزش جواب دادن هم ندارد، چرا توقع دارند همه سالن‌ها به «بی‌همه‌چیز» اختصاص داده شود؟ بعد از پایان اکران «بی‌همه‌چیز» در این باره صحبت می‌کنیم. به نظرم این یک بازی برای فروش بیشتر فیلم است.

فیروزمندی با تاکید بر این مهم که در دوران تازه یک ایده بزرگ داریم و آن افزایش تعامل با سینما است، گفت: می‌خواهیم سعی کنیم عدالت‌گستری داشته باشیم. رفتار ما درباره پاسخ ندادن به اظهارات تهیه‌کننده «بی‌همه‌چیز» یک رفتار صنفی بود. دلیل نمی‌شود یک تهیه‌کننده چون صاحب تریبون است، احساس کند باید از همه ظرفیت‌ها برای جبران سرمایه استفاده کند. ما باید رفتار صنفی و قانونی داشته باشیم، ما تلاش داشتیم که به‌دوراز حاشیه‌ها با جنس فیلم‌ها و ظرفیت فیلم‌ها نشان بدهیم که بنا بر تعامل داریم، واقعاً این هم نیست که سینماهای حوزه هنری غالب باشد. اما تلاش می‌کنیم سهم خودمان را در عرصه اکران به‌واسطه افزایش زیرساخت‌ها افزایش بدهیم.

جعفریان درباره توسعه سالن‌های سینمایی حوزه هنری هم بیان کرد: در امر سینماسازی تلاش کرده‌ایم سینماها را بازسازی کرده و ارتقا بدهیم. حتی سینماهای دهه ۸۰ را داریم به‌روز می‌کنیم، اما یکی از سیاست‌های ما برای توسعه این است که عدالت دسترسی برای مخاطبان وجود داشته باشد. در حال حاضر در ۸ یا ۹ استان سینما نداریم، در چنین مکان‌هایی چند راهبرد داریم. یکی اینکه سالن‌های موجود را بازسازی کنیم، ضمن اینکه با برخی سالن‌های بخش خصوصی یا برخی دستگاه‌ها که برایشان سودآور نیست، قرارداد بسته‌ایم که از ظرفیت‌های آنها هم بهره ببریم.

*نگاه ما در بلیت‌فروشی «گیشه هفت» جلب مخاطب است

وی درباره سامانه بلیت‌فروشی «گیشه هفت» هم گفت: نگاه ما به این سامانه و زیرساخت‌های آن، نگاه اقتصادی نیست. سامانه بلیت‌فروشی این‌طور نیست که سودآور باشد، نگاه ما بیشتر جلب مخاطب است، اینکه مشتری را به طور ثابت برای خودت نگهداری و به زنجیره سینمای تو متصل شود. با «سینما شهر» ارشاد مذاکره می‌کنیم تا به نتیجه برسیم، برخی از شهرداری‌ها هم همکاری خوبی می‌کنند، در خیلی از استان‌ها هم توانسته‌ایم از استانداری‌ها کمک بگیریم.

وی درباره ملاک این سازمان برای اکران فیلم‌های سینمایی تأکید کرد: ما قائل به یک استاندارد هستیم که استاندار شورای پروانه نمایش است. حتماً حضور جناب آقای قمی و دیگران در آن شورا مغتنم است، اما مستقل از عضویت هرکسی در آن شورا، خود همان شورا وجاهت دارد. یکی از مغالطه‌ها این بود که می‌گفتند آقای قمی به یک فیلم پروانه نمایش نداده درحالی‌که این فیلم در دولت قبل پروانه گرفته بود، درباره نحوه سانس دهی و اختصاص پردیس‌ها قوانین شورا مشخص می‌کند که چه کنیم.

رئیس سازمان سینمایی حوزه هنری درباره تولیدات حوزه هنری بیان کرد: ما جریان تولید را تثبیت می‌کنیم، جذب سرمایه‌گذاری هم مهم است و به جز همکاری با «فارابی» به گزینه‌های دیگر هم فکر می‌کنیم. در حال حاضر چهار پنج سریال را در مراحل مختلف داریم، از سریال «جنابعالی» به کارگردانی عادل تبریزی حمایت می‌کنیم. تمایل داریم با آثاری که اقتباس از کتاب‌های سوره مهر است، همکاری داشته باشیم. با مؤسسه شهید آوینی، مرکز فلق و… هم مشارکت‌هایی داریم. تمایل داریم با خود تهیه‌کننده‌ای که مجری کار است، مشارکت کنیم اما این امر برای تهیه‌کنندگان سخت است. باید سرمایه‌گذاری واقعی هم داشته باشیم.

* دهه ۶۰ یکی از نقاط روشن کارنامه حوزه هنری است

جعفریان مطرح کرد: میراث حوزه صرفاً میراث دهه ۶۰ نیست، حتماً دهه ۶۰ یکی از نقاط روشن کارنامه حوزه هنری است، آن چیزی که من عرض کردم منظور احیای میراث چهل‌ساله حوزه است، میراث تنها ناظر به فیلم نیست، ناظر به آدم‌هاست. افقی که ترسیم کرده‌ایم شروع دهه پنجم فعالیت‌ها و درخشش حوزه هنری مبتنی بر تجربیات گذشته است، از سوی دیگر این‌طور نیست که بانک و قلک باشیم و یک فیلمسازی فیلمی بسازد و به او کار نداشته باشیم. به‌عنوان مدیر فرهنگی و حاکمیتی اصلی‌ترین کار ما انتخاب هنرمند است. بقیه کارها مربوط به درونیات و زیست هنرمند است، هنرمند خوب کم نداریم، حتماً توجه به آنهایی که کم‌کار شده‌اند هم مدنظر ما قرار می‌گیرد. البته ممکن است هنرمندی یک کار خوب داشته باشد اما ده میلیارد تومان هزینه آن شود، ما ترجیح می‌دهیم به سراغ پنج کار دیگر با هزینه کمتر برویم. سال گذشته بازنویسی زیادی روی فیلمنامه داشتیم، این رفت و برگشت‌ها خیلی مهم است.

* محتوا برای ما موضوعیت دارد

وی درباره اولویت‌های حوزه هنری برای ساخت فیلم گفت: حتماً محتوا برای ما موضوعیت دارد، هویت مضمونی و سیاست کلان حوزه هنری هم مشخص است. خیلی لازم نیست آن را بیانیه کنیم. حتماً پرداختن به مفاخر، کودکان، خانواده، حال خوب مخاطب، حس امید و… برای ما مهم است، در فضای همکاری با فیلمسازان و مؤلفان هم تلاش می‌کنیم تنوعی داشته باشیم، هم با هنرمندان حرفه‌ای کار کنیم هم با جوانان، امسال خیلی دوست داشتیم یک کار اولی داشته باشیم اما مقدورات اجازه نداد، تلاش می‌کنیم هرسال یک کار اولی داشته باشیم، یا کارهایی برای تثبیت فیلمسازان و تنوع در عوامل داشته باشیم.

جعفریان بیان کرد: تحلیل ما این بوده که در جریان تولید افت‌وخیزهایی داشته‌ایم که این جریان نیازمند احیا است. حتماً دهه ۶۰ و ۷۰ دوره درخشش حوزه هنری است که منتج به آثار ماندگاری هم شده است. احیا ناظر بر همین امر است، بخشی از این موضوع مربوط به این است که این چهار فیلم ما را ببینید و نظر بدهید. تثبیت احیا به عوامل مختلفی بستگی دارد، تلاش می‌کنیم در حد تدبیر خودمان موانع را برطرف و ملزومات را مهیا کنیم.

وی ادامه داد: به نظرم حضور ما در جشنواره امسال با ۴ فیلم سینمایی و یک مستند در جهت همان احیای جریان تولید است. ما به تاریخ شفاهی و اوضاع حوزه مسلط هستیم. ضمن اینکه در نظر بگیرید اقتضائات روز هم مهم است، ما درباره اتفاقات روز هم تحلیل داریم. به‌عنوان سرمایه‌گذار این حق را در بازبینی و اصلاحات برای خودمان قائل هستیم، حتماً اگر به سوژه‌های خوبی برسیم با فیلمسازانی که فکر می‌کنیم می‌توانند آن‌ها را بسازند، مطرح می‌کنیم، هر فیلمسازی که با سوژه ارتباط برقرار کند با او وارد گفتگو می‌شویم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>