سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۱ بهمن ۱۴۰۰ در ۵:۴۶ ب.ظ چاپ مطلب

مخاطبان کمیک بوک‌ها علیه همجنس‌بازی سوپرمن

SuperMan

آمار جدید از فروش کمیک بوک‌های کمپانی دی سی حاکی از آن دارد که مخاطبان خریدار تبلیغات لیبرالی نیستند.

سوره سینما – ممکن است که از تغییرات جدید کمپانی دی سی در کمیک بوک سوپرمن خبر نداشته باشید. در وهله اول دی سی جاناتان کنت پسر سوپرمن را جایگزین او کرد. در وهله دوم او را همجنس‌باز کرد. به‌مانند پدر، جاناتان عاشق خبرنگاری به نام جی ناکامورا می‌شود. تام تیلور و جان تیمز دو تن از مشهورترین نویسندگان و گرافیست‌های کمیک بوک هستند که کمیک چپ‌گرایانه جدید را نگارنده‌اند. در وهله سوم جیم لی ناشر دی سی شعار سوپرمن را از «راستی، حق و شیوه آمریکایی» (Truth, Justice, and The American Way) به «راستی، حق و فردای بهتر» (Truth, Justice, and a Better Tomorrow) تغییر داد. لی در این باره گفت: بهتر است که جهان‌گرایی کنیم و به مناسبت هشتادسالگی این کاراکتر، دنیایی بهتر بسازیم. در مرحله بعد سوپرمن به فعال حفظ محیط‌زیست تبدیل شده است.

تام تیلور در مصاحبه‌ای با آی جی ان گفت: سؤال این است که دغدغه سوپرمن جدید چیست؟ آیا یک سوپرمن هفده‌ساله می‌تواند با روبات‌های غول‌پیکر مبارزه کند ولی بحران محیط‌زیست را نادیده بگیرید؟ مسلماً نه. تیلور در ادامه افزود: سوپرمن فقط یک فعال حفظ محیط‌زیست نیست، او حامی مهاجرت غیرقانونی نیز هست. آیا یک ابرقهرمان با قدرت شنوایی و بینایی خارق‌العاده می‌تواند بی‌عدالتی‌های برون‌مرزی را نادیده بگیرد. آیا او می‌تواند پناهندگان را نادیده بگیرد؟

مدیران دی سی می‌خواستند با حربه «طرفداران با شنیدن همجنس‌باز بودن سوپرمن، بی‌صبرانه منتظر خریدن این کمیک هستند» فروش این سری را افزایش دهد. اما واقعیت چیز دیگری شد. نسخه اول این مجموعه، هفدهمین کمیک پرفروش ماه توزیع بود. نسخه سوم این سری، هفتاد و هفتمین کمیک پرفروش ماه سپتامبر است. در مقایسه با سری قبلی سوپرمن در سال ۲۰۱۸، قسمت اول آن مجموعه پرفروش‌ترین کمیک ماه توزیع بود. در سال ۲۰۱۶ نیز سوپرمن پرفروش‌ترین کمیک ماه توزیعش بود.

سری جدید سوپرمن پس از انتشار پنج قسمت در میان پنجاه کمیک پرفروش سال ۲۰۲۱ قرار ندارد. از میان پنجاه کمیک برتر دی سی در سال ۲۰۲۱، چهل و هشت عنوان «بتمن» در این لیست وجود دارد. کمپانی دی سی باید نام خود را به کمپانی بتمن تغییر دهد؛ چون بدون او هیچ ندارند.

SuperMan2

* دنیل چری مدیرعامل کمپانی دی سی استعفا داد

دنیل چری پس از فقط شانزده ماه مدیریت از پست مدیرعامل کمپانی دی سی استعفا داد. در دوران مدیریتی او، کمیک‌های دی سی به بستری برای تبلیغات کمپین انتخاباتی دموکرات‌ها تبدیل شده بود. چری که فردی سیاه‌پوست است، گویا فقط برای حفظ ظاهر توسط مالکان دی سی برگزیده شده بود. دی سی در تلاش است تا مجموعه کمیک‌های «لیگ جاستیس» (Justice League) را کنسل کند. خود دی سی متوجه تکراری بودن این سری شده است.

در زمانه‌ای که مانگاهای ژاپنی در صدر فروش کمیک بوک‌ها قرار دارند، دی سی درصدد کشتن بتمن و سوپرمن و واندرومن است.

آمار منتشر شده در لیست (NPD BookScan) حاکی از آن دارد که بیست کمیک پرفروش سال همگی از ژاپن هستند. (CHAINSAW MAN VOL. 8) و (JUJITSU KAISEN VOL. 13) در صدر این لیست قرار دارند. جیم لی ناشر دی سی اعلام کرد که فروش فصل پایانی سال نه تنها سودی نداده بلکه ضرر داده است. دی سی می‌خواهد کل قهرمانان دی سی را در مبارزه‌ای که با ارتش تاریکی دارد، بکشد. دی سی با کشتن قهرمانان کلاسیک، کلاس جدیدی از قهرمانان را معرفی خواهد کرد. دی سی با این بهانه می‌تواند المان‌های چپ‌گرایانه را در قصه‌هایش پیاده کند. حتماً تعدادی از این کاراکترها نماینده همجنس‌بازان، بدون جنسیت‌ها، فمینیست‌ها، کمونیست‌ها، کند ذهن‌ها و غیر سفیدپوستان خواهند بود.

* جنبش COMICSGATE چیست؟

تعدادی از نگارندگان و گرافیست‌های کمیک بوک‌های مارول و دی سی از سیاست‌های چپ‌گرایانه این دو کمپانی به ستوه آمده و به‌صورت مستقل به حرفه خود ادامه می‌دهند. این جنبش به‌قدری در آمریکا قدرت گرفته است که نه تنها سران مارول و وارند درصدد نابودی آن هستند بلکه تعدادی از بازیگران علیه این جنبش بپا خاسته‌اند. کمیک بوک‌های مستقل خوبی در چند سال اخیر نگاشته‌اند. در این کمیک‌های مستقل، جایی برای شعارهای سیاسی وجود ندارد. سرگرمی دغدغه این نگارندگان است و ادای دین به آیین لیبرالیسم، در این آثار ناپیداست.

در گزارشی جداگانه به تعدادی ازاین‌قبیل کمیک‌های مستقل و آدمیزادی، خواهیم پرداخت.