سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ مهر ۱۳۹۲ در ۱۲:۳۴ ب.ظ چاپ مطلب
بازیگرانی در نقش امام خمینی (ره) و امام موسی صدر/

پایان فیلمبرداری «از گهواره تا ماه»/ تصویر سرداران شهید جنگ روی پرده سینما

az-gahvareh-ta-mah

فیلمبرداری فیلم سینمایی «از گهواره تا ماه» به کارگردانی سعید چاری دو روز پیش به پایان رسید.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «از گهواره تا ماه» به کارگردانی سعید چاری دو روز پیش به پایان رسید.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «از گهواره تا ماه» به کارگردانی سعید چاری و تهیه‌کنندگی محمد آزادی قهرمانی دو روز پیش به پایان رسید. چاری درباره این فیلم به سوره سینما گفت:  همیشه در طول تاریخ کشور ایران مورد حمله و تجاوز بیگانگان قرار گرفته است. در تاریخ ثبت شده است که ایران مورد حمله مغول‌ها، یونانی‌ها، انگلیسی‌ها، پرتغالی‌ها و … قرار گرفته و همیشه مردمان ایران از خاک وطنشان جانانه دفاع کرده‌اند. موضوع فیلم «از گهواره تا ماه » هم همین است. از جنگ‌های معروف تاریخی شروع می‌شود تا به سال ۴۲ که حضرت امام ( ره ) توسط مامورین ساواک بازداشت می‌شود می‌رسد. در آنجا امام (ره) در جواب مأموری که از ایشان می‌پرسد با چه پشتوانه‌، نیرو و سربازی می‌خواهد با شاه این ممکلت مبارزه کند می فرمایند سربازان من اکنون در گهواره‌ها خوابیده‌اند. بچه‌های کوچک و در گهواره خوابیده آن سال در سال ۵۷ به جوانان غیوری تبدیل می‌شوند که به خیابانها می‌آیند و انقلاب می‌کنند و همان‌ها در سال ۵۹ و با شروع جنگ عراق به جبهه‌ها می روند. هر کدام تبدیل به سرداران رشید جنگ  و به بزرگانی همچون شهید چمران، شهید ابراهیم همت، شهید دوران، ناخدا محمد ابراهیم همتی و … می شوند.

این کارگردان اضافه کرد: فیلم «از گهواره تا ماه» شامل چند عملیات مهم زمان دفاع مقدس است که هر بخش مربوط به یکی از سرداران شهید است. فیلم با جنگ‌های تاریخی شروع می‌شود به سال ۴۲ و زمان دستگیری حضرت امام  و سپس به ۳۱ شهریور ۵۹ می‌رسد که جنگ شروع می‌شود. کودکانی که در سال ۴۲ در گهواره بوده‌اند به جبهه‌های جنگ می‌روند و با دشمن متجاوز می‌جنگند و بعضی از آنها به شهادت می‌رسند. در همان سالهای جنگ هم کودکانی در ایران متولد می‌شوند که در سال ۹۲ بزرگ می‌شوند و تبدیل به دانشمندان هسته‌ای و افتخاران آفرینانی می‌شوند که نام ایران را در جهان پرآوازه می‌کنند. بعضی از آنها هم برای دفاع از ایران به شهادت می رسند  و در آخر فیلم هم با کودکان تازه به دنیا آمده‌ای مواجه می‌شویم که قرار است آینده ایران را بسازند.

چاری ادامه داد: تمرکز اصلی فیلمنامه مربوط به دفاع مقدس است. قهرمانان این فیلم همگی شخصیتهای واقعی هستند. در این فیلم چند عملیات بسیار مهم دفاع مقدس بازسازی می‌شوند. عملیات کمان ۹۹ که بزرگترین عملیات هوایی کشور است و بدین شکل بود که ۱۴۰ هواپیما از ایران بلند، وارد خاک عراق می‌شوند و تمام تاسیسات مهم عراق را بمباران می‌کنند. عملیاتی که در ۱ مهرما ۵۹ انجام شد در حالی که صدام قصد داشت با عملیات هوایی ۳۱ شهریور نیروی هوایی ایران را کلا ساقط کند به فاصله ۱ روز کل نیروی هوایی خود را از دست رفته دید.

az-gahvareh1

وی افزود: عملیات دوم مربوط به عملیات مروارید می‌باشد که یک عملیات دریایی بوده است و در این عملیات ناوچه پیکان هنرنمایی جانانه‌ای داشت و سکوهای نفتی البکر و الامیه طی این عملیات به دست ایرانی‌ها افتاد و نیروی دریایی عراق تا پایان جنگ از بین رفت. در پایان این عملیات ناوچه پیکان مورد اصابت موشک قرار می‌گیرد و غرق می شود. ما در این بخش با زندگی ناخدا شهید محمد ابراهیم همتی آشنا می‌شویم که ناخدای ناوچه پیکان بوده است .

چاری گفت: عملیات سوم نیز مربوط به عملیات فاو است که یک عملیات غواصی و زیر دریایی بود. سربازان غیور ایران با عبور از یک منطقه صعب العبور و از زیر آب وارد فاو شدند. فاو به تصرف ایران در آمد. این عملیات یکی از سنگین ترین شکستهای صدام بود که صدام بارها آن را به زبان آورده بود. همچنین در بخش چهارم به عملیات خیبر می‌پردازیم که شهید ابراهیم همت در آن حضور داشت و به شهادت رسید. در این بخش ما به قسمتهایی از زندگی شهید همت می‌پردازیم. بخش پنجم فیلم هم مربوط به گوشه‌هایی از زندگی شهید چمران است و بخشهایی از زندگی این شهید بزرگوار تا لحظه شهادتش به تصویر کشیده شده است.

وی افزود: همچنین ما در طول این فیلم به شهدای دانش آموز، شهدای روحانی، شهدای زن و ارامنه در جبهه‌ها هم می‌پردازیم. راوی اصلی این داستان هم شهید آوینی است که با دو گریم دوران جوانی که در جبهه حضور داشتند و همچنین گریم میانسالی و بعد از جنگ که مشغول تهیه مستندهای جنگی بودند است. نقش شهید آوینی را در این فیلم حسن اسدی بازی کرده. همچنین در این فیلم بازیگرانی در نقشهای امام خمینی ( ره )، شهید دکتر مصطفی چمران، شهید ابراهیم همت، شهید محمد ابراهیم همتی، شهید دوران، امام موسی صدر و … بازی کرده‌اند که دارای گریم‌های بسیار نزدیک به شخصیتهای واقعی هستند.

چاری درباره پایان یافتن فیلمبرداری این پروژه دفاع مقدسی توضیح داد: فیلمبرداری این پروژه دو روز پیش شنبه به پایان رسیده و کار تدوین و جلوه های ویژه فیلم آغاز شده است. قرار است مدیر دوبلاژ طی چند روز آینده مشخص شود.

برخی از بازیگران این فیلم حبیب الهیاری، ثنا صادقی، شراره رخام، امیر زریوند، مختار سائقی، حسن اسدی، سیاووش قاسمی، مرجان سپهری، مهدی الهیاری،  علیرضا حق نژاد، علیرضا نجاتمند، وحید بینش و … هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>