سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ بهمن ۱۴۰۰ در ۴:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب
در نشست رسانه‌ای دبیر فجر۴۰ مطرح شد؛

مسعود نقاش‌زاده: بودجه را پس از پایان جشنواره چهلم اعلام می‌کنیم

neshast-fajr1

نشست رسانه‌ای مسعود نقاش‌زاده دبیر چهلمین جشنواره فیلم فجر شنبه ۱۶ بهمن‌ماه مصادف با ششمین روز از برگزاری جشنواره برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سوره سینما، در ابتدای این نشست یزدان عشیری؛ مدیر روابط‌عمومی جشنواره چهلم گفت: جشنواره فیلم فجر به باور همه ما بزرگ‌ترین رویداد سینمایی کشور است و سرمایه حوزه فرهنگ است که ما عصاره مجموعه‌ای از تلاش‌های سینما را از زوایای مختلف در این ده روز می‌بینیم و به آن رسیدگی می‌کنیم. قطعاً جشنواره بهترین نقطه برای ظرفیت‌شناسی است.

وی افزود: جشنواره فجر چهار دهه را پشت سر گذاشته و با وجود فراز و نشیب‌هایی که داشته برگزار شده اما مشکلات آن را همه می‌دانیم یکی از این مشکلات فقدان یک مرکز دائمی برای خانه جشنواره است که باعث می‌شود ما هرسال با فضاها و شرایط پیچیده و متفاوتی روبه‌رو شویم.

neshast-fajr2

نقاش‌زاده گفت: کمیته‌های تخصصی در بخش‌های مختلف پیش‌بینی‌شده که امور را به‌خوبی پیش ببرند. پنجم آبان این مسئولیت به من واگذار شد و کمتر از سه ما به برگزاری مانده بود و دفتر جشنواره ده ماه تعطیل بود و آماده‌به‌کار نبود و ما ظرف کمتر از ده روز فرصت داشتیم که هم دفتر جشنواره آماده کنیم و هم ستاد را برقرار کنیم.

وی ادامه داد: جشنواره باید یک دبیرخانه دایمی داشته باشد چرا که مهم‌تر از یک کار پروژه‌ای است. من این پیشنهاد را دادم و در حال پیگیری است که ما یک مرکز مستقر داشته باشیم اما محدودیت‌هایی است مانند زیرساخت‌هایی که مناسب جشنواره نبوده است به همین دلیل برخی از رویه‌هایی که می‌دانستیم اشکال دارند را نتوانستیم درست کنیم و فقط آن‌ها را بهینه‌سازی کردیم و من به رئیس سازمان سینمایی پیشنهاد کردم که از بعد از پایان جشنواره این کار را پیگیری کنند.

دبیر جشنواره گفت: من تمایل داشتم استانداردسازی در رویه جشنواره صورت گیرد که از جمله آن تغییر در آیین‌نامه است که در سال‌های مختلف تغییراتی کرده که عمده بوده اما ما نیازمند یک چارچوب محکم هستیم.

وی ادامه داد: قانون‌مداری شاید برای همکاران جشنواره از همه دشوارتر بوده است و گاهی مورد فشار قرار گرفتیم که زمان برایمان کوتاه‌تر شد. به‌هرحال همه روندها را انجام دادیم و گاه‌شمار جشنواره تا امروز رعایت شده است. عمل به آیین‌نامه هم از آنجا شروع می‌شود که به‌اختصار همه چیز مشخص شده و امسال روی برنامه‌های فرهنگی تاکید داشتیم که هدف اصلی آن عمق بخشیدن به جشنواره به معنای کلان است. تجربه امسال شاید کام آغازین این مهم است.

نقاش زاده توضیح داد: شخصاً بر این باورم که همه رویدادهای فرهنگی که همه در آن مشارکت می‌کنند باید کاملاً پیش‌بینی‌پذیر باشد و تاریخ‌ها زودتر از زمان‌های اجرا در دسترس مخاطبان قرار گیرد و ما به این سمت رفته‌ایم و البته می‌دانیم که تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم.

وی گزارش داد: از مجموعه آن چیزی که تا امروز گزارش داریم فروش بلیت نسبت به سال افزایش ۱۲۰ درصدی داشته، ۸۴ هزار قطعه بلیت سال گذشته فروخته شده اما امسال ۲۱۴ هزار بلیت به فروش رفته است و البته نباید غافل شد که در سی و یک استان نمایش داریم.

نقاش‌زاده در پاسخ به سؤالی بیان کرد: در هر جشنواره‌ای وقتی یک هیئت انتخاب داریم که ترکیبی از افراد باتجربه سینمای ایران هستند پس داوران خوبی برای انتخاب هستند، طبیعی است که سلایق متفاوت داریم که ممکن است خیلی‌ها برخی فیلم‌ها را دوست نداشته باشند و برخی فیلم‌ها را دوست داشته باشند و یا به برخی انتقاد کنند.

وی ادامه داد: در ترکیب این هیئت انتخاب همه استاد بوده‌اند اما رویکردی که برای انتخاب وجود داشته این نبوده که فقط فیلم‌های سینمایی مهم وجود داشته باشند قرار بوده که در همه ژانرها فیلم داشته باشیم و بنابراین باید به هیئت انتخاب احترام بگذاریم و این که چرا برخی فیلم‌ها حضور ندارند لاجرم از بین ۶۰ فیلم ۳۸ فیلم بیرون می‌مانند اگر ترکیب هیئت انتخاب چیز دیگری بود ممکن بود فیلم‌ها کاملاً متفاوت باشند.

وی افزود: ما از ابتدا اعلام کردیم که قانون‌مداری اصل اول برای ما است و این قانون به ما می‌گوید که نمایش هر فیلم نیازمند پروانه نمایش است و حتماً جشنواره باید برای همه فیلم‌ها پروانه نمایش داشته باشند برخی فیلم‌ها مورد قبول هیئت انتخاب بودند اما پروانه نمایش نداشتند.

neshast-fajr3

نقاش‌زاده عنوان کرد: کارکرد بخش فرهنگی این است که اگر امروز ما سینمایی داریم که در سراسر جهان قابل‌اعتنا است به‌خاطر پشتوانه فرهنگ ما است ممکن است به لحاظ اقتصادی قدرت رقابت با برخی از فیلم‌ها با جهان را نداشته باشیم اما سینمای ما در جهان قابل‌اعتنا است.

وی ادامه داد: به‌موازات همه برنامه‌های رقابتی رویدادهای متعددی برگزار می‌شود و هرکسی باتوجه‌به نیاز و علاقه به رویداد موردنظر خود مراجعه می‌کند.

وی در مورد بودجه گفت: ما هنوز در میان راه هستیم که قطعی آن را نمی‌دانیم، در پایان جشنواره این بودجه اعلام خواهد شد.

دبیر جشنواره در مورد شعار جشنواره توضیح داد: در همه دنیا جشنواره‌ها سازنده فیلم‌ها نیستند تنها آثار را نمایش می‌دهند اگر رویکرد امیدآفرینی، اخلاق‌مداری و آگاهی‌بخشی ذکر شده یعنی جشنواره فجر به این کلان ارزش‌ها توجه ویژه‌ای دارد. در فیلم‌های ما امید هست، رشادت هست و گاهی هم تلخی است این ناگزیر است چرا که سینما یک آیینه تمام‌نما است ولی در تمام همه تلخی‌ها یک روزنه امید وجود دارد.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا با تفاوت دولت‌ها و تغییر آن‌ها قرار است آیین‌نامه تغییر کند، گفت: پیشنهاد ما به شورای سیاست‌گذاری جشنواره فجر تصویب یک آیین‌نامه ثابت است که با تغییر دولت‌ها، خود جشنواره دستخوش تغییروتحول نشود. تغییرات آیین‌نامه حداقل می‌تواند به جزئیات اجرایی معطوف باشد.

نقاش‌زاده اضافه کرد: فراموش نکنیم که ما در زمانه کاهش تولیدات سینما در کشور هستیم و در دو سال گذشته به‌خاطر کرونا تولیدات کاهش پیدا کرده اما صاحبان اثر علی‌رغم شیوع کرونا از تلاش وانماندند و تولید کردند آنچه که برای این جشنواره باید موردتوجه قرار گیرد این است که به قدری تولید وجود داشته باشد که برای هر گروهی بتوان فیلمی را انتخاب کرد.

وی گفت: واقعیت این است که ما در سینما وقتی برای یک فیلم وارد مذاکره می‌شویم و مناسباتی برای یک همکاری مشترک به وجود می‌آید نمی‌توانیم نتایج آن را از قبل پیش‌بینی کنیم. درست است که برخی از آن‌ها را در زمان طراحی تا حدودی می‌توان حدس زد اما به‌صورت کامل نمی‌توان پیش‌بینی کرد. جشنواره محل آزمون‌وخطا نیست بلکه محل قضاوت است.

وی در پاسخ به سؤالی مبنی بر برگزاری جشنواره در شرایط کرونا توضیح داد: پیش از اینکه برنامه‌ریزی جشنواره را شروع کنیم باتوجه‌به احتمالات پیش رو سه سناریو در نظر گرفتیم یکی برگزاری با حضور مردم و اهالی رسانه بود، دیگری این بود که نمایش‌های مردمی را حذف کنیم و دیگری این بود که اگر شرایط به حدی سخت شود که نتوانیم رسانه را هم داشته باشیم حداقل داوران فیلم‌ها را داوری کنند. پنج‌روز به برگزاری جشنواره هشدارهای کلی به ما یادآوری می‌شد اما هیچ تأکیدی مبنی بر این که باید جشنواره را محدود برگزاری کنیم نبود. ما روزبه‌روز شرایطمان تغییر کرد روز اول شیوع کرونا شدت گرفت. آشفتگی در روز اول جشنواره نیز به همین علت بود.

وی در خصوص تعداد کارت‌های صادر شده در برج میلاد گفت: سالن برج میلاد ۱۶۰۰ نفر ظرفیت دارد بخشی از کارت‌هایی که صادر شده دسترسی به سالن ندارند و تعدادشان کم نیست. کسانی که به سالن‌ها دسترسی دارند بخش اعظم همکاران رسانه‌ای هستند و بعد از آن‌ها صاحبان آثار هستند. مجموعه این‌ها برای ظرفیت این سالن در نظر گرفته شده است و آمارهایی که در نمایش است این است که از ظرفیت ۷۰ درصد فراتر نرفته است. تعداد کارت‌ها برای کل بخش‌ها ۲۳۰۰ عدد است. ۸۳۱ کارت برای اهالی رسانه و انجمن منتقدان صادر شده ولی از این تعداد ۱۳۷ نفر عوامل فنی هستند که به سالن اصلی دسترسی نخواهند داشت.

وی در مورد پیشنهاد دبیری سال آینده گفت: رئیس سازمان سینمایی با من در مورد یک همکاری بلند صحبت کردند اما همه چیز معطوف به پایان جشنواره است.

نقاش‌زاده گفت: برای اینکه ارزیابی کنیم بدترین سانس و بهترین سانس کدام است باید برای گیری کرد تقریباً یکی از مسائلی که از ابتدا داشتیم این بود که آقای عشیری می‌گفتند بهترین امکانات را باید برای اصحاب رسانه در نظر گرفت. یک ایده این بود که برنامه نمایش فیلم‌ها را بعد از اذان مغرب بگذاریم ولی کسانی گفتند نمایش فیلم و نشست و فاصله بین آن‌ها، نمایش آخر را تا آخر شب می‌برد و برخی افراد زحمت در رفت‌وآمد پیدا می‌کنند شکلی که الان طراحی شده به‌زعم ما بهترین برنامه است.

دبیر جشنواره در واکنش به اعتراض اصحاب رسانه مینی بر تذکر دادن ارشاد در مقابل درب ورودی به خانم‌ها گفت: جشنواره فجر، جشنواره فجر انقلاب اسلامی است اما اگر برخورد زننده‌ای صورت گرفته که من با مسئول این کار صحبت کردم این برخوردها حذف شود. درهرصورت حجاب رکن اصلی قانون کشور است. اما اگر این تذکرات درست انجام نشده است من می‌پذیرم و به آن رسیدگی می‌کنم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>