سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۵ تیر ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۳ ب.ظ چاپ مطلب
نگاهی به کارنامه هنری هیئت داوران ونیز ۲۰۲۲؛

از جولیان مور تا لیلا حاتمی

La-Biennale

«جولیان مور» و «لیلا حاتمی»؛ دو بازیگر آمریکایی و ایرانی با همکاری ۵ داور از کشورهای دیگر، اعضای هیئت داوران مسابقه بین‌الملل در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، هستند که فیلم‌های حاضر در این دوره از جشنواره را قضاوت خواهند کرد.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل:  «ماریانو کوهن»، «لئوناردو دی کوستانزو»، «آدری دیوان»، «لیلا حاتمی»، «کازوئو ایشی گورو» و «رودریگو سوروگوین» در کنار ریاست «جولیان مور»، هیئت داوران بین المللی مسابقه در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز را تشکیل می‌دهند.

«جولیان مور»؛ بازیگر آمریکایی، ریاست هیئت داوران بین‌المللی مسابقه هفتاد و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز (که در تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر / ۹ شهریور الی ۱۹ شهریور برگزار می‌شود) را بر عهده خواهد داشت که بنا دارد به کمک اعضای هیئت داوران، شیر طلایی بهترین فیلم و سایر جوایز رسمی را اهدا کند.

«جولیان مور» برنده جایزه اسکار برای فیلم «آلیس آرام» (Still Alice) -به نویسندگی و کارگردانی مشترک «ریچارد گلتزر» و «واش وستمورلند»، محصول سال ۲۰۱۴،- شده است و در هفتاد و دومین مراسم گلدن گلوب نیز برای این فیلم جایزه دریافت کرد. وی به گستردگی و تعدد کار در سینما و تلویزیون مشهور است.  او اولین زن آمریکایی است که برنده جوایز برتر بازیگری شده است. «مور» در سال ۲۰۰۲ برای فیلم سینمایی «ساعت‌ها» (The Hours) ساخته «مایکل کانینگهام» جایزه جشنواره برلین را دریافت کرد. در جشنواره ونیز همان سال برنده جایزه بهترین بازیگر نقش اول زن برای بازی در فیلم سینمایی «دور از بهشت» (Far from Heaven) به کارگردانی «تاد هینز» شد و در سال ۲۰۱۴، برای ایفای نقش در فیلم سینمایی «نقشه‌های ستارگان» (Maps to the Stars) به کارگردانی «دیوید کراننبرگ» جایزه بهترین بازیگر زن در جشنواره کن را دریافت کرد. (لیلا حاتمی نیز در آن سال یکی از داوران جشنواره کن بود.)

*اعضای هیئت داوران مسابقه بین الملل در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز با ریاست «جولیان مور» به شرح زیر است:

«ماریانو کوهن» (Mariano Cohn) از کشور آرژانتین؛ کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده

«لئوناردو دی‌کوستانزو» (Leonardo Di Costanzo) از کشور ایتالیا؛ کارگردان و فیلمنامه نویس

«آدری دیوان» (Audrey Diwan) از کشور فرانسه؛ کارگردان

«لیلا حاتمی» از کشور ایران؛ بازیگر

«کازوئو ایشی گورو» (Kazuo Ishiguro) از کشور ژاپن-بریتانیای کبیر؛ نویسنده و فیلمنامه نویس

«رودریگو سوروگوین» (Rodrigo Sorogoyen) از کشور اسپانیا؛ کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده

انتخاب اعضای هیئت داوران، تصمیمی بود که به پیشنهاد «آلبرتو باربرا» (Alberto Barbera)؛ مدیر هنری جشنواره ونیز و توسط هیئت مدیره این جشنواره گرفته شد.

*هیئت داوران ونیز ۷۹، جوایز رسمی زیر را به فیلم‌های بلند مسابقه اهدا می‌کند:

شیر طلایی – بهترین فیلم

شیر نقره‌ای – جایزه بزرگ هیئت داوران

شیر نقره‌ای – بهترین کارگردانی

جام ولپی برای بهترین بازیگر زن

جام ولپی برای بهترین بازیگر مرد

جایزه ویژه هیئت داوران

جایزه بهترین فیلمنامه

جایزه «مارچلو ماسترویانی» برای بهترین بازیگر یا بازیگر جوان نوظهور

*بیوگرافی اعضای هیئت داوران

«جولیان مور» بازیگر آمریکایی است که اخیراً با بازی در فیلم سینمایی «وقتی که نجات جهان را تمام کردی» (When You Finish Saving The World) محصول کمپانی A24 در سال ۲۰۲۲، به کارگردانی «جسی آیزنبرگ» در جشنواره فیلم «ساندنس» حضور داشت. «مور» در سال ۲۰۲۱، در سریال «داستان لیزی» (Lisey’s Story) محصول شرکت اپل که براساس رمان «استیون کینگ» و «ایوان هنسن» ساخته شده بود، در مقابل «بن پلت» بازی کرد.

Julianne-Moore

«جولیان مور» در بیش از ۷۰ فیلم حرفه‌ای از جمله فیلم‌های سینمایی «گلوریا بل» (Gloria Bell)  محصول سال ۲۰۱۸ ساخته «سباستین للیو»، «گلوریا» (The Glorias) به کارگردانی جولی تایمور در سال ۲۰۲۰، «بعد از عروسی» (After the Wedding) ساخته «بارت فرویندلیش» در سال ۲۰۱۹، «کینگزمن: محفل طلایی» (Kingsman: The Golden Circle) محصول سال ۲۰۱۷ و ساخته «متیو وان»، «بازی‌های گرسنگی: زاغ مقلد – بخش ۱ و ۲» (Hunger Games: Mockingjay 1 & 2 ) محصول سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۵ به کارگردانی «فرانسیس لارنس»، «دیوانه‌وار، احمقانه، عشق» (Crazy, Stupid, Love) محصول سال ۲۰۱۱ و به کارگردانی «گلن فیکارا» و «جان ریکوئا»، کمدی-درام «بچه‌ها حالشان خوب است» (The Kids Are All Right) ساخته «لیسا چولودنکو» در سال ۲۰۱۰، درام «یک مرد مجرد» (A Single Man) به کارگردانی «تام فورد» محصول سال ۲۰۰۹ و «لبوفسکی بزرگ» (The Big Lebowski) به کارگردانی «برادران کوئن» در سال ۱۹۹۸، ایفای تقش کرده است.

«ماریانو کوهن»؛ کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده آرژانتینی است. او ده فیلم بلند از جمله «مرد همسایه» (The Man Next Door) محصول سال ۲۰۱۲، «شهروند ممتاز» (The Distinguished Citizen) محصول سال ۲۰۱۶ و «۴ در ۴» محصول سال ۲۰۱۹ را ساخته که در مهم‌ترین جشنواره‌های سینمایی جهان به نمایش درآمده‌اند و جوایز بین المللی متعددی را دریافت کرده‌اند. آخرین فیلم او «مسابقه رسمی» (Official Competition) با بازی «پنه لوپه کروز»، «آنتونیو باندراس» و «اسکار مارتینز» است که سال گذشته در جشنواره فیلم ونیز به نمایش درآمد.

«لئوناردو دی‌کوستانزو»؛ کارگردان و فیلمنامه‌نویس ایتالیایی است که در سال ۲۰۱۳ برنده جایزه «دیوید دی دوناتلو» (مجموع جوایزی است که به آثار سینمایی در ۲۶ رشته توسط آکادمی فیلم ایتالیا اهدا می‌شود)، به عنوان بهترین کارگردان برای فیلم «فاصله زمانی» (The Interval) محصول سال ۲۰۱۲ شد که در همان سال در جشنواره ونیز نمایش داده شد. «دی‌کوستانزو» در سال ۲۰۱۳ یکی از داوران بهش «افق‌ها» در جشنواره ونیز بود.

Leonardo-Di-Costanzo

«قفس درونی» (The Inner Cage) محصول سال ۲۰۲۱، آخرین فیلم او، در جشنواره ونیز و در بخش خارج از مسابقه به نمایش درآمد و برنده جایزه «دیوید دی دوناتلو» برای بهترین فیلمنامه و بهترین بازیگر نقش اول مرد برای بازی «سیلویو اورلاندو» شد.

«آدری دیوان»؛ فیلمساز و نویسنده فرانسوی است که به دلیل همکاری با «سدریک خیمنز»، «ژیل للوش» و «والری دونزلی» شناخته شده است. وی اولین کارگردانی فیلم بلند خود را با فیلم سینمایی «اما تو دیوانه ای» (Mais vous êtes fous) و با بازی «سلین سالت» و «پیو مارمائی» در کارنامه‌اش ثبت کرده است. البته آخرین فیلم او، با عنوان «اتفاق می‌افتد» (Happening) برنده شیر طلایی ونیز در سال ۲۰۲۱ شد.

«لیلا حاتمی»؛ بازیگر ایرانی است که با فیلم سینمایی «جدایی» (جدایی نادر از سیمین) به کارگردانی اصغر فرهادی به شهرت بین‌المللی دست یافت و خرس نقره‌ای در جشنواره برلین سال ۲۰۱۱ را از آن خود کرد. پس از آن با بازی در فیلم «پله آخر»، جایزه بهترین بازیگر زن را از جشنواره فیلم «کارلووی واری» در سال ۲۰۱۲ دریافت کرد. در سال ۲۰۱۴ نیز یکی از اعضای هیئت داوران جشنواره فیلم «کن» بود.

«کازوئو ایشی گورو»؛ رمان‌نویس و فیلم‌نامه‌نویس ژاپنی، برنده جایزه نوبل ادبیات در سال ۲۰۱۷ است. او در سال ۱۹۵۴ در ناکازاکی ژاپن به دنیا آمد و در سن پنج سالگی به همراه والدینش به کشور انگلیس نقل مکان کرد. کتاب‌های او که به بیش از پنجاه زبان ترجمه شده‌اند، جوایز و افتخارات زیادی را برای او در سراسر جهان به ارمغان آورده‌اند.

Kazuo-Ishiguro

دو فیلم «بازمانده روز» (The Remains of the Day) به کارگردانی «جیمز آیوری» و فیلم سینمایی «هرگز رهایم نکن» (Never Let Me Go) ساخته «مارک رومنک» از آثار این نویسنده اقتباس شده اند و هر دو جز پرفروش‌ترین فیلم‌های اقتباسی بوده‌اند.

«رودریگو سوروگوین»؛ کارگردان، فیلمنامه نویس و تهیه کننده اسپانیایی است که فیلم کوتاه او در سال ۲۰۱۹ نامزد جایزه اسکار شد. در سال ۲۰۱۹ فیلم بلند او با عنوان «پادشاهی» (Il regno) برنده هفت جایزه «گویا» (جایزه ملی و معتبرترین جایزه سینمایی کشور اسپانیا است.) شد. در همان سال دومین فیلم بلند خود را با عنوان «مادر» (Madre) را در بخش «افق‌ها» جشنواره ونیز نمایش داد و «مارتا نیتو» برای بازی در این فیلم برنده جایزه بهترین زن شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>