سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۵:۱۳ ب.ظ چاپ مطلب
احتمال حضور فیلم‌های ایرانی در ونیز ۲۰۲۲؛

از «شب، داخلی، دیوار» جلیلوند تا «جنگ جهانی سوم» سیدی

Venice-Film

کمتر از دو ماه دیگر به برگزاری هفتاد‌و‌نهمین جشنواره فیلم ونیز زمان باقی‌مانده و گمانه‌زنی‌هایی درخصوص نماینده کشور ایران به این دوره از جشنواره مطرح شده است که در میان آن‌ها امکان حضور فیلم‌هایی چون «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی وجود دارد.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل: هفتاد‌و‌نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از ۳۱ آگوست (۹ شهریور) کار خود به صورت رسمی آغاز خواهد کرد. در چند روز گذشته اسامی اعضای هیات داوران بخش مسابقه بین‌الملل این جشنواره اعلام شد که طبق آن جولیان مور ریاست این گروه را برعهده دارد و لیلا حاتمی نیز در ترکیب هیات داوران قرار گرفته است اما هنوز فرصت برای انتخاب فیلم هایی که قرار است در این رویداد به رقابت بپردازند باقی است.

رابطه سینمای ایران با جشنواره ونیز همواره خوب بوده و در دوره‌‌های مختلف آن، آثار ایرانی مختلفی به نمایش درآمده‌اند و این جشنواره باعث درخشش فیلم ها و فیلمسازان بسیاری از کشور ایران شده است.

به طور کلی در تمام این سال‌ها بیش از ۱۰۰ فیلم ایرانی اعم از فیلم کوتاه و بلند در بخش‌های مختلف جشنواره ونیز به نمایش درآمده اند. اولین حضور کشور ایران در این جشنواره مربوط به سال ۱۳۳۸ با فیلم کوتاه «مینیاتورهای ایرانی» به کارگردانی مصطفی فرزانه بود. این فیلم محصول کشور فرانسه اما با یک فیلمساز ایرانی بوده است. پس از سال ۱۳۳۸، کم کم پای ایران به قدیمی ترین جشنواره جهانی فیلم باز شده است و طی سال های برگزاری آن فیلم های زیادی از کارگردانان به‌نام در این جشنواره حضور داشتند و جوایز زیادی هم از آن دریافت کردند. از جمله این فیلم ها می توان به فیلم سینمایی «گاو» اثر داریوش مهرجویی، «آرامش در حضور دیگران» ساخته ناصر تقوایی، «طبیعت بی‌جان» به کارگردانی زنده یاد سهراب شهید ثالث، «دونده» ساخته امیر نادری، «گروهبان» به کارگردانی مسعود کیمیایی، «باران و بومی» ساخته رخشان بنی اعتماد، «شیرین» اثر زنده یاد عباس کیارستمی، « خانه پدری» به کارگردانی کیانوش عیاری، «متری شیش و نیم» ساخته سعید روستایی، «ماهی و گربه» به کارگردانی شهرام مکری، «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» و «بدون تاریخ، بدون امضا» از ساخته های وحید جلیلوند، «خورشید» به کارگردانی مجید مجیدی و … اشاره کرد.

با اینکه سال گذشته نماینده ای از سینمای ایران در جشنواره ونیز حضور نداشت و آخرین حضور ایران مربوط به فیلم سینمایی «خورشید» ساخته مجید مجیدی بود که در سال ۲۰۲۰ اتفاق افتاد، اما امسال فیلم های زیادی متقاضی حضور در این فستیوال هستند و باید دید از میان این فیلم ها کدام یک به هفتاد و نهمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز راه می یابند.

بر همین اساس گمانه زنی هایی در خصوص فیلم هایی که می توانند در ونیز ۲۰۲۲ حضور داشته باشند مطرح است که از جمله آن ها می توان به فیلم های سینمایی «شب، داخلی، دیوار» ساخته وحید جلیلوند، «تفریق» ساخته مانی حقیقی و «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی اشاره کرد که البته باید مدتی دیگر منتظر ماند و دید این قرعه به نام کدامیک از این آثار درمی آید.

در ادامه فیلم هایی که امکان حضور در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز را دارند، بررسی خواهیم کرد:

* فیلم سینمایی «شب، داخلی، دیوار»

فیلم سینمایی «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند و تهیه کنندگی علی جلیلوند در سال ۹۹ تولید شد. این فیلم برهه ای از زندگی نابینایی به نام علی را روایت می کند که با ورود نابهنگام زنی متواری، آشفته می‌شود…

Shab-Dakheli-Divar

نوید محمدزاده، امیر آقایی، علیرضا کمالی، سعید داخ، دایانا حبیبی و دانیال خیرخواه بازیگران اصلی سومین ساخته برادران جلیلوند هستند.

این فیلم با اینکه می توانست در جشنواره فیلم فجر حضور داشته باشد اما در این رویداد شرکت نکرد و گمان می رود که وحید جلیلوند پس از موفقیت دو فیلم اول خود در ونیز، بار دیگر قصد دارد فیلم جدیدش را نیز راهی این جشنواره کند.

* فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم»

«جنگ جهانی سوم» به‌‌ تهیه‌کنندگی و کارگردانی هومن سیدی و نویسندگی هومن سیدی، آرین وزیردفتری و آزاد جعفریان است که با سرمایه‌گذاری پلت فرم «نماوا» ساخته‌ شده و نخستین‌ باری است که یک پلتفرم پخش آنلاین به ساخت یک پروژه سینمایی ورود کرده ‌است. هم‌چنین این فیلم دومین همکاری هومن سیدی و نماوا بعد از سریال «قورباغه» محسوب می شود.

jang-jahani-sevom

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: من همونی هستم که لباس تنت کرد، آدمت کرد، بهت بها داد، من همونم…

محسن تنابنده، ندا جبرائیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی گروه بازیگران این فیلم سینمایی را تشکیل می دهند.

طبق شنیده‌ها امکان دارد «جنگ جهانی سوم» نیز در جشنواره ونیز حضور داشته باشد.

* فیلم سینمایی «تفریق»

سومین فیلمی که گمان می رود در ونیز ۲۰۲۲ حضور داشته باشد، فیلم سینمایی «تفریق» به کارگردانی مانی حقیقی و تهیه کنندگی مجید مطلبی است.

فیلمبرداری فیلم سینمایی «تفریق» در سال ۱۳۹۹ آغاز شد و اتفاقاتی نظیر همه‌گیری کرونا و حضور ترانه علیدوستی به جای پریناز ایزدیار، باعث شد این فیلم به چهلمین جشنواره فیلم فجر نرسد.

Tafrigh

در زمان پیش تولید، پس از آنکه فهرست بازیگران این فیلم معرفی شد، خبرگزاری‌ها از همکاری مجدد نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار خبر دادند. این دو سابقه حضور به‌عنوان زوج هنری را در فیلم‌هایی نظیر «ابد و یک روز»، «متری شیش و نیم»، «سرخ پوست» و حتی نمایش‌هایی مانند «بی‌نوایان» داشته‌اند. اما پس از مدتی در خبری دیگر اعلام شد که ترانه علیدوستی جایگزین پریناز ایزدیار شده است.

مانی حقیقی علت این جابجایی را کرونا و تعهد بازیگران در پروژه‌های دیگر خواند و در مصاحبه ای گفت: «پریناز ایزدیار آن‌قدر در جریان تمرینات ما فوق‌العاده بود که واقعاً از ادامه نیافتن این همکاری متاسفم. از سوی دیگر، این را خوش‌اقبالی بزرگی می‌دانم که ترانه علیدوستی فرصت همراهی با ما را داشت و در کنار ما خواهد بود.»

ترانه علیدوستی، نوید محمدزاده، سهیلا رضوی، علی باقری، سعید چنگیزیان، اسماعیل پوررضا، گیلدا ویشکی، فرهام عزیزی و وحید آقاپور بازیگران آخرین ساخته مانی حقیقی هستند.

* فیلم سینمایی «نگهبان شب»

براساس شنیده ها گمان می رود که آخرین ساخته رضا میرکریمی با عنوان «نگهبان شب» نیز متقاضی حضور در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز است. «نگهبان شب» به تهیه‌کنندگی رضا میرکریمی و نویسندگی رضا میرکریمی و محمد داوودی در سال ۱۴۰۰ تولید شد و در چهلمین جشنواره فیلم فجر به نمایش درآمد و حضور موفقی را تجربه کرد.

negahbane-shab

«نگهبان شب» داستان کارگری روستایی به نام رسول است که برای امرار معاش چاره‌ای جز کنار خیابان ایستادن و یافتن کار روزمزدی در خیابان‌های شهر ندارد.

این فیلم در جشنواره فجر توانست در ۹ رشته کاندیدای دریافت جایزه شود و در نهایت سیمرغ بلورین بهترین کارگردانی را دریافت کند.

محسن کیایی، تورج الوند، لاله مرزبان، علی اکبر اصانلو، صفورا خوش طینت، فهیمه هرمزی، زهرا اسلامی، پرهام غلاملو، محمدصادق ملک، علی غابشی، مهراد اکبرآبادی، ایمان سلگی، نوید بانی، ویشکا آسایش و کیومرث پوراحمد بازیگران این فیلم هستند.

* فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی»

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» فیلمی به تهیه‌کنندگی امیر بنان، نویسندگی امید شمس، بهمن ارک و علی سرآهنگ و کارگردانی امید شمس در سال ۱۴۰۰ تولید و در جشنواره چهلم فیلم فجر رونمایی شد.

این فیلم ملودرامی عاشقانه است که در بطنش اشاراتی به مشکلات و معضلات اجتماعی می‌شود. «ملاقات خصوصی» روایت داستان زندگی دختری به‌نام پروانه است که پدرش در زندان است و او با گرداندن مغازه‌ای تلاش می کند که خرج زندگی خانواده‌اش را تهیه کند. در این میان با مردی به نام فرهاد آشنا می‌شود که به او ابراز علاقه می‌کند، اما این تنها ابتدای راه است.

Molaghat-Khosusi

فیلم سینمایی «ملاقات خصوصی» به کارگردانی امید شمس که در دریافت جوایز جشنواره فجر امسال به ویژه سیمرغ فیلم برگزیده مردم ناکام مانده بود، پرفروش‌ترین فیلم این دوره لقب گرفت. بررسی میزان فروش ۲۲ فیلم حاضر در بخش مسابقه چهلمین جشنواره فیلم فجر نشان می‌دهد «ملاقات خصوصی» با ۸۱۸ میلیون تومان درآمد پرفروش‌ترین فیلم این دوره بوده و در یک رقابت شانه به شانه با چهار میلیون تومان بیشتر «مرد بازنده» محمدحسین مهدویان را پشت سر گذاشته‌است.

پریناز ایزدیار، هوتن شکیبا، ریما رامین‌فر، رؤیا تیموریان، سیاوش چراغی‌پور، نادر فلاح، پیام احمدی نیا، شیرین آقا کاشی، حسین پارسایی و ایمان شمس گروه بازیگران این فیلم را تشکیل می دهند.

بر اساس شنیده ها امکان حضور این فیلم سینمایی در جشنواره فیلم ونیز ۲۰۲۲ وجود دارد اما در کنار این اسامی، فیلم های دیگری نیز هستند که امکان حضورشان در این دوره از جشنواره فراهم است. فیلم هایی چون «عروسک» به کارگردانی اصغر یوسفی، «کوچه ژاپنی ها» ساخته امیرحسین ثقفی، «بی رویا» به کارگردانی آرین وزیردفتری که در جشنواره فیلم فجر نیز حضور داشت و توانست سیمرغ بهترین بازیگر زن را دریافت کرد و «غریزه» ساخته سیاوش اسعدی جز فیلم های احتمالی محسوب می شوند.

گفتنی است هفتاد و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز از ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر برابر با ۹ شهریور الی ۱۹ شهریور برگزار خواهد شد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>