سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ تیر ۱۴۰۱ در ۴:۰۲ ب.ظ چاپ مطلب

مأموریت ساترا نظارت بر سلامت محتوایی صوت و تصویر فراگیر است

Roozi-Roozegari-Merikh

سعید مقیسه گفت: انجام مأموریت‌های قانونی ساترا، مورد مطالبه نهادهای ناظر در قوه مجریه و قوه مقننه است و اخیراً مکاتبه‌ای از سوی معاونت امور حقوقی ریاست‌جمهوری با ساترا انجام شده که در آن نامه بر اختیارات و وظایف ساترا در حوزه صوت و تصویر فراگیر تأکید شده است.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط‌عمومی ساترا؛ مهندس سعید مقیسه؛ رئیس سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا) در خصوص نامه‌نگاری انجام شده با ریاست سازمان صداوسیما برای برخورد بازدارنده در مقابل تخلفات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر گفت: بدون شک مهم‌ترین اولویت فعالیت سازمان تنظیم مقررات رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر (ساترا)، اجرای قوانین و اسناد بالادستی است و در این زمینه هیچ‌گونه تعارفی ندارد.

معاون سازمان صداوسیما، با اشاره به این موضوع که در حال حاضر مجوز هیچ‌یک از رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر لغو یا تعلیق نشده است، گفت: در صورت رعایت قانون از پلتفرم‌ها حمایت می‌کنیم. البته برخی سامانه‌های نمایش درخواستی تخلفاتی داشته‌اند که منجر به کسر امتیاز ارزیابی آن‌ها شده است؛ بنابراین اگر روند کاهش امتیاز ارزیابی آن‌ها ادامه پیدا کند و به کم‌تر از حداقل امتیاز لازم برای فعالیت برسد، اقدام قانونی لازم را انجام خواهیم داد.

وی در ادامه با اشاره به مأموریت قانونی ساترا در حوزه تنظیم‌گری رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر بیان کرد: انجام مأموریت‌های قانونی ساترا، مورد مطالبه نهادهای ناظر در قوه مجریه و قوه مقننه است. اخیراً هم مکاتبه‌ای از سوی معاونت امور حقوقی ریاست‌جمهوری با ساترا انجام شده است که در آن نامه بر اختیارات و وظایف ساترا در حوزه صوت و تصویر فراگیر تأکید شده است.

وی افزود: بر اساس مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی کشور با موضوع «توسعه فضای مجازی سالم، مفید و ایمن»، ممانعت از نشر محتوا و خدمات مضر و ناسالم و ناایمن یکی از مواردی است که باید مدنظر قرار گیرد و باتوجه‌به مأموریت ساترا در حوزه تنظیم‌گری صوت و تصویر فراگیر، ساترا به دنبال نظارت بر سلامت محتوایی صوت و تصویر فراگیر است.

رئیس ساترا خاطرنشان کرد: بسیاری از علاقه‌مندان و دلسوزان نظام جمهوری اسلامی ایران در سال‌های اخیر انتقادات جدی نسبت به وضعیت رها شده فضای مجازی داشته‌اند و این مطالبه را از ساترا دارند که برای سالم‌سازی محتوایی صوت و تصویر فراگیر در فضای مجازی اقدام کند.

مقیسه با اشاره به ضرورت مراقبت از نهاد خانواده و کودکان و نوجوانان در فضای مجازی گفت: یکی از مهم‌ترین وظایف حاکمیت حمایت از خانواده‌ها و کودکان و نوجوانان در فضای مجازی است و در سند صیانت از کودکان و نوجوانان در فضای مجازی مصوب شورای‌عالی فضای مجازی تأکید شده است که کلیه سکوها و ارائه‌دهندگان محتوا ملزم هستند از عرضه تبلیغات و محتوای مضر برای رده سنی کودک و نوجوان ممانعت کنند که یکی از اولویت‌های اصلی ساترا همین موضوع است که مراقبت کند محتوای مضر برای رده سنی کودک و نوجوان توسط رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر در برنامه‌های این گروه سنی تولید و پخش نشود.

وی همچنین به طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات مصوب شورای‌عالی فضای مجازی به‌عنوان دیگر سندی که تاکید بر سالم‌سازی محتوا در فضای مجازی دارد اشاره کرد و گفت: یکی از اهداف راهبردی تعیین شده در سند طرح کلان و معماری شبکه ملی اطلاعات، حضور جریان‏ساز و هدفمند در عرصه‏های ملی و فراملی فضای مجازی برای ترویج گفتمان انقلاب اسلامی است؛ درحالی‌که شاهد هستیم برخی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر محتوایی را تولید و منتشر می‌کنند که کاملاً در تضاد با گفتمان انقلاب اسلامی است و بارها این قبیل محتواها مورد اعتراض بخش‌هایی از جامعه واقع شده است.

وی افزود: در همین سند مجموعه اقداماتی برای سالم‏سازی محتوا طراحی شده که بیانگر عزم جدی کشور برای ارتقای سالم‏سازی و کاهش محتوای آسیب‌رسان است و مجموعه رصدهای انجام شده در ساترا بیانگر آن است که محتواهای برخی رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر دارای آسیب‌هایی در حوزه‌های مختلف فرهنگی و اجتماعی است.

مقیسه در پایان تأکید کرد: ساترا روی مواضع قانونی خود برای حفظ حقوق مخاطبان رسانه‌های صوت و تصویر فراگیر ایستادگی خواهد کرد و به‌زودی معاونت کاربران و تنظیم‌گری اجتماعی ساترا نشست‌هایی با حضور مدیران رسانه‌های جمعی، نخبگان رسانه‌ای و سایر گروه‌های فعال فرهنگی و اجتماعی تدارک خواهد دید تا گفت‌وگوهای مؤثری بین ساترا و فعالان اجتماعی کشور شکل بگیرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>