سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ مرداد ۱۴۰۱ در ۶:۱۲ ب.ظ چاپ مطلب

آنچه باید در مورد کامیک-کان سن دیگو بدانید

Comic-Con1

سه روز از برگزاری کامیک-کان سن دیگو به عنوان یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین اجلاس کامیک در جهان می‌گذرد. به همین مناسبت در این گزارش به گوشه‌ای از تاریخچه این مراسم و فعالیت‌های آن طی سال‌های برگزاری‌اش نگاهی می‌اندازیم.

سوره سینما – کامیک-کان سن دیگو یک شرکت عام‌المنفعه غیرانتفاعی در کالیفرنیا است که برای اهداف خیریه سازماندهی شده و هدف از تشکیل آن، ایجاد آگاهی عمومی و قدردانی از کمیک‌ها و اشکال هنری محبوب مرتبط و همچنین مشارکت و پشتیبانی از ارائه‌های عمومی بوده است. از جمله فعالیت‌های کامیک-کان می‌توان به برگزاری اجلاس‌ها، نمایشگاه‌ها، موزه‌ها و سایر فعالیت‌های عمومی که سهم تاریخی و مداوم کمیک را در هنر و فرهنگ جشن می‌گیرند اشاره کرد.

از همان ابتدا، بنیان‌گذاران نمایش تصمیم گرفتند نه‌تنها کتاب‌های کمیکی را که دوست داشتند، بلکه جنبه‌های دیگری از هنرهای عامه‌ای را که از آنها لذت می‌بردند و احساس می‌کردند سزاوار شناسایی گسترده‌تر بودند را نیز پوشش دهند. این هنرها شامل فیلم‌ها و ادبیات علمی تخیلی/فانتزی نیزمی شوند. پس از یک تغییر نام دیگر (اجلاس کمیک ساحل غربی سن دیگو، در سال ۱۹۷۲)، این نمایش در سال ۱۹۷۳ با برگزاری چهارمین رویداد سالانه به طور رسمی به کامیک-کان سن دیگو (SDCC) تبدیل شد.

خانه اصلی نمایش در دهه ۱۹۷۰، هتل ال کورتز در مرکز شهر سن دیگو بود. در سال ۱۹۷۹، کامیک-کان به مرکز اجلاس و هنرهای نمایشی (CPAC) نقل مکان کرد و تا سال ۱۹۹۱، زمانی که مرکز جدید اجلاس سن دیگو افتتاح شد، در آنجا ماند. کامیک-کان بیش از دو دهه است که در آن مرکز بوده است.

با حضور بیش از ۱۳۰۰۰۰ نفر در سال‌های اخیر، این رویداد به مکان‌هایی از جمله هتل‌های محلی و پارک‌های روباز افزایش یافته است. رویدادهای برنامه‌نویسی، بازی‌ها، انیمه‌ها، جشنواره بین‌المللی فیلم مستقل کامیک-کان و جوایز آیزنر همگی خارج از مرکز همایش برگزار می‌شوند و حسی مانند پردیس را برای اجلاس در مرکز شهر سن دیگو ایجاد می‌کنند.

Comic-Con2

در طول سال‌ها، کامیک-کان به نقطه کانونی برای اجلاس دنیای کمیک تبدیل شده است. این رویداد به ارائه تجربه کامل همایش‌ها ادامه می‌دهد: یک سالن نمایشگاهی غول‌پیکر (با بیش از ۴۶۰۰۰۰ فوت مربع در تجسم فعلی خود) ، یک برنامه برنامه‌نویسی عظیم (نزدیک به ۷۰۰ رویداد جداگانه در سال ۲۰۱۴) شامل کمیک و تمام جنبه‌های هنرهای محبوب از جمله کارگاه‌های عملی و برنامه‌های آموزشی و آکادمیک مانند کنفرانس هنرهای کمیک، نمایش انیمیشن و فیلم از جمله جشنواره فیلم جداگانه، بازی‌ها، جوایز صنعت کمیک ویل آیزنر؛ «اسکار» صنعت کمیک، مسابقه لباس بالماسکه با جوایز و… . می‌توان گفت که کامیک کان یک نمایش بزرگ هنری است که هنرمندان مشتاق را با شرکت‌های بزرگ گرد هم می‌آورد.

کامیک کان در طول سال‌ها به معنای واقعی کلمه هزاران مهمان ویژه را در همایش‌های خود ارائه کرده است و سازندگان کمیک، نویسندگان داستان‌های علمی تخیلی و فانتزی، کارگردانان سینما و تلویزیون، تهیه‌کنندگان و نویسندگان و سازندگان از همه جنبه‌های هنرهای محبوب را برای یک بحث سرگرم‌کننده در مورد اشکال مختلف هنری با طرفداران خود همراه کرده است. این رویداد طی سال‌ها شاهد مجموعه‌ای شگفت‌انگیز از ناشران کمیک و کتاب در سالن نمایشگاه خود بوده است. در طول تاریخ بیش از چهار دهه خود، کامیک-کان بین‌المللی به طور مستمر کتاب‌های مصور و هنر کمیک را به مخاطبان رو به رشد ارائه کرده است. این عشق به رسانه کمیک همچنان عامل هدایت‌کننده آن است؛ زیرا رویداد به سمت نیم قرن دوم خود به‌عنوان برترین اجلاس کتاب‌های مصور و هنرهای محبوب در جهان پیش می‌رود.

در ۵۰ سال گذشته، کامیک-کان سن دیگو یکی از بزرگ‌ترین و محبوب‌ترین اجلاس در نوع خود را در جهان ایجاد کرده است؛ اما سازمان دهندگان کامیک کان می‌خواستند حتی بیشتر برای شناخت طرفداران و گسترش جادوی کامیک کان تلاش کنند.

آنها مکانی را تصور کردند که در آن طرفداران بتوانند گرد هم آیند تا چیزهایی را که دوست دارند جشن بگیرند، نه فقط برای چند روز در تابستان، بلکه در تمام طول سال. مکانی که عموم مردم می‌توانند در مورد حوزه‌هایی از هنر و فرهنگ پاپ که ممکن است حتی از آن‌ها آگاه نباشند، بیاموزند. فضایی که همه در آن گنجانده شده‌اند، جایی که طرفداران قدیمی و جدید می‌توانند از شور، خلاقیت و تخیل کامیک-کان لذت ببرند، در حالی که در مورد علم، فناوری، هنر، داستان‌سرایی و خیلی چیزهای دیگر بیاموزند.

مترجم: فرحان فرهنگی‌فر

منبع: سایت رسمی کامیک-کان


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>