سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ مرداد ۱۴۰۱ در ۱:۰۰ ق.ظ چاپ مطلب

تلاش تهیه‌کننده‌ها برای جلوگیری از حواشی «برادران لیلا»

وحید جلیلوند

فیلم‌های «جنگ جهانی سوم» و «بی‌رویا» برای حضور در جشنواره‌های جهانی مشکلی نداشته اما «شب، داخلی، دیوار» اخیراً درخواست مجوز داده و هنوز بازبینی نشده است.

به گزارش سوره سینما به نقل از اداره کل روابط عمومی سازمان سینمایی؛ مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم در خصوص حضور فیلم‌های ایرانی در جشنواره ونیز و پرسش رسانه‌ها در خصوص اخذ پروانه نمایش این فیلم‌ها افزود: پس از هر بار  حضور فیلم‌ها در جشنواره‌های بین‌المللی، اغلب حرف‌وحدیث‌هایی پیرامون وجود یا عدم وجود مجوز نمایش فیلم در جشنواره‌ها و محافل بین‌المللی مطرح می‌شود.

وی ادامه داد: بنده قبلاً هم گفته‌ام نفس حضور در جشنواره و افتخارآفرینی سینمای ایران نه‌تنها هیچ منع و مشکلی ندارد بلکه ارزشمند و باعث خوشحالی دست‌اندرکاران عرصه فرهنگ و هنر و به‌ویژه سینما است و می‌تواند موجب بالندگی و رشد آن شود اما موضوع از لحظه‌ای پیچیده و مشکل‌دار می‌شود که یک فیلم بدون طی مراحل قانونی و پیش از اقدام به دریافت مجوزهای لازم، در جشنواره‌ها شرکت می‌کند. چنانکه در آیین‌نامه مربوط به نمایش آثار سینمایی آمده، فیلم‌ها برای حضور در جشنواره‌ها یا هر فضای نمایشی الزاماً باید پروانه نمایش داشته باشند بنابراین هرگونه تخطی از این امر تبعات سنگین و جریمه‌های خاصی را در پی خواهد داشت.

به گفته وی، در بین فیلم‌های ایرانی حاضر در جشنواره ونیز دو فیلم «جنگ جهانی سوم» و «بی‌رویا» مشکلی برای حضور در جشنواره‌ها ندارند چراکه از چند ماه پیش درخواست خود را ثبت کرده و در تعامل با سازمان سینمایی و شورای پروانه نمایش پیش رفته‌اند. اما فیلم «شب، داخلی، دیوار» جهت اخذ پروانه نمایش دیرتر اقدام کرده و طبق اعلام تهیه‌کننده با توجه به آماده نبودن فیلم، نسخه نهایی را ارائه نداده است.

سهرابی عنوان کرد: با توجه به اطلاعیه‌های مداوم و مصاحبه ریاست محترم سازمان مبنی بر ضرورت رعایت قوانین نمایش فیلم‌ها و شرکت در جشنواره‌ها، لازم است این فیلم یا هر فیلم دیگر مراحل قانونی حضور در جشنواره‌های بین‌المللی را طی کنند.

وی اضافه کرد: به نظر بنده تبعات و خسارت‌های عدم تمکین به قوانین موجود و مصوب و تخلف در نحوه‌ی عرضه‌ی آثار، حتماً بیشتر از دستاورد احتمالی حضور در یک یا چند جشنواره خواهد بود.

مدیرکل دفتر نظارت بر عرضه و نمایش فیلم توصیه و تأکید کرد: فیلم‌سازان محترم از ارائه و نمایش فیلم خود در محافل و جشنواره‌ها، پیش از اخذ مجوز لازم جدا خودداری کنند تا تعاملی که سازمان سینمایی با سینماگران در پیش‌گرفته است، خدشه‌‌دار نشود.

وی گفت: البته، فیلم دیگری که از ایران در جشنواره مذکور حضور دارد اساساً پروانه ساخت یا شناسنامه‌ای ندارد که بخواهم درباره آن اظهارنظر کنم و از شواهد پیداست بیشتر نمایش یک سیاسی بازی است تا حضور یک فیلم سینمایی.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>