سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۴۰ ق.ظ چاپ مطلب

منوچهر اسماعیلی درگذشت + پیام‌های تسلیت

Manoochehr-Esmaeeli

منوچهر اسماعیلی دوبلور هنرمند و پیشکسوت سینما و تلویزیون دوشنبه ۳۱ مرداد دار فانی را وداع گفت.

به گزارش سوره سینما، منوچهر اسماعیلی دوبلور مطرح سینما و تلویزیون و مرد هزار صدای ایران دوشنبه، ۳۱ مردادماه بر اثر ایست قلبی در منزل خود دار فانی را وداع گفت.

منوچهر اسماعیلی دوبله فیلم‌های بیشماری را بر عهده داشته است و همچنین مدیر دوبلاژ آثار مختلفی بوده است.

او به صحبت کردن به جای چند شخصیت در یک فیلم با صداهای متنوع و تیپ‌گویی (صحبت با صداهای مختلف) شهرت دارد. در سریال «هزاردستان» به کارگردانی علی حاتمی، اسماعیلی به جای شعبان (محمدعلی کشاورز)، به جای رضا تفنگچی (جمشید مشایخی) و هزاردستان (عزت‌الله انتظامی) و جمشید لایق صحبت کرد.

منوچهر اسماعیلی صداپیشگی در آثار سینمایی بسیاری را هم در کارنامه حرفه‌ای خود داشت. او به جای آنتونی کوئین در نقش حمزه در فیلم «محمد رسول‌الله(ص)» ساخته مصطفی عقاد صحبت کرده بود.

اسماعیلی همچنین دوبله بازیگران مطرحی چون استیو مک‌کوئین، همفری بوگارت، چارلتون هستون و کرک داگلاس را در کارنامه داشت.

سوره سینما درگذشت این هنرمند را به خانواده ایشان و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

متن پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

«خبر در گذشت هنرمند پیشکسوت و صداپیشه شهیر مرحوم منوچهر اسماعیلی موجب تاثر و تاسف شد.

مردم فرهنگدوست کشورمان با صدای ماندگار و دلنشین او در آثار فاخر سینمای ایران و جهان خاطرات بسیاری دارند که اوج آن را می توان در آثاری همچون فیلم جاودانه محمد رسول الله (ص)، سریال امام علی (ع) و فیلم مادر به وضوح به نظاره نشست.

هنرمندی که طنین صدایش به عنوان صداپیشه نقش اول، بسیاری از فیلم های مطرح جهان را جان بخشید. اوج هنر این استاد پیشکسوت را می توان در این ویژگی خلاصه کرد که همزمان به جای چندین نقش صداپیشگی می کرد.

ضمن عرض تسلیت فقدان این هنرمند بزرگ به خانواده آن مرحوم ، اهالی فرهنگ و هنر بویژه جامعه سینمایی کشور، از درگاه خداوند متعال برای روح آن عزیز سفر کرده ، رحمت و مغفرت و برای بازماندگان محترم صبر و بردباری خواستارم.»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

متن پیام محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی به این شرح است:

«خداوند زیباست و زیبایی را دوست دارد

با کمال تاسف، هنرمند بزرگ و صدای ماندگار، منوچهر اسماعیلی عزیز را از دست دادیم. یک عمر هنر و درخشش او در سینمای ایران، فراموش نشدنی است. صدای او، هویت‌دهنده به بسیاری از شخصیت‌ها، فیلم‌ها و یادبودهای سینما دوستان ایرانی بود و نمی‌توان تاثیر او بر جان‌بخشی به این آثار را نادیده گرفت. برای سینما دوستان ایرانی، صدای او در فیلم محبوب «محمد رسول الله» (ص) و در نقش حمزه، طعم و جایگاهی ویژه دارد و با دیگر تجربه‌های او که اغلب ماندگار و بی‌بدیل هستند، متفاوت است. خوش اقبال بودیم که او بیش از پنج دهه از عمرش را وقف سینمای ایران کرد و در فرایند خلق شخصیت‌ها، حضوری موثر داشت.

درگذشت او، ضایعه‌ای بزرگ برای هنر دوبله ایران است، هنری که نگین‌های درخشانی همچون منوچهر اسماعیلی را در سپهر خود حفظ خواهد کرد. از خداوند متعال برای این هنرمند و استاد گرانقدر، آرامش و رحمت الهی مسئلت دارم. این فقدان بزرگ را به خانواده محترم اسماعیلی، جامعه دوبله و خانواده محترم سینمای ایران تسلیت عرض می‌کنم.»

پیام تسلیت معاون سیما

متن پیام تسلیت محسن برمهانی معاون سیما بدین شرح است:

«انا لله و انا الیه راجعون

آوای گرم و پر حرارت استاد منوچهر اسماعیلی مرد هزار صدای ایران، آنچنان در تار و پود آثار ماندگار سینمایی و تلویزیونی تنیده شده است که هیچ گاه از یادها فراموش نخواهد شد. صدایی که بر نقش حمزه در فیلم «محمد رسول الله(ص)» خوش نشسته و در سریال «هزار دستان» کلام چند شخصیت متفاوت را رنگ آمیزی کرده است. بسیاری از بازیگران مطرح تاریخ سینمای جهان با صدای مرحوم منوچهر اسماعیلی در ذهن علاقه‌مندان هنر هفتم نقش بسته است. او همچنین در برنامه های «از سرزمین نور» با موضوع رسالت نبی مکرم اسلام(ص) و «حدیث سرو» درباره زندگی نامه علمای بزرگ، به عنوان گوینده همکاری درخشانی با صداوسیما داشت.

‌درگذشت صداپیشه توانمند مرحوم اسماعیلى را به جامعه هنری کشورمان و خانواده محترم ایشان تسلیت عرض می کنم. از درگاه الهی برای آن عزیز سفرکرده آرزوی علو درجات و برای بازماندگان صبر و شکیبایی را خواستارم.»

پیام تسلیت دبیر جشنواره فیلم فجر

در پیام مجتبی امینی آمده است:

«با نهایت تاسف، یکی دیگر از استادان و پیشکسوتانِ وزینِ سینمای ایران، از میان ما پر کشید.

درگذشت استاد منوچهر اسماعیلی که از مفاخر هنر این سرزمین و صدای ماندگار هنر دوبله محسوب می‌شد و آثار ارزشمندی از خود به یادگار گذاشت را به خانواده محترم آن زنده‌یاد و جامعه سینمایی تسلیت عرض نموده؛ از درگاه خداوند مهربان، برای روح آن عزیز سفرکرده آرامش ابدی مسألت دارم.»

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

در پی درگذشت منوچهر اسماعیلی، هنرمند توانا و فخر هنر دوبله ایران، انجمن بازیگران سینمای ایران پیام تسلیتی به شرح زیر صادر نمود:

«بازگشت همه به سوی اوست

نوای دوست داشتنی، دلنشین و صدای گرم گویندگان فیلم همواره با تصویر بازیگران همراه بوده و در تاریخ سینمای کشورمان ثبت گردیده و در حافظه اجتماعی به یادگار مانده است.

در نهایت اندوه و تالم هنرمند پیشکسوت و توانا استاد منوچهر اسماعیلی، فخر هنر دوبله و صدای پرصلابت تاریخ سینمای ایران از میان ما رفت.

شورای مرکزی انجمن بازیگران سینمای ایران درگذشت این هنرمند بزرگ و بی‌بدیل و چهره ماندگار را به خانواده گرامی ایشان، اعضای محترم انجمن گویندگان و سرپرستان گفتار فیلم،‌ سینماگران و تمام هموطنان هنردوست تسلیت عرض می‌نماید.»


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>