سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ شهریور ۱۴۰۱ در ۱۱:۲۶ ق.ظ چاپ مطلب
جزئیاتی از فیلم‌های حاضر در جشنواره ونیز ۲۰۲۲؛

داستان فیلم‌های ایرانی در ونیز ۷۹ چیست؟

Labiennale

هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، از امروز کار خود را به طور رسمی آغاز می‌کند. در این دوره از جشنواره ۴ فیلم ایرانی حضور دارند که در این گزارش به داستان این فیلم‌ها خواهیم پرداخت.

سوره سینما هدیه حدادی‌اصل:  هفتاد و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان به شمار می‌آید که از تاریخ ۳۱ آگوست تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در شهر ونیز ایتالیا برگزار خواهد شد. امسال و در این دوره از جشنواره ۴ فیلم سینمایی از کشور ایران در بخش‌های مختلف جشنواره حضور دارند که در این گزارش قصد داریم به معرفی آن‌ها بپردازیم.

دو فیلم سینمایی «شب، داخلی، دیوار» به کارگردانی وحید جلیلوند و «خرس نیست» ساخته جعفر پناهی در بخش مسابقه، فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم» به کارگردانی هومن سیدی در بخش افق‌ها و فیلم سینمایی «بی رؤیا» ساخته آرین وزیردفتری در بخش افق‌های ویژه در هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز حضور دارند.

در ادامه به داستان این چهار فیلم حاضر در جشنواره ونیز ۲۰۲۲ خواهیم پرداخت.

*فیلم سینمایی «شب، داخلی، دیوار»

این فیلم سینمایی که سومین ساخته وحید جلیلوند پس از دو فیلم سینمایی «چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت» و «بدون تاریخ، بدون امضا» است، در بخش مسابقه اصلی جشنواره ۲۰۲۲ ونیز رونمایی می‌شود و با دیگر فیلم‌های این بخش به رقابت خواهد پرداخت.

در خلاصه داستانی که جشنواره ونیز از این فیلم سینمایی منتشر کرده است، چنین آمده است:

علی؛ مردی نابینا، در تلاش است تا خودکشی کند که در زمان انجام این کار، سرایدار ساختمانی که در آن زندگی می‌کند، او را متوقف می‌کند. در همین حین به او اطلاع می‌دهند که پلیس در جستجوی زنی است که فرار کرده و در جایی از ساختمان مخفی شده است. علی کم کم متوجه می‌شود که لیلا زن فراری داخل آپارتمانش است.

این زن در تظاهراتی شرکت کرده که منجر به هرج و مرج شده است، پلیس او را می‌گیرد و در هنگام بردنش به ماشین، زن پسر چهار ساله‌اش را گم می‌کند و همین امر موجب شوکه شدن او می‌شود.

Shab-Dakheli-Divar

رفته رفته، علی از لحاظ عاطفی به زن فراری (لیلا) وابسته می‌شود. او که مشتاق فرار از واقعیت است، کمک به لیلا به پناهگاهی در دنیای تخیل او تبدیل می‌شود.

وحید جلیلوند به عنوان کارگردان این فیلم سینمایی، در باره فیلم خود گفته است:

در سال ۲۰۱۸ در فایل صوتی شاعر معروف ایرانی خبر احیای امید از دست رفته مردم را شنیدم: « بدون امید، هرگز قدرت ایستادن را پیدا نمی کنیم… هوای تازه‌ای برای نفس کشیدن نداریم… دیگر زندگی برای زیستن وجود ندارد.»

از خودم پرسیدم چگونه می‌توانیم به مردمی که از بدبختی‌ها و ظلم زخمی شده‌اند، امید به ایستادن، نفس کشیدن و زندگی دوباره بدهیم. پاسخ این سؤال من در یک شعر بود: «تصور کنید دنیا در خواب است و هیچ نامه‌ای به مقصد نمی‌رسد، تصور کن نان را از سفره بردارند و کلمات کتابی را از درختان شکوفا کنند و لبخند را از لبانمان بکَنند، با رویاهای ما چه خواهند کرد؟» و این آغاز «شب، داخلی، دیوار» بود.

در این فیلم بازیگرانی چون نوید محمدزاده، دایانا حبیبی، امیر آقایی و علیرضا کمالی ایفای نقش کرده اند.

*فیلم سینمایی «خرس نیست»

فیلم سینمایی «خرس نیست» به کارگردانی جعفر پناهی دومین فیلمی است در جشنواره ونیز امسال در بخش مسابقه اصلی حضور دارد. در خلاصه داستان این فیلم سینمایی چنین آمده است:

«خرس نیست» دو داستان عاشقانه موازی را به تصویر می‌کشد. در هر دو داستان، عاشقان با موانع پنهان و اجتناب ناپذیر در عذاب هستند. موانعی چون قدرت خرافات و پویایی قدرت.

khers-nist

در این فیلم جعفر پناهی، ناصر هاشمی، وحید مبصری، بختیار پنجه‌ای، مینا کاوانی و رضا حیدری به ایفای نقش پرداخته اند.

*فیلم سینمایی «جنگ جهانی سوم»

این فیلم به کارگردانی هومن سیدی در بخش افق های جشنواره هفتاد و نهمین جشنواره بین المللی فیلم ونیز حضور دارد. «جنگ جهانی سوم»، ششمین فیلم بلند هومن سیدی پس از «آفریقا»، «سیزده»، «اعترافات ذهت خطرناک من»، «خشم و هیاهو» و «مغزهای کوچک زنگ‌زده» است که نخستین نمایش جهانی خود را در بخش افق‌های هفتاد ونهمین جشنواره فیلم ونیز تجربه خواهد کرد.

در خلاصه داستان جدید منتشر شده از این فیلم آمده است:

شکیب یک کارگر روز مزد بی خانمان است که هرگز نتوانسته با از دست دادن همسر و پسرش در زلزله سال‌ها پیش کنار بیاید. در طی چند سال گذشته، او با یک زن کر و لال، به نام (لادن) رابطه برقرار کرده است.

محل ساخت و سازی که او امروز در آن کار می کند به لوکیشن فیلمی درباره جنایات هیتلر در طول جنگ جهانی دوم تبدیل می‌شود و در کمال تعجب به او یک نقش سینمایی، خانه و فرصتی داده می شود تا برای خود کسی باشد.

Jang-Jahani-Sevom

وقتی لادن از این موضوع مطلع می شود، به محل کارش می آید و درخواست کمک می کند. نقشه شکیب برای مخفی کردن او به طرز غم انگیزی اشتباه از کار در می‌آید و موقعیت جدید و فرصت بی‌تکرار پیش آمده برای او را، با تهدید رو به رو می‌کند.

در فیلم «جنگ جهانی سوم» بازیگرانی چون محسن تنابنده، ندا جبرئیلی، مهسا حجازی، نوید نصرتی، لطف‌الله سیفی و حاتم مشمولی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

*فیلم سینمایی «بی‌رویا»

این فیلم سینمایی به کارگردانی آرین وزیردفتری است که در چهلمین جشنواره فیلم فجر رونمایی و در سه رشته کاندیدای دریافت جایزه شد که در نهایت توانست جایزه بازیگر نقش اول زن را دریافت کند.

Bi-Roya

در خلاصه داستان «بی‌رویا» که در بخش افق های ویژه حضور دارد، آمده است:

«بی‌رویا» داستان زوج جوانی است به نام رویا و بابک که قصد مهاجرت از ایران را دارند. دو هفته پیش از مهاجرت رویا با دختری بی‌نام و نشان مواجه می‌شود. حضور دختر در زندگی آنها به اتفاقاتی عجیب منجر شده و به تدریج هویت رویا دچار دگرگونی می‌شود. معمای هویت رویا با حضور بیشتر دختر در بطن زندگی او و بابک، کامل و کامل‌تر می‌شود تا جایی که …

طناز طباطبایی، صابر ابر و شادی کرم رودی بازیگران اصلی این فیلم سینمایی هستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>