سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۲ شهریور ۱۴۰۱ در ۴:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب
در حاشیه ونیز ۲۰۲۲؛

شیر طلای افتخاری ونیز برای فیلمنامه‌نویس اسکورسیزی

پل شریدر

جایزه شیر طلای افتخاری جشنواره فیلم ونیز برای کارگردانی و فیلمنامه نویسی، به پل شریدر کارگردان آمریکایی اهدا می‌شود.

سوره سینما – پل شریدر، کارگردان آمریکایی فیلم‌هایی چون «شمارنده کارت»، «فرست ریفورمد»، «ژیگولو آمریکایی» و فیلمنامه‌نویس «گاو خشمگین»، «راننده تاکسی»، «آخرین وسوسه مسیح»، «احیای مردگان» شیر طلایی هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز را برای یک عمر دستاورد هنری دریافت می‌کند.

این جایزه شنبه ۱۲ شهریور ساعت ۲۱:۳۰ پیش از نمایش فیلم «استاد باغبان» که در بخش خارج از مسابقه، قرار دارد، به پل شریدر اهدا می‌شود.

اهدای شیر طلایی کارگردانی و فیلمنامه نویسی جشنواره ۲۰۲۲ ونیز به پل شریدر، پیشنهادی بود که آلبرتو باربرا؛ مدیر جشنواره فیلم ونیز به هیات مدیره جشنواره داد و هیات مدیره نیز آن را پذیرفت.

پل شریدر در رابطه با دریافت این جایزه عنوان کرده است: «عمیقاً افتخار می‌کنم. شیر ونیز در قلب من است.»

آلبرتو باربرا؛ مدیر جشنواره ونیز درباره این جایزه اعلام کرد: «پل شریدر یکی از چهره های کلیدی هالیوود جدید است که از اواخر دهه ۱۹۶۰ به بعد، تخیل، زیبایی شناسی و زبان فیلم آمریکایی را متحول کرده است. اغراق نیست اگر بگوییم که او یکی از مهم ترین فیلمسازان آمریکایی نسل خود است، کارگردانی که عمیقاً تحت تأثیر فیلم و فرهنگ اروپایی است. او فیلمنامه نویسی سرسختانه مستقل است اما می تواند به صورت سفارشی کار کند و به راحتی در سیستم هالیوود حرکت کند.

تلطیف بصری جسورانه‌ای که همه آثار او را به نمایش می گذارد، آنها را در زمره مدرن ترین شکل های سینمایی قرار می دهد که آشتی ناپذیر است و به طور ظریفی دنیای معاصر را بررسی می کند. معاصری که شریدر نه تنها با کنجکاوی خستگی ناپذیر فکری و انسانی، بلکه با توانایی شگفت انگیزی در جهت یابی در تکامل تکنولوژیکی سینما و سیستم تولید و توزیع آن مواجه است.

شریدر به لطف این جسارت (که بسیاری از فیلمسازان در سطح او حاضر به انجام آن در مرحله بلوغ حرفه‌ای خود نیستند) نه تنها به کار خود ادامه می دهد، بلکه در سال‌های اخیر تعدادی از زیباترین فیلم های خود را نیز به ما هدیه داده است.»

گفتنی است هفتاد و نهمین جشنواره فیلم ونیز، قدیمی‌ترین جشنواره سینمایی جهان، از تاریخ ۳۱ اوت تا ۱۰ سپتامبر (۹ تا ۱۹ شهریور) در ایتالیا برگزار می‌شود.