سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۴۰۱ در ۳:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب
گزارشی از اکران‌های روز نخست «سینماحقیقت»؛

جای خالی حبیب‌الله صادقی در افتتاحیه

Habibollah-Sadeghi

روز گذشته مهم‌ترین جشنواره سینمای مستند کشورمان کار خودش را به‌طور رسمی آغاز کرد. در گزارشی به اتفاقات و فیلم‌های جالب‌توجه اولین روز برگزاری این فستیوال پرداخته‌ایم.

سوره سینما – ساعت ۱۶ روز ۲۰ آذرماه ۱۴۰۱ جشنواره سینما حقیقت با پخش مستند «دنیای وحشی زاگرس» رسماً افتتاح شد. مستندی با حال و هوای راز بقا که به حیات‌وحش کوهستان زاگرس می‌پردازد. فرشاد افشین‌پور کارگردان این اثر ساخت پروژه‌اش را یک تلاش ۱۰ ساله عنوان می‌کند. این فیلم خصوصاً ازآن‌جهت حائز اهمیت است که سرحدات زاگرس را فقط محدود به ایران ندیده و تیم سازنده برای تکمیل کردن مستندشان به کشورهای عراق و ترکیه هم سفر کرده‌اند. بااین‌حال انتخاب یک اثر حیات‌وحشی به‌عنوان اثر افتتاحیه، از سوی برگزارکنندگان جشنواره اقدام عجیبی بود که با انتقاد برخی از کارشناسان هم روبه‌رو شد.

دیروز همچنین بخش شهید آوینی با رونمایی از چند اثر شاخص مخاطبان را به ادامه سینماحقیقت امیدوار کرد. «عملیات دماوند» به کارگردانی احسان مشکور روایتی از تنها جنگ ارتش پهلوی در دهه پنجاه شمسی را روی پرده نقره‌ای می‌آورد. موضوع این فیلم که در عمان می‌گذرد به حوادث پس از شورش ظفار می‌پردازد. زمانی که ارتش شاهنشاهی ایران برای کمک به سلطان قابوس در سرکوب مخالفان حکومتش، به این کشور لشکرکشی می‌کند. «ضیاءالدین» دیگر اثر شاخص بخش آوینی در این دوره به حساب می‌آید که به کودکی تا نوجوانی رهبر انقلاب می‌پردازد. محمدرضا دهستانی کارگردان این اثر پیشتر گفته بود کتاب تحسین‌شده «خون دلی که لعل شد» پایه‌گذار مستند «ضیاءالدین» بود. یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های این اثر استفاده از آرشیوی غنی است که به دلایل مختلف از جمله در دسترس نبودن آرشیوها، نمونه آن را کمتر در آثار مشابه ایرانی دیده‌ایم. همین‌طور روزگذشته مستند «سه نهزارم» هم روی پرده رفت که روایتی است از تعرض دواعش به زنان ایزدی. تماشای این اثر که مصادیق جالب‌توجهی از توحش داعشیان را به نمایش می‌گذارد برای فعالین رسانه‌ای که به صورت تخصصی در حوزه مقاومت فعالیت می‌کنند ضروری است. هرچند مخاطبان عام با توجه به روحیه، حال، عواطف و احساساتشان می‌توانند در مورد دیدن یا ندیدن آن تصمیم‌گیری کنند.

Avamel-Honarmand-Vahed5

جشنواره سینماحقیقت شب گذشته میزبان اکران نخستین مستند مجموعه سلوک حوزه هنری با نام «هنرمند واحد ۵» هم بود. اثری که پرتره‌ای از حبیب‌الله صادقی نقاش برجسته و انقلابی کشورمان را نمایش می‌گذاشت. مرحوم صادقی که از بنیان‌گذاران اصلی حوزه هنری هم به‌حساب می‌آید امسال دار فانی را وداع گفت. او در کارنامه هنریش تابلوهای مشهوری دارد که مستند «هنرمند واحد ۵» به معرفی تعداد قابل‌توجهی از این آثار می‌پردازد. صالح حجت‌الاسلامی کارگردان مستند مذکور در نخستین ساخته سینمایی خودش توانسته با دوستان، خانواده و همکاران مرحوم صادقی گفت‌وگو کند که این موضوع به غنای بیشتر اثرش منجر شده. همچنین گفتارهایی از چهره‌هایی مثل استاد محمود فرشچیان، کاظم چلیپا و عبدالحمید قدیریان «هنرمند واحد ۵» را تبدیل به یکی از آثار شاخص مستند با موضوع هنر نقاشی می‌کند. این اثر که به تهیه‌کنندگی حسین نشاطی تولیدشده در بخش خارج از مسابقه سینما حقیقت حضور دارد. نکته جالب‌توجه در مورد این اثر آن است که برخی از مخاطبان روز گذشته جشنواره بعد دیدن «هنرمند واحد ۵» آن را گزینه به‌مراتب بهتری برای اکران افتتاحیه می‌دانستند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>