سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ آذر ۱۴۰۱ در ۱۲:۴۰ ب.ظ چاپ مطلب
در روز سوم جشنواره «سینماحقیقت» چه گذشت؟

وزیر ارشاد در روز سوم به جشنواره آمد!

Vazir-Ershad

در سومین روز از برگزاری شانزدهمین جشنواره «سینماحقیقت»، محمدمهدی اسماعیلی؛ وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در حاشیه بازدید از جشنواره گفت: حمایت از مستندسازان، اولویت ما است.

سوره سینما – سومین روز از برگزاری شانزدهمین دوره از برگزاری جشنواره مستند «سینماحقیقت»، با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، اکران فیلم‌ها و برپایی نشست‌های تخصصی به اتمام رسید.

وزیر ارشاد پس از بازدید از بخش‌های مختلف جشنواره، درباره حمایت از مستندسازان گفت: برنامه ما این است که اسباب حمایت لازم از فیلمسازان مستند را فراهم کنیم، گزارش‌های دریافت شده از برگزارکنندگان جشنواره «سینماحقیقت» نیز حاکی از اتفاقات خوبی در این حوزه است. امسال شاهد تحولات مهمی در جشنواره «سینماحقیقت» و سینمای مستند هستیم و انشالله مستند به جایگاه واقعی خود در سینمای ایران می‌رسد، از برنامه‌های جدی ما در سازمان سینمایی حمایت از کارهای مستند و مستندسازها است.

وی درباره شیوه حمایت از مستندسازان توضیح داد: در برنامه امسال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صورت‌های مختلف تعریف کرده‌ایم که شامل حمایت از ساخت آثار، پشتیبانی از اینگونه فیلم‌ها و.. است. ما در وزارتخانه و دولت این آمادگی را داریم که بستری برای حمایت جامع از فیلمسازان مستند داشته باشیم با این نگاه که بتوانیم از آثار همه مستندسازان در همه جای ایران حمایت کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تاثیر جشنواره «سینماحقیقت» در پیشرفت فیلمسازی مستند خاطرنشان کرد: جشنواره سینماحقیقت نشان داد که ما چه ظرفیت بالایی را در مناطق مختلف کشور داریم، استقبال بین‌المللی خوبی را از جشنواره شاهد بودیم. انشالله این جشنواره و برنامه‌های مشابه کمک خواهند کرد که حوزه مستند را خیلی قوی‌تر و پررونق‌تر از گذشته پیگیری کنیم.

وی ادامه داد: سازمان سینمایی در هفته دولت کار بسیار خوبی را شروع کرد و بیش از ۱۰ مستند تولید شده و درحال حاضر در شورای اطلاع‌رسانی وزارتخانه این موضوع را در دستور کار قرار داده‌ایم.

اسماعیلی بیان کرد: یکی از علت‌های برگزاری جشنواره‌ها، شناسایی استعدادها و ادامه حمایت از آن‌هاست، ما در حوزه‌های مختلف ازجمله آموزش، تولیدات جدید، نظام موضوعاتی که سازمان سینمایی و وزارتخانه به دنبال آن‌ها هستند، این حمایت را انجام می‌دهیم، آماده هستیم و اعتبار بسیار خوبی را هم برای آن پیش‌بینی می‌کنیم.

او در بخش دیگری از صحبت‌هایش درباره فعالیت کنسرت‌ها اظهار کرد: هیچ محدودیتی برای آغاز فعالیت‌های هنری نیست، همانطور که ارکستر ملی هفته گذشته در تالار وحدت اجرا داشت؛ از عموم هنرمندان اهالی موسیقی خواهش می‌کنم فعالیت‌های‌شان را آغاز کنند، ما در معاونت هنری همه پیش‌بینی‌ها را برای این امر انجام داده‌ایم، از نظر دولت و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هیچ مانعی برای برگزاری کنسرت‌ها نیست کمااینکه درحال حاضر سینماها و تئاترها، تقریبا در همه تماشاخانه‌های مهم فعال هستند، برای حوزه موسیقی نیز محدودیتی وجود ندارد، انشالله بتوانیم به زودی شاهد رونق آن باشیم.

*برگزاری کارگاه‌های تخصصی

در سومین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت»، کارگاه «طراحی ساختار در مستند» توسط امیرحسین نوروزی برگزار شد.

در این کارگاه امیرحسین نوروزی؛ کارگردان مستند «پل» با نشان دادن بخش‌های مختلفی از این مستند به بیان نکات و تجربیات خود در طول مسیر ساخت این مستند پرداخت و از همین طریق به چالش‌های ساخت مستند بحران و روش‌هایی که در طول مسیر به آن رسیده است، اشاره کرد.

* آیا جایزه شهید آوینی یک جشنواره مستقل می‌شود؟

در سومین روز برگزاری جشنواره «سینماحقیقت»، نشست تخصصی آسیب شناسی جایزه شهید آوینی با حضور محسن یزدی؛ مدیر شبکه مستند، مرتضی شعبانی؛ مدیر مرکز مستند حقیقت و تهیه کننده، وحید چاووش؛ فیلمساز و علیرضا مرادی؛ مجری کارشناس برگزار شد.

مرتضی شعبانی در این نشست گفت: با اصل اینکه جشنواره‌ای با نام شهید آوینی و محصولاتی که رویکرد نگاه ایشان را داشته باشند، موافق هستم. اما شاید معیاری که باید براساس آن آثار سنجیده شوند و ویژگی های نگاه آوینی را داشته باشند، وجود ندارد.

محسن یزدی در ادامه این نشست گفت: تلقی ما از جشنواره شهید آوینی عمدتا فیلم هایی با محوریت مقاومت و انقلاب است و به صورت موضوعی فیلم ها در این حوزه قرار می گیرند. در همه جشنواره‌ها فیلم‌های مهم فیلم‌های بحران هستند مثل بحث داعش و یا جنگ هایی که در جهان وجود دارد. از این بابت انگار بعضی ها فکر میکنند فیلم مقاومت دم دستی است اما اینطور نیست و آن ژانر هم جذابیت های خود را دارد.

وحید چاووش نیز در این نشست عنوان کرد: اینکه خود مرتضی آوینی را چطور تعریف کنیم خیلی موضوع مهمی است. اما من با نظر آقای شعبانی زاویه دارم.

فهم من از شهید آوینی با آن چیزی که امروز در جشنواره های این چنینی بازنمایی می شود فرق دارد آقای آوینی فیلم های اجتماعی مستحکمی دارد و خیلی هاشون از فیلم‌های حوزه مقاومت او قوی تر هستند. حتی پیش از اینکه فیلم های روایت فتح را بسازد، در حوزه اجتماعی کار می‌کرد.

*اعلام فیلم‌های مستند ایرانی در مسابقه بین‌الملل پس از سه روز!

اسامی ۱۰ فیلم مستند ایرانی حاضر در مسابقه بین‌الملل جشنواره «سینماحقیقت» پس از گذشت سه روز از جشنواره اعلام شدند.

فیلم‌های «آقا نعمت» اثر علی تک روستا، «خونه مامان شکوه» اثر مهدی بخشی مقدم، «سه نهزارم» اثر بهروز نورانی‌پور، «غیر مسکونی» اثر مسعود زارعیان، «آب ما را خواهد برد» اثر محمد احسانی، «اسپانک» اثر محمدرضا خوش‌فرمان، «واهگ» اثر حدیث جان‌بزرگی، «کشیم عاشق» اثر امیر آقاعبداللهی، «آت اوغلان» اثر هادی شریعتی، «یک قایق روی دریا» اثر آرمان قلی‌پور دشتکی، ۱۰ فیلم این بخش هستند.

* هزار فیلم در «ویدیولایبرری» جشنواره «سینماحقیقت»

در «ویدیو لایبرری» مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی تمام تولیدات مرکز اعم از انیمیشن، مستند و فیلم‌های سینمایی روی آن قرار دارد. حدود هزار فیلم در این ویدیو لایبرری در دسترس است که علاقه‌مندان، پژوهشگران، محققان و استادان دانشگاه می‌توانند از سراسر کشور، با خرید اکانت از محتوای آن استفاده کنند.

در طول زمان برگزاری جشنواره «سینماحقیقت»، این امکان وجود دارد که علاقه‌مندان با حضور در سینما گالری ملت، طبقه منفی یک شرقی،علاوه‌ بر فیلم‌های ساخته شده توسط مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، فیلم‌های حاضر در جشنواره را به زبان‌های فارسی و انگلیسی، به‌ صورت رایگان تماشا و از محتوای آن استفاده کنند.

*«سینمای حقیقت» در رادیو نمایش

رادیو نمایش با ویژه برنامه «سینمای حقیقت» شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» را هرشب از محل جشنواره (پردیس سینمایی ملت) پوشش می‌دهد.

این ویژه برنامه رادیویی با پوشش رویدادهای جشنواره، مصاحبه با فیلمسازان و کارشناسان تلاش خود را می‌کند تا اتفاقات این رویداد سینمایی را به گوش علاقه‌مندان به حوزه سینمای مستند برساند.

گفتنی است؛ شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» با دبیری محمد حمیدی مقدم از ۲۰ تا ۲۵ آذرماه در حال برگزاری است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>