سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ آذر ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۹ ب.ظ چاپ مطلب
در آئین نکوداشت نادر طالب‌زاده عنوان شد؛

مجید شاه‌حسینی: نادر طالب‌زاده شهروند تاریخ مقدس بود

Nekoodasht-Talebzadeh

مراسم نکوداشت زنده‌یاد نادر طالب‌زاده، در دومین روز از شانزدهمین جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار شد.

سوره سینما – در ابتدای این مراسم، پس از ویدیویی که از زنده‌یاد نادر طالب‌زاده پخش شد، محمد حمیدی‌مقدم؛ دبیر جشنواره طی صحبت‌هایی گفت: به‌عنوان دبیر جشنواره مفتخرم که این ایده نکوداشت را در این جشنواره انجام دادیم، ایده‌ای که کوچک‌ترین کار ممکن برای مرحوم نادر طالب‌زاده بود که می‌توانستیم انجام دهیم تا جشنواره را با یاد ایشان مزین کنیم. به یاد دارم که سال گذشته هم‌زمان با شروع جشنواره خیلی اتفاقی به حاج نادر زنگ زدم و صبح جشنواره به عیادت ایشان رفتم. در آن شرایط هم خیلی پرشور در مورد سینما و مستند صحبت می‌کردند و وقتی‌که متوجه شدند ما به‌صورت آنلاین جشنواره برگزار می‌کنیم گفتند چقدر این کار پیشرو است و خوشحال شدند.

وی افزود: در دهه ۷۰ وقتی در مرکز آموزش فیلم‌سازی در باغ فردوس دانشجو سینما بودم این چهره من را جذب کرد و در سال‌های بعد به آگاهی ایشان به سینما و سینمای جهان پی بردم. به‌شدت به‌روز بودند و سر پرشوری داشتند. یکی دیگر از نکات جذاب ایشان، صداقت در انعکاس تفکرشان بود و هیچ‌وقت ترسی از قضاوت شدن نداشتند. این خصوصیت حاج نادر را مورداحترام برای همه نگرش‌ها می‌کرد. تا حدی که الیور استون با هیچ‌کس به جز نادر طالب‌زاده حاضر به گفتگو نشد.

Nekoodasht-Talebzadeh-2

حمیدی‌مقدم بیان کرد: نقش حاج نادر پررنگ است و این‌ نکوداشت کوچک‌ترین کاری بود که ما می‌توانستیم برای زنده‌یاد انجام دهیم. کاش چنین شخصیتی تکرار شود چراکه نادر طالب‌زاده متعلق به تمام فرزندان ایران با تمامی فکرها بود چراکه هم انقلابی، هم باصداقت، هم با تفکر و هم راستگو بود.

*اسلام‌زاده: اولین بار حاج نادر من را در فیلم‌سازی تحویل گرفت

در ادامه اسلام‌زاده؛ مستندساز در خصوص زنده‌یاد نادر طالب‌زاده گفت: زمانی که هیچ‌کسی ما را راه نمی‌داد و به‌عنوان فیلم‌ساز قبول نمی‌کرد به واسطه فیلمی که اولین بار در سیستان و بلوچستان ساختم، با حاج نادر آشنا شدم. وقتی از شهرم می‌آمدم به من گفتند اگر هیچ‌کس هم تو را قبول نکند کسی به اسم نادر طالب‌زاده هست که تحویلت می‌گیرد.

Nekoodasht-Talebzadeh-5

وی افزود: اولین فیلمم را با بدترین کیفیت تصویر ساختم، مونتاژ کردم و به حاج نادر نشان دادم و خودم را معرفی کردم. ایشان وقتی فیلم را دید و گفت: «تو منو یاد ابراهیم اصغر زاده انداختی… » از آنجا دلدادگی من با حاج نادر شروع شد و خیلی چیزها از ایشان یاد گرفتم.

*عماد حمرونی: نادر طالب‌زاده شخصیت باورپذیری داشت

در ادامه مراسم عماد حمرونی؛ استاد دانشگاه و روزنامه‌نگار فرانسوی در صحبت‌های خود در خصوص نادر طالب‌زاده گفت: اولین باری که استاد طالب‌زاده را شناختم هم‌زمان با دوره‌ای که صحبت از بیداری اسلامی بود، شد.

Nekoodasht-Talebzadeh-6

طی ده سالی که با او ارتباط داشتم بارها به کنفرانس‌های مختلف از جمله افق نو دعوت شدم و شخصیت ایشان را باورمند و کاریزماتیک شناختم و او را یک استاد در حوزه سیاست و ارتباطات در حوزه مقاومت می‌شناسم.

وی ادامه داد: ایشان توانستند افراد تأثیرگذار را از اروپا و آمریکای شمالی و روسیه گرد هم آوردند تا در مورد موضوعات مختلف صحبت کنند.

*مجید شاه‌حسینی: نادر طالب‌زاده شهیدی بود که شهادتش به تأخیر افتاده بود

ادامه این آئین با صحبت‌های دکتر مجید شاه‌حسینی همراه بود، وی در خصوص زنده‌یاد طالب‌زاده گفت: خدا را شاکرم که در این جمع که با یاد مجاهد مستندساز حاج نادر مزین است کلامی صحبت کنم. حاج نادر شهروند تاریخ مقدس بود. سال‌ها در جنگ بود و سال‌های دفاع مقدس را یک بهار می‌دانست و آن روزها را با مفهومی به نام تاریخ مقدس زیست. مفهوم تاریخ مقدس از ابتدای خلقت بشر شکل می‌گیرد و تاریخی است که خداوند راوی آن است، تاریخی است به‌دوراز تحریفات بشری و برخلاف تاریخ عرفی که از تکثر روایات رنج می‌برد نه تحریفی دارد و نه در دوره ما تمام می‌شود.

وی ادامه داد: کسانی که تجربه جنگ را داشتند با مفهوم این تاریخ آشنا شده‌اند و کسی که چنین جایگاهی در تاریخ پیدا می‌کند دیگر زندگی‌اش برای خودش نیست عقبه‌ای دارد و آینده‌ای. کسی که تاریخ را این‌گونه می‌بیند مانند آقای طالب‌زاده می‌شود، چراکه حاج نادر حتی یک دقیقه از عمرش را بعد از فهم این تاریخ برای خود نزیست.

Nekoodasht-Talebzadeh-7

این تجربه برای خیلی از شما هم حاصل شده است و هرکسی به سفر اربعین رفته این زیست را تجربه کرده است. نادر طالب‌زاده در تمام عمر این زیست را داشته است.

این استاد ادامه داد: حاج نادر از بعد انقلاب اسلامی ایران شبانه‌روز این‌گونه زیست و شهیدی بود که شهادتش به تأخیر افتاده بود. به امانت ماند برای ما که او را ببینیم. او یک تجربه اشراف‌زاده قهرمان برای ما بود. آنچه که برای کسانی امروز رؤیا و آرزو است برای او خاطره‌ای فراموش‌شده بود.

او در هر زمان یک شهید زنده بود. الگو بود و مسیر تاریخ مقدس را به ما نشان داد و آموخت که رسالت تاریخی‌مان چیست و چقدر زیستمان برای خودمان است و چقدر برای مقصود پیش رویمان. یک مسلک از جنس عشق بود و آنچه را که باور داشت باشهامت می‌زیست و بااین‌همه سلوک ذره‌ای از تواضع او نکاست.

نادر طالب‌زاده خیلی درس‌ها برای ما دارد نکند که فقط او را مستندساز حرفه‌ای با استانداردهای جهانی بدانیم. همین یک عبارت شهروند تاریخ مقدس در مورد ایشان کافی است که ما هم تا پایان عمر شهید زندگی می‌کنیم.

*تقدیر از خانواده زنده‌یاد نادر طالب‌زاده

در پایان با حضور مجید شاه‌حسینی، محمد خزاعی، محمدحسین نیرومند، محمد حمیدی‌مقدم از خانواده زنده‌یاد نادر طالب‌زاده تقدیر و قدردانی شد.

مریم طالب‌زاده؛ فرزند مرحوم نادر طالب‌زاده در این بخش گفت: ببخشید مانند پدرم سخنوری بلد نیستم. از پدرم تشکر می‌کنم به خاطر چشم‌اندازی که از زندگی به من نشان داد و چیزی را به من دیکته نکرد و اجازه داد مسیرم را پیدا کنم. به من اجازه کشف می‌داد و طی زمان من را آگاه می‌کرد. هر بار که ناامید می‌شدم به من می‌گفت فقط راه را گم کرده‌ای و قبل از هر چیزی یادت باشد که یک انسان آزاده‌ای و حتی یک موقعی لازم است که به دل ظلمات بروی و نور را پیدا کنی.

Nekoodasht-Talebzadeh-9

بیشتر اوقات به‌جای مدرسه رفتن به من تاریخ و زبان یاد می‌داد. لطفاً درس‌های مهمی که در قلب و روحمان کاشت را در دلمان رشد دهیم.

سپس دبیر جشنواره به‌واسطه یک‌عمر فعالیت و هم‌رکابی رضا برجی با مرحوم نادر طالب‌زاده، از رضا برجی نیز تقدیر و تجلیل کرد.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>