سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۵۱ ق.ظ چاپ مطلب
در نشست رسانه‌ای دبیر فجر۴۱ عنوان شد؛

مجتبی امینی: مسائل هنری را با سیاست گره نزنیم

Neshast-Dabir-Fajr1

مجتبی امینی؛ دبیر چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در نشستی با اصحاب رسانه گفت: آثار جشنواره برای مردم تولید شده‌اند و نباید مسائل هنری را با سیاست گره بزنیم.

به گزارش سوره سینما، نشست رسانه‌ای دبیر چهل و یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، صبح دوشنبه، دهم بهمن‌ماه در پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، مسعود نجفی؛ مدیر روابط عمومی جشنواره به همراه مجتبی امینی؛ دبیر جشنواره از پوستر بخش بین‌الملل جشنواره چهل و یکم رونمایی کردند.

Intl-Fajr-41

سپس امینی گفت: خدا را شاکریم که شرایطی برگزاری فیلم فجر مهیا شد و برای شروع آن آماده می‌شویم و در دوازده بهمن‌ماه جشن شروع سال سینمای ایران برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: امسال شرایط سختی بود و به دلیل مشکلات چندماهه گذشته در کشور روند تولید آثار سینمایی با تأخیر روبه‌رو شد و مشکلات برای تولید بود چه در حوزه لوکیشن چه در حوزه مباحث تولید اما ما در جشنواره با یک بسته تولیدی خوب مواجه بودیم و آثار رسیده نسبت به سال گذشته قابل‌توجه بود.

امینی افزود: امسال با گرافیک متفاوت‌تری در جشنواره روبه‌رو هستیم و از اقلیم مختلف اثر خو‌اهیم داشت. خط تولید سینمای ما تنوع اقلیم و ژانرهای مختلف را دارد و مخاطب را راضی نگه می‌دارد. پس از شرایط سختی که از ابتدای کرونا خانواده سینما داشتند امسال کارهای خوبی را در جشنواره داریم. این فیلم‌های ویژه نشان‌دهنده روح جدیدی در صنعت سینما است که مسیر خود را آغاز کرده است.

وی گفت: در هیات انتخاب کار ما سخت بود چرا که اکثر فیلم‌ها استانداردهای تولید را داشتند. حدود ۳۰ فیلم‌ خوب داشتیم که از میان آن‌ها باید آن‌هایی را انتخاب می‌کردیم که مخاطب راضی باشد و درنهایت ۲۴ اثر به بخش رقابت راه پیدا کرد و البته امیدواریم که فیلم آقای جوزانی هم به این بخش برسد.

Neshast-Dabir-Fajr

امینی با اشاره به حوزه بین‌الملل گفت: امسال میزبان مهمان‌های خارجی هستیم و اتفاقی که در این بخش افتاد تلاش شش‌ماهه در بخش بین‌الملل بود که ۵۷۸ اثر در این بخش متقاضی بودند و درنهایت ۲۶ اثر از ۲۵ کشور در بخش بین‌الملل حضور خواهند داشت و در آن‌ها آثاری هستند که اولین اکران خود را در این جشنواره دارند. از ۲۸ کشور مهمان خارجی خواهیم داشت. بازار فیلم را پررونق در برج میلاد برگزار می‌کنیم.

امینی در موردحفاظت از فیلم‌ها و عدم قاچاق آن‌ها گفت: تمهیداتی شده اما همه دوستان در جریان هستید که کشور در معرض حمله سایبری هست اما فیلم‌ها کنترل‌شده است و به صورت دی سی پی است. امیدواریم که اتفاقی رخ ندهد و جشنواره منظمی برگزار کنیم.

وی در ادامه در خصوص اکران فیلم‌هایی که عواملشان در جشنواره شرکت نکردند گفت: جشنواره متعلق به خانواده سینما است. قاعده امر به این است که از لحاظ پروتکل‌های حرفه‌ای متولی تصمیم‌گیری یک اثر تهیه‌کننده است و در خصوص حضور و اکران فیلم او تصمیم می‌گیرد و بعضی‌ها با تهیه‌کننده همراه بودند و بعضی‌ها نبودند اما نکته‌ای که هست وقتی اثری حضور دارد به آن احترام می‌گذاریم و شرایط را برایش فراهم می‌کنیم و حاشیه‌ها تأثیری بر حضور و اکران آن نخواهد داشت. در سال‌های قبل هم بوده‌اند فیلم‌هایی که دوست نداشتند نشست داشته باشند و به همان اکران اکتفا کرده‌اند. امسال هم همین است و ما بستر آرامی را برای همه فیلم‌ها فراهم خواهیم کرد.

وی در مورد شایعات در خصوص ابزارهای تنبیهی و تشویقی برای هنرمندانی که به جشنواره نمی‌آیند گفت: ما اختیاراتی برای تنبیه و تشویق نداریم ما یک جشنواره‌ای هستیم که جشنواره برگزار می‌کنیم. این اختیارات به سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد مربوط می‌شود. این شایعات جنگ تیترها در رسانه‌ها است و بدیهی است. موضوعات حاشیه‌ای در توان و اختیار ما نیست.

دبیر جشنواره در پاسخ به سؤالی در مورد بخش بین‌الملل توضیح داد: ما در یک شرایط ملتهبی در کشور بوده‌ایم. رسانه‌های غرب این هجمه چندماهه را با دوز بالا شروع کرده‌اند اما ما می‌خواهیم جشنواره را با کمترین حاشیه برگزار کنیم. جنگ رسانه‌ای غرب هرروز می‌خواهد به بخش بین‌الملل آسیب بزند و دوستان باید سعه صدر داشته باشند تا مباحث تکمیلی در بخش بین‌الملل منتشر شود و بک مقدار به ما حق بدهید که امسال سیاست‌ سکوت را داشته باشیم.

Neshast-Dabir-Fajr3

وی در مورد سیمرغ مردمی توضیح داد: همه در حریان هستید که امسال خط تولید آثار سینمایی با یک توقف و با شرایط کند شکل گرفت. به پاس اینکه متقاضیان همکاران خوب ما بودند و می‌خواستند کمک کنیم که اثرشان برسد و همه آوار علاقه داشتند که در جشنواره حضور داشته باشند. در جلسات متعدد این دغدغه را درک کردیم بااینکه می‌توانستیم درگیر  کیفیت نباشیم اما دست نگه داشتیم تا فیلم‌ها برسند و زحمت همه دیده شود. آثار از نظر نهایی دیر می‌رسند و یکسری از آن‌ها از اواسط جشنواره به ناوگان می‌رسند لذا این چند اثر که از اواسط جشنواره اضافه می‌شوند شرایط را برای برگزاری آرای مردمی سخت کرده است. این عدالت در آرای مردمی از بین می‌رود و دوستان چندهفته‌ای درگیر هستند که شرایط را عادلانه کنند اما هنوز به جمع‌بندی نرسیده‌ایم.

امینی در مورد نشست‌های خبری بیان کرد: نشست‌ها طبق روال سال‌های گذشته است و موضوع مجری نشست را هم در این جلسه نمی‌سوزانم.

وی با اشاره به سیمرغ اقتباس گفت: این سیمرغ در دوره‌هایی بوده و به آثاری برمی‌گردد که حضور دارد. باید جلوتر برویم و اهالی رسانه ببینند و بعد بر اساس اختیارات دبیر در آئین‌نامه به آن تورقی کنیم.

دبیر جشنواره با اشاره به حضور خبرنگاران در برج میلاد عنوان کرد: کنداکتور اکران برج میلاد با پردیس ملت یکی است و قاعدتاً به‌واسطه پوشش خبری برنامه‌های خبری برج میلاد دسترسی و سهمیه به رسانه‌ها داده می‌شود. اکران بین‌المللی در ملت هم اکران می‌شود. بازار فیلم برای عموم آزاد نیست.

وی گفت: در مورد فرش قرمز نیز باید بگویم سیاستمان این بود که جشنواره چهل‌ساله را به مرحله چهل و یکم می‌بریم. سیاست مدنظر ما این است که جشنواره با سبک ایرانی اسلامی ما هماهنگ باشد و نباید فرهنگ کشورهای دیگر را اجرا کنیم. ما یک عقبه فرهنگی داریم که زبانزد است و هیچ نقطه‌ای از جهان نمی‌تواند با آن رقابت کند. از دوره سی و ششم به بعد فرش قرمز نداشته‌ایم.

وی در مورد داوری افرادی که در جشنواره حاضر نمی‌شوند گفت: این جشنواره متعلق به خانواده سینما است و در این چهل دوره حال همه یکسان نبوده است، این‌که عزیزی بخواهد همراهی کند یا نه بارها در طول جشنواره اتفاق افتاده است. جشنواره طبق پروتکل‌ها باقدرت جلو خواهد رفت و ما مهمان اهالی سینما هستیم و صاحب‌خانه اهالی سینما هستند و آثار برای مردم تولید شده‌اند و نباید مسائل هنری را با سیاست گره بزنیم. ما در خدمت مردم هستیم و قصد داریم انرژی مثبت دهیم و حال مردم را خوب کنیم. ما باید چرخه اقتصاد سینما را با کمک هم ترمیم کنیم و آن را به سبد فرهنگی خانواده‌ها برگردانیم.

Neshast-Dabir-Fajr4

دبیر جشنواره توضیح داد: من بچه سینما هستم و از ۱۷ سالگی در سینما کار می‌کنم و جزو خانواده سینما هستم و با دوستان زیادی در خانواده سینما کار کرده‌ام که همه از عزیزان من هستند. در این ماه‌ها با همه اهالی هنر جلسات هم‌اندیشی داشته‌ایم که نقطه نظرات در آن مطرح شده و این فضای محبت و صمیمیت میان ما برقرار بوده و خواهد بود و این التهابات اخیر کشور تأثیری روی روابط ما نمی‌گذارد. در حال حاضر هم از حضور همه استقبال می‌کنیم چه دوستانی که در جشنواره اثر دارند و چه آن‌هایی که ندارند.

وی در مورد اینکه تهیه‌کننده «گاندو» بوده و حالا دبیر جشنواره شده است، توضیح داد: قاعده فیلم‌سازی در جهان از ژانرهای مختلفی شکل می‌گیرد. در کشور ما «گاندو» در ژانر خودش سروصدا کرد و من در ژانرهای مختلف فیلم ساخته‌ام و هومن سیدی را من به سینمای ایران با فیلم «آفریقا» معرفی کرده‌ام. در ژانر دفاع مقدس فیلم ساخته‌ام اما همه روی آخرین اثر من یعنی «گاندو» فوکوس کرده‌اند. این موضوع ربطی به نگاه امنیتی ندارد، هر مدیری که در کرسی مدیریت می‌نشیند یک استراتژی مدیریتی را تبیین می‌کند. با توجه به این التهابات اخیر در کشور هر کس دیگری هم دبیر می‌شد سعی می‌کرد شرایط را آرام نگهدارد. این برنامه‌ریزی هم تدبیر خود بنده بوده که آسیبی به صاحبان آثار نرسد و این استراتژی به من دیکته نشده است. اگر از دو ماه پیش فیلم‌ها را اعلام می‌کردیم از سوی رسانه‌های غرب فشار روح و روانی به صاحبان آثار وارد می‌شد. من باید از همکارانم در حوزه تولید سینما مراقبت کنم. برنامه‌ریزی ما پیرو صیانت از خانواده محترم سینما بوده است. دوستان حق بدهند که همه کارهای ما عقب بیفتد چراکه در شرایط استانداری نبوده‌ایم.

کلمه خودی و غیرخودی درست نیست و همه هنرمندان در ادوار مختلف در جشنواره حضور داشته‌اند و همه کار کرده‌اند. اگر به عقب برگردیم باز هم فیلم‌ها را زودتر اعلام نمی‌کردیم.

امینی در مورد اختلال در سایت‌های خرید بلیت توضیح داد: سه سایتی که اعلام کردیم را من خودم چک کردم. بعضی وقت‌ها در سایت‌ها اختلال به وجود می‌آید و یا اینترنت کند می‌شود. ما ماه‌ها شرایط زیرساختی را برای این سه سایت فراهم کردیم اگر مشکلی هست به دلیل اختلال در اینترنت است.

وی در ادامه گفت: یکسری از صاحبان آثار در اکران‌های مردمی حضور خواهند داشت حتی می‌توانند در استان‌ها هم حضور داشته باشند و این بستر برای حضورشان در استان‌ها فراهم شده است.

صاحبین اثر بر اساس زمان‌بندی خودش اقلام تبلیغاتی را منتشر می‌کند. ما به‌عنوان دبیرخانه بستری را برای تبلیغات فیلم‌ها فراهم می‌کنیم ولی بعضی صاحبان آثار بر اساس سیاست‌گذاری خودشان کار می‌کنند بااینکه طبق آیین‌نامه باید زودتر ارائه کنند اما این همکاری با صاحبان اثر صورت نگرفته است. ما خیلی با استانداردهای جشنواره‌های جهانی فاصله داریم!

وی در مورد تحریم منتقدان گفت: شورای مرکزی انجمن منتقدان اعلام کرد که قصد ندارد در جشنواره شرکت کند اما بدنه شورای منتقدین ثبت نام کردند و ۱۴۷ نفر منتقد تایید شدند و کارت گرفتند و ۱۵۱۲ نفر اهالی رسانه متقاضی بودند. احترام نقد باید حفظ شود. اهالی هنر هم حق دارند به جریان کاری طبیعی خود برگردند و امرارمعاش کنند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>