سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۱:۰۶ ق.ظ چاپ مطلب
در دومین روز فجر۴۱ چه گذشت؟

از انصراف کارگردانان خارجی تا عدم حضور بازیگران ایرانی

Fajr41-Day2

چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر در حالی به دومین روز خود پایان داد که چهار کارگردان خارجی از حضور فیلمشان در بخش «جشنواره ‌جشنواره‌ها» انصراف دادند.

به گزارش سوره سینما، دومین روز از برگزاری چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر هم به پایان رسید، جشنواره‌ای که با تمام نواقص خود اما تلاش دارد دستاورد چهل‌ویک ساله انقلاب اسلامی را زنده نگهدارد.

در دومین روز با اکران سه فیلم همراه بودیم، فیلم‌های «آه سرد»، «جنگل پرتقال» و «یادگار جنوب» که دو فیلم آخر توانستند جشنواره را اندکی گرم‌تر از روز گذشته کنند اما هنوز تنور داغ نیست!

*انصراف کارگردانان خارجی از فجر بین‌الملل

نهایتاً در روز دوم از فیلم‌های حاضر در بخش «جشنواره ‌جشنواره‌ها» هم رونمایی شد که از هشت فیلم خارجی این بخش، ۴ فیلم انصراف خود را اعلام کردند.

لوک و ژان پی‌یر داردن؛ برادران بلژیکی شناخته‌شده دنیای سینما، کامیلا اندینی؛ فیلمساز اندونزیایی، کریستین مونجیو؛ فیلمساز شناخته شده رومانیایی و همچنین آلیس دیوپ؛ نویسنده و کارگردان سرشناس فرانسوی، خواستار خروج فیلمشان از برنامه‌های جشنواره شدند.

*فیلم‌های کوتاه و داورانشان اعلام شدند

در دومین روز جشنواره فیلم فجر ضمن رونمایی از اعضای هیات انتخاب و داوری، آثار راه‌یافته به بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه هم معرفی شدند.

هیات انتخاب و داوری بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه چهل و یکمین دوره جشنواره فیلم فجر متشکل از  مریم اسمی خانی، دانش اقباشاوی، محمدرضا خردمندان، حسین دارابی و علی رویین‌تن فیلم‌های راه‌یافته به این بخش را معرفی کردند.

Fajr41-Kootah-Davaran

«اسما» به کارگردانی مصطفی آقا محمدلو ، «اندروا» به کارگردانی امیر پذیرفته ، «برنو» به کارگردانی محمد ثریا، «جناکات» به کارگردانی عطا مجابی، «رنگارنگ» به کارگردانی محمدرضا مرادی،«غیرموجه» به کارگردانی محمدرضا خاوری، «قهوه خانه عاشیقلار» به کارگردانی رضا جمالی، «لابیرنت» به کارگردانی محسن وحدانی، «مریضخانه مرکزی» به کارگردانی وحید و نوید نامی ، «نوشابه مشکی» به کارگردانی محمدپایدار ، «وقفه» به کارگردانی مانا پاکسرشت  آثاری هستند که در بخش مسابقه فیلم‌های کوتاه با هم به رقابت می‌پردازند.

*نشست «آه سرد» و بلاتکلیفی کارگردان و تهیه‌کننده در کلام!

نشست رسانه‌ای فیلم «آه سرد» به‌عنوان اولین نشست روز دوم برگزار شد. از نکات قابل‌توجه این نشست که با حضور کارگردان، تهیه‌کننده و بازیگر نقش مرد بود، عدم تفاهم کارگردان و تهیه‌کننده در گفتار بود.

ابتدای نشست ناهید عزیزی؛ کارگردان فیلم با ناراحتی در کلام گفت که حالش خیلی خوب نیست اما دقایقی بعد رضا محقق به‌عنوان تهیه‌کننده با خوشحالی تأکید کرد که حال خیلی خوبی دارد! عدم تفاهم در گفتار کارگردان و تهیه‌کننده نشان از بلاتکلیفی حضورشان در جشنواره داشت.

Nahid-Azizi

عزیزی در این نشست در خصوص جایگاه زنان در جامعه عنوان کرد که نگاه جامعه ایرانی در برابر حقوق زنان در حال تغییر است و هرروز ما امیدوارتر از قبل می‌شویم که نگاه‌های بیشتری روی این موضوع باشد و در جامعه ایرانی زنان بتوانند به آن چیزی که می‌خواهند برسند.

*نشست «جنگل پرتقال» و حضور دقیقه نودی کارگردان

نشست فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» دومین نشست در روز دوم جشنواره بود که در ابتدا تنها با حضور رسول صدرعاملی؛ تهیه‌کننده فیلم برگزار شد. در ابتدای این نشست صدرعاملی اعلام کرد که آرمان خوانساریان؛ کارگردان، دوست نداشته در این نشست حضور داشته باشد و باید به خواسته‌ او احترام بگذاریم و او کارگردان خوبی است! این گفته‌ها در حالی بود که در دقایق پایانی نشست آرمان خوانساریان با یک سرماخوردگی مشهود به جلسه آمد و به سختی و با صدای گرفته به چند پرسش پاسخ داد.

Neshast Jangale Porteghal (6)

صدرعاملی با اینکه تأکید می‌کرد حال خوبی ندارد اما خود را موظف دانسته که به احترام اصحاب رسانه در این جلسه حضور داشته باشد و با صبر و حوصله پاسخگوی سؤالات خبرنگاران شد. او چندین مرتبه اشاره کرد که باید به جوانان بها داده شود و از فیلم‌سازان جوان و مستعد حمایت شود چراکه نسل آینده سینمای ایران نسل مستعد و موفقی است.

*نشست «یادگار جنوب» و دو کارگردان ماجراجو

نشست «یادگار جنوب» به‌عنوان آخرین نشست روز دوم جشنواره با حضور حسین دوماری و پدرام پورامیری؛ کارگردانان، مجتبی رشوند؛ تهیه‌کننده، محمدحسین کرمی؛ طراح صحنه، میلاد پرتوی؛ مدیر فیلم‌برداری و امیر نوبخت؛ صدابردار برگزار شد.

Neshast Yadegare Jonoob (13)

این نشست در بین ۵ نشست قبلی جشنواره، بیشترین حضور عوامل فیلم را به دنبال داشت اما همچنان بدون بازیگران!

در فیلم «یادگار جنوب»، صابر ابر پشت یک گریم سنگین نقش یک مرد تقریباً ۶۰ ساله را ایفا می‌کرد که دوماری با اشاره به گریم این بازیگر گفت که صابر ابر یک بار به خاطر گریم سنگین سر صحنه فیلم بی‌هوش شده است.

* جایگزین فرش ایرانی به جای فرش قرمز!

یکی از نکات قابل‌توجه این دوره از برگزاری جشنواره، جایگزین فرش ایرانی به جای فرش قرمز است. دبیر جشنواره در روز نشست خبری این رویداد در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگار عنوان کرد که نمی‌خواهیم از جشنواره‌های خارجی تبعیت کنیم و به همین علت فرش قرمز را حذف کرده‌ایم. اکنون که دو روز از جشنواره می‌گذرد تصور ما از صحبت دبیر با آنچه می‌بینیم تغییر کرده است. بی‌گمان مراد از صحبت مجتبی امینی جابه‌جایی فرش قرمز با فرش ایرانی بوده است چراکه مراسم فوتوکال برای عوامل فیلم مانند هر سال انجام می‌شود با این تفاوت که فرش زیرپایشان قرمز نیست!


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>