سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۲:۳۷ ب.ظ چاپ مطلب
در پنجمین روز فجر۴۱ چه گذشت؟

واکنش ابوالفضل پورعرب به تحریم‌ها

Pour-Arab

در پنجمین روز از برگزاری چهل‌و‌یکمین جشنواره فیلم فجر ابوالفضل پورعرب به پردیس ملت آمد و به تحریم هنرمندان واکنش نشان داد.

به گزارش سوره سینما، پنجمین روز از جشنواره چهل و یکم فیلم فجر در حالی به کار خود پایان داد که شاهد اکران دو فیلم سینمایی از کارگردانان فیلم اولی بودیم. فیلم‌های «بعد از رفتن» و «کت چرمی» در این روز به نمایش درآمد که برحسب اتفاق بازیگران مشترکی با هم داشتند.

شاید بتوان روز پنجم را روز گمانه‌زنی‌ها در مرود اعضای هیات داوران دانست. صبح روز چهارم یکی از رسانه‌ها خبری مبنی بر شنیده‌هایش در مورد اعضای داوران منتشر کرد، اسامی‌ای که دست به دست در گروه‌ها می‌کرخید شامل اصغر پورمحمدی (مدیر فرهنگی)، مجتبی راعی (کارگردان سینما)، پروانه معصومی (بازیگر)، محمد داوودی (فیلمبردار) هارون یشایایی (تهیه کننده) و بهرام‌ دهقانی (تدوینگر) بود اما این لیست منتشر شده، مورد تکذیب روابط‌عمومی جشنواره قرار گرفت و بعد از آن یکی از منتقدین در صفحه شخصی خود نام چند نفر دیگر را به عنوان اعضای هیات داوران منتشر کرد. این منتقد از ابراهیم حاتمی‌کیا، محمدرضا شریفی‌نیا، مجید اسماعیلی و مسعود نقاش‌زاده نام برد که روابط‌عمومی جشنواره هنوز واکنشی به تایید و یا تکریب این اسامی نشان نداده است.

*حضور سلبریتی دهه ۷۰ در فجر۴۱

در روز پنجم جشنوتره ابوالفضل پورعرب یکی از مهمان‌هایی بود که در پردیس ملت حضور پیدا کرد و از تحریم جشنواره توسط هنرمندان  صحبت کرد.

پورعرب در این‌باره گفت: من معنای تحریم را نمی‌فهمم. اینجا یک بحث حرفه‌ای است. ما کار می‌کنیم و به جرات می‌گویم که یکی از تفریحات مردم سینما است و ما حق نداریم این تفریح را از مردم بگیریم. بعد از این همه سال ما تلاش کردیم و زحمت کشیدیم که یک سینمای آبرومند داشته باشیم.

وی افزود: با تحریم و نیامدن چیزی حل نمی‌شود. باید نشست و مذاکره کرد چراکه بزرگترین جنگ‌ها هم پای مذاکره حل شده‌اند نه وسط میدان جنگ! در نتیجه اعتقادی به این حرکت نداشتم و دلم می‌خواهد به مردم بگویم که کوچک‌شان هستم و دستشان را هم می‌بوسم. باید کاری کنیم آشتی ملی اتفاق بیافتد و با تحریم سینما جیزی درست نمی‌شود چراکه سینما یک صنعت است و اگر من کار نکنم کس دیگری در آن کار می‌کند.

*نشست «بعد از رفتن» و جواب‌های تک کلمه‌ای کارگردان!

نشست پرسش و پاسخ فیلم سینمایی «بعد از رفتن» با حضور کارگردان، تهیه‌کننده، فیلم‌بردار و طراح صحنه برگزار شد. از نکات جالب توجه در این نشست اکثر جواب‌های تک کلمه‌ای آقای کارگردان بود که البته هیچ انتقادی را به فیلم خود وارد نمی‌دانست!

رضا نجاتی که ایده یک فیلم کوتاه نهایتا ۱۵ دقیقه‌ای را به زور پلان‌های آهسته و ریتم کند قصه به یک فیلم سینمایی تبدیل کرده، این نقد را قبول نکرد و گفت: معتقد نیستم که اثرم قابلیت تبدیل شدن به فیلم بلند را نداشت.

Reza-Nejati

وی درباره شیوه روایت با پایان باز  توضیح داد: فکر می‌کنم پایان مشخص است، فیلم از اول، مسیری که انتخاب کرده را پیش می‌رود و به پایان می‌رسد. این پایان‌بندی برای مخاطب سؤال ایجاد می‌کند و ما در زمان تدوین تصمیم گرفتیم که این سؤال را در ذهن مخاطب ایجاد کنیم.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا گاهی ریتم فیلم کند می‌شود، گفت: زمانی که ما ریتمی را برای فیلم انتخاب می‌کنیم، نمی‌توانیم آن را دست‌کاری کنیم. همچنین مخاطب برای موضوع‌هایی که در فیلم مطرح می‌شود نیاز به زمان دارد تا فکر کند.

*نشست «کت چرمی» و انتقاد از کاراکتر تکراری جواد عزتی!

دومین اکران روز پنجم مربوط به فیلم سینمایی «کت چرمی» اولین ساخته سینمایی حسین میرزامحمدی بود. در این فیلم که تقریبا عوامل فیلم «مرد بازنده» و «زخم کاری» را همراه داشت، یک جواد عزتی تکراری از دو فیلم و سریال نام برده، در آن وجود داشت.

جواد عزتی در این فیلم در همان شکل و شمایل دو اثر قبلی اما با کمی تفاوت سنی همان حالات درونی، همان تیپ بازی و تقریبا همان گریم را داشت که البته عوامل فیلم چندین بار در نشست و در پی سوالات مکرر، منکر این تشابه شدند.

کارگردان این فیلم خلاف باور اکثر خبرنگاران حاضر در نشست، معتقد بود که جواد عزتی فراتر از یک بازیگر است و از نظر حس درونی هیچ شباهتی به کاراکترهایش در «زخم کاری» و «مرد بازنده» ندارد.

Neshast Kot Charmi (9)

او تاکید کرد که حتی ایده و فیلمنامه «کت چرمی» پیش از فیلمبرداری فیلم «مرد بازنده» به دست جواد عزتی رسیده است.

اینکه به باور اصحاب رسانه و منتقدین، این فیلم شباهت خاصی به دو اثر پیشین محمدحسین مهدویان داشت، به علت مشاور بودن مهدویان برای کارگردان این اثر بود. میرزامحمدی در اینباره توضیح داد: روحیه‌ای که در پروژه ما وجود داشت این بود که هرکسی که به تیم ما اضافه شد آورده‌ای به همراه داشت و من از آن آورده استفاده می‌‌کردم.

آقای مهدویان شاید زبان تصویر متفاوتی با فیلم من داشته باشند اما نکات خوبی را قبل از فیلم‌برداری و در مرحله تدوین به ما گفتند و من از آنها استفاده کردم چراکه سینما را می‌شناسد و روایتگری سینما را به‌خوبی می‌داند.

*اکران فیلم‌های بین‌الملل از روز پنجم

اکران‌ فیلم‌های بخش بین‌الملل از روز پنجم جشنواره (۱۶ بهمن ماه) آغاز شدند و در روز اول فیلم‌های «زمستان درون»، «ماه کامل» و «حکیم» به نمایش درآمدند. گویا قرار است اکران‌های این بخش به صورت روزنامه اعلام شوند و بازار فیلم جشنواره چهل و یکم نیز از دوشنبه؛ ۱۷ بهمن راه‌اندازی می‌شود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>