سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۷ بهمن ۱۴۰۱ در ۸:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «هفت بهارنارنج» برگزار شد؛

گل‌سفیدی: شاید «هفت بهارنارنج» آخرین بازی استاد نصیریان باشد

Gol-Sefidi

فرشاد گل‌سفیدی؛ کارگردان فیلم «هفت بهارنارنج» گفت: استاد علی نصیریان با این نقش همزادپنداری می‌کردند و به من می‌گفتند که فکر می‌کنند این آخرین فیلمی باشد که بازی می‌کنند.

به گزارش سوره سینما، نشست فیلم سینمایی «هفت بهارنارنج» به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی دوشنبه ۱۷ بهمن در سالن نشست‌های پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، فرشاد گل‌سفیدی؛ کارگردان گفت: از طرف تهیه‌کننده تماسی با من گرفته شد و این قصه به من پیشنهاد داده شد و من ابتدا مخالفت کردم چراکه دوست داشتم مدیر فیلم‌برداری بمانم و همچنان هم هستم و خواهم ماند. بعد از این فیلم هم همچنان مدیر فیلم‌برداری خواهم ماند تا یک قصه دیگری که شاید من را سر ذوق بیاورد پیدا کنم و بسازم.

وی ادامه داد: ژانر این قصه را خیلی دوست داشتم و زمانی که به آن فکر می‌کردم حس می‌کردم می‌توانم آن را بسازم. بیس داستان برای خود آقای کمالی پور (تهیه‌کننده) است و هر بار بعد از این صد باری که این فیلم را دیده‌ام فکر می‌کنم درست کار کرده‌ام.

گل‌سفیدی در مورد تهیه این فیلم توضیح داد: کمی سر این پروژه اذیت شدم به این دلیل که قرار بود اول کارگردان و فیلم‌بردار باشم و در روز پنجم متوجه شدم که خبری از نقدینگی نیست و با فروش اموالم سعی کردم این کار را ادامه دهم. سرمایه‌گذار برای آقای کمالی‌پور جور نشد و به خاطر فیلم اول و قصه و مرد بزرگ سینما که در این فیلم بازی می‌کرد این کار را ادامه دادم.

این کارگردان در خصوص ما به ازای بیرونی نقش شمس در فیلم «هفت بهارنارنج» با شمس لنگرودی گفت: از اشعار آقای شمس لنگرودی استفاده کردیم اما شخصیت شمس در فیلم از شخصیت این شاعر گرفته نشده است. اما بخشی از زندگی خود آقای نصیریان است به این دلیل که ایشان هم به‌تازگی همسر خود را از دست داده‌اند و با این نقش همزادپنداری می‌کردند و به من می‌گفت فکر می‌کند این آخرین فیلمی باشد که بازی می‌کند.

Neshast Haft Bahar Narenj (4)

وی در مورد حضور علی نصیریان در فیلم توضیح داد: استاد، فیلم‌نامه را دوست داشتند که آمدند. استاد سحرخیز هستند و سینمایی‌ها همه دوازده ظهری هستند و ما باید تنظیم می‌کردیم که همه گروه تا هشت صبح آفیش باشند. اما از روز اول آقای علی نصیریان را مدنظر داشتیم.

آقای نصریان ۸۳ دقیقه یک‌تنه فیلم را پیش می‌برد و راکورد بازی را حفظ می‌کند.

این کارگردان ادامه داد: باید باز هم پیش بیاید و فیلم‌نامه‌ای باشد که بتوان‌ از بزرگان استفاده کرد. واقعیت این است که این فیلم، فیلم فستیوال است و خیلی فیلمی برای فروش نیست و من خیلی ساده آن را پیش بردم و سعی کردیم فیلم شریفی بسازیم و فکر می‌کنم وقتی با تماشاچی روراست پیش ببریم فیلم فروش خود را هم دارد.

وی با اشاره به ایده کوتاه بودن این فیلم برای ساخت یک فیلم بلند گفت: هیچ فشاری از طرف هیچ‌کس نبود که این فیلم را بلند بسازیم و به نظر من تایم فیلم اندازه است و فکر می‌کنم خسته‌کننده نبود و پایان به موقعی داشت.

این کارگردان بیان کرد: در یک ماه پیش‌تولید در مورد مرگ نباتی مشاوره گرفتیم و با دکترها مشورت کردیم. قاب‌ها و نورها در خدمت موضوع و قصه بودند و چیزی بیرون نزده که بخواهیم بگوییم چیزی را فدای چیز دیگری کرده‌ایم.

وی در مورد عدم حضور تهیه‌کننده توضیح داد: تهیه‌کننده ما مشغول فیلم‌برداری یک فیلم سینمایی به کارگردانی منصور وثوقی با بازی امیر جعفری در کرمان هستند و نتوانستند تشریف بیاورند و یادداشت داده‌اند که جشنواره را تحریم نکرده‌اند.

گل‌سفیدی در بخش دیگری از صحبت‌هایش اشاره کرد: زمانی که قرار شد آقای نصیریان در فیلم ما باشند ۸۶ ساله بودند. کار با ایشان سختی‌های خاص خود را دارد و باید ملاحظات خاصی را با ایشان داشته باشیم. اما خیلی همپا پیش می‌رفتیم و بسیار به من کمک کرده‌اند.

وی بیان کرد: زمانی که فیلم‌نامه به دستم رسید بیشتر جذب فیلم‌برداری آن شدم و واقعاً به ساخت کار یک فلسفی فکر نکرده بودم. فقط قصه را دوست داشتم. گربه سیاه در فیلم نماد برزخ است که فیلم ما هم در فیلم زندگی نباتی  دارد.

گل‌سفیدی همچنین گفت: جای استاد نصیریان خالی است اما واقعاً ایشان به دلیل خستگی از من خواهش کردند که حضور نداشته باشند و به دلیل حواشی از ایشان خواستم که به صورت رسمی این را اعلام کنند و به همین دلیل نامه‌ای به دبیر جشنواره فرستادند.

کارگردان «هفت بهارنارنج» تأکید کرد: از نظر من متفاوت‌‌ترین نقش‌های علی نصیریان در این فیلم بود. امیدوار هستم سو تفاهمی که این نامه ایشان شده بود برطرف شود. همچنین این فیلم در حوزه‌های بازیگری و آهنگسازی واقعاً چشمگیر است و ان‌شاءالله به سیمرغ برسند.

پیام آزادی؛ آهنگساز نیز گفت: تقریباً کار چهار ماهه برای من طول کشید.

ایران نبودم و شروع کار در آلمان بود اما نوازنده‌ها، استودیو در ایران بود و با صلاحدید کارگردان از موسیقی با سازهای زهی استفاده کردیم اما به خاطر ایرانی بودن ماجرا از کمانچه و سه‌تار استفاده کردیم.

انگار تنهایی شمس با یکسری موسیقی ایرانی و قدیمی یک تقابل ایجاد کرده بود.

Neshast Haft Bahar Narenj (2)

وی ادامه داد: ما یک صفر تا صدی داشتیم که در یک هفته به آن رسیدیم که ببینم کجاها باید تنفس در موسیقی داشته باشیم و شاید چند جا از فیلم هست که انتظار داریم موسیقی ورود کند اما این اتفاق نمی‌افتد.

حسین مشعلی؛ صداگذار نیز بیان کرد: خلاف چیزی که می‌بینید اتفاقاً فیلم سخت بود وقتی کار به تک لوکیشن محدود می‌شود به نسبت سخت‌تر می‌شود کاری که ما کردیم یک مقدار همراهی با ذهن پیرمرد قصه بود و چیزهایی که دوست داشت در ذهنش بشنود از زبان رادیو بیانش کردیم.  چالش انتخاب موسیقی‌ها با ما بود که بتوانیم چیزی انتخاب کنیم که با ذهنیت شمس قصه همراه باشد.

زهره سیه‌پوش؛ چهره‌پرداز از تجربه همکاری در این فیلم صحبت کرد و گفت: قصد داشتیم گریم این کار طبق نظرات کارگردان و بازیگران یک گریم رئال در پیشبرد قصه باشد و ترجیح دادیم گریم به چشم نیاید.

محمد کمالی‌پور؛ تهیه‌کننده فیلم در تماسی تلفنی گفت: به عنوان تهیه‌کننده این فیلم برخود واجب می‌دانم به دلیل حضور بر سر فیلم‌برداری خارج از تهران عذرخواهی کنم. چه کسی است که نداند حضور در جشنواره فیلم فجر فرصتی است که نباید آن از دست داد.

وی ادامه داد: برخلاف دوستانی که برای سیمرغ این جشنواره اشک ریختند و از نداشتن آن غمگین شدند و حالا به آن سیمرغ انگ دولتی می‌زدند. انگار نه انگار که همین دوستان گرامی زمانی برای همین سیمرغ تلاش کرده‌اند. لطفاً بگذارید همین یک سیمرغ برای سینمایی‌ها بماند و برای نظر دیگران هم احترام قائل شویم. این فیلم آن‌قدر محترم بود که من دوستانم را برای آن در روزهایی که سینما درگیر مشکلاتی بود سر تولید آوردم.

این تهیه‌کننده بیان کرد: اجازه دهید بر این باور باشیم که «هفت بهارنارنج» مدیون علی نصیریان است. از رئیس سازمان سینمایی و دبیر جشنواره فیلم فجر برای برگزاری این رویداد ممنونم و در اسرع وقت پاسخگوی اهالی رسانه خواهم بود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>