سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ بهمن ۱۴۰۱ در ۸:۰۱ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «غریب» برگزار شد؛

لطیفی: شاید برای اکران عمومی سکانس‌هایی به فیلم اضافه شود

Latifi

محمدحسین لطیفی؛ کارگردان «غریب» با توجه به طولانی بودن زمان فیلم گفت: تدوین نهایی جشنواره همین نسخه بود اما احتمالاً برای اکران عمومی به فیلم‌ اضافه هم بشود.

به گزارش سوره سینما، نشست فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی پنج‌شنبه ۲۰ بهمن با حضور عوامل این فیلم در سالن نشست‌های پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، لطیفی گفت: اگر صادقانه بگویم بارها پیشنهاد ساخت سریال و سینمایی از شهدای دفاع مقدس داشتم و اعتقادم این بود که کار من نیست و من در این امر وارد نشوم وقتی پیشنهاد این فیلم از سوی حامد عنقا به من داده شد با توجه به شخصیت شهید بروجردی احساس نزدیکی با او کردم. به حامد عنقا گفتم اگر خودتان می‌نویسید این فیلم را کارگردانی می‌کنم.

وی ادامه داد: یکی دو اکران از دست در رفته بود و این فیلم اکران شد اما سوءتفاهم بود. در مورد سیمرغ مردمی باید بگویم چون فیلم‌ها از روز آغازین آماده نبوده تصمیم گرفته شد که این سیمرغ حذف شود چراکه در حق فیلم‌هایی که حاضر نبودند اجحاف می‌شد.

لطیفی بیان کرد: به امثال شهید بروجردی خیلی نیاز داریم. تدوین نهایی جشنواره همین نسخه بود اما احتمالاً برای اکران عمومی شاید به فیلم اضافه شود.

وی‌ در مورد انتخاب بابک حمیدیان توضیح داد: از آغاز وقتی کار شروع شد با حامد عنقا به بابک حمیدیان فکر می‌کردیم. دلیل هم این بود که باور داریم او یکی از بازیگران ‌توانا هستند و دوم شباهت زیادی داشت و سوم انگیزه شخصی خود حمیدیان بوده که دوست داشت همه عمر اتفاقی بیافتد که نقش شهید بروجردی را بازی کند. خیلی وقت‌ها به شوخی به او می‌گفتم اصغر وصالی (نقش او در فیلم «چ») نیستی!

Neshast Gharib (11)

لطیفی گفت: به نظر من همه فیلم‌هایی که بتواند با بیننده خود ارتباط برقرار کند، فیلم ارزشی می‌شود. یک فیلم در دو ساعت باید دیده شود فیلم انگیزه‌ای می‌شود که برویم، تحقیق کنیم و اطلاعات فرا متنی به دست آوریم.

لطیفی در مورد فیلم‌های دیگر جشنواره بیان کرد: تا دیشب ساعت دوازده که من از استودیو جدا شدم موفق نشدم هیچ فیلمی را ببینم و نمی‌توانم در مورد فیلم‌های جشنواره نظری دهم.

حامد عنقا؛ نویسنده و تهیه‌کننده توضیح داد: اگر فیلم دغدغه خود را گفته باشد گفته اگر نگفته از ناتوانی ما بوده است. پروسه پژوهش و نگارش بیش از یک سال زمان برد. در میانه‌های پژوهش که رسیدیم به این نتیجه رسیدیم که مسیر رفته را کنار بگذاریم و از نو آغاز کنیم و از بهمن پارسال به مسیر درست رسیدیم. برای این که حق مطلب ادا شود باید بگویم در این مسیر آقای محمودزاده نویسنده کتاب «محمد مسیح کردستان» راهنمای ما بوده‌اند. زمانی که ایشان صرف کرده بود را ما از نو صرف نکردیم.

وی ادامه داد: وقتی وارد پروسه تولید شدیم فهمیدیم که چطور سی سال فیلمی در مورد شهید بروجردی ساخته شود و نشد، شرم حضور در برابر دختر شهید که اینجا نشسته‌اند به من اجازه نمی‌دهد که بیش از این صحبت کنم. اگر همراهی و همدلی خانواده بروجردی نبود محال بود که بر موانع غلبه کنیم و این فیلم را بسازیم.

این تهیه‌کننده بیان کرد: از همه منابع استفاده کردیم و مطلقاً نمی‌توانیم بگوییم که این فیلم اقتباسی از کتاب آقای محمودزاده است. شاید بین ده یا دوازده صفحه از این کتاب استفاده کردیم. داستان ما در مورد یک شخص حقیقی بود.

Neshast Gharib (13)

عنقا توضیح داد: تغییرات با توجه به اسنادی که هست اندک است و ما فقط دو سه ما از اتفاقاتی که بر این شهید گذشته روایت می‌کنیم. همه شخصیت‌هایی که دیدید واقعی است و تنها دو اسم واقعی نیستند که به جهت ملاحظات امروز آن دو شخصیت است که تمایلی نداشتند نامشان در فیلم باشد.

وی تأکید کرد: فکر می‌کنم حرف‌هایی که آن زمان از زبان محمد بروجردی شنیده می‌شده امروز هم باید از زبان کسانی که می‌گویند این شهید الگوی آن‌ها است هم شنیده شود.

وی گفت: این فیلم مردادماه مجوز گرفت و شهریورماه ساخت شد و باید بگویم که شباهتی با اتفاقات اخیر ندارد.

عبدالله عبدی‌نسب؛ فیلم‌بردار گفت: زمان محدودی داشتیم و لوکیشن‌ها مربوط به دهه ۵۰ بود و باید زوایایی را انتخاب می‌کردیم که کار به خوبی درآید. با عزیزان همدل بودیم و خوشحالم که برای شهدا کار می‌کنم و زندگیمان را مدیون شهدا هستیم.

محمد بروجردی؛ بازیگر فیلم در مورد تشابه اسمی خود با شهید محمد بروجردی گفت: شهید بروجردی پدربزرگ من بودند. اولین حضور من در سینما بود و نقش شهید بروجردی را وقتی دیدم شوک شدم که چقدر شباهت به پدربزرگم دارند. کلاً سر صحنه که بودیم حتی به شوخی هم که می‌شد من آقای حمیدیان را پدربزرگ خطاب می‌کردم که حس می‌کردم با پدربزرگم صحبت می‌کنم.

امیر ولی‌خانی؛ طراح جلوه‌های ویژه بصری گفت: بار اول بود که فیلم را می‌دیدم و به عوامل تبریک می‌گویم. برای بیش از ۵۰۰ پلان در دو هفته جلوه‌های بصری انجام دادیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>