سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ بهمن ۱۴۰۱ در ۱۲:۱۱ ب.ظ چاپ مطلب
با فیلم‌های بخش سودای سیمرغ آشنا شوید/ ۲

رقابت پوراحمد و لطیفی در کنار فیلم‌ اولی‌ها

Gharib

کیومرث پوراحمد و محمدحسین لطیفی دو چهره دیگر مطرح با فیلم‌های «پرونده باز است» و «غریب» در بخش سودای سیمرغ چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با دیگر فیلم‌های این بخش به رقابت می‌پردازند.

به گزارش سوره سینما، در گزارش پیشین دوازده فیلم از ۲۴ فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل و یکم فجر را معرفی کردیم، فیلم‌هایی که با نظر اعضای هیات انتخاب (متشکل از حبیب احمدزاده، محمدحسین نیرومند، رضا پورحسین، پرویز شیخ‌طادی، روح الله سهرابی، محمدرضا شرف‌الدین و محمدرضا عباسیان) انتخاب و اعلام شدند. اکنون در این گزارش به معرفی ۱۲ فیلم دیگر این بخش خواهیم پرداخت.

در لیست فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، چهره‌های شاخص سینمایی در سمت کارگردان حضور دارند که قرار است برای سیمرغ جشنواره چهل و یکم با یکدیگر به رقابت بپردازند. چهره‌هایی چون کیومرث پوراحمد، محمدحسین لطیفی، تورج اصلانی، فرشاد گل‌سفیدی و … تازه‌ترین فیلم‌های خود را در این دوره از جشنواره رونمایی خواهند کرد.

*فیلم سینمایی «غریب»؛ محمدحسین لطیفی

پس از موفقیت فیلم سینمایی «موقعیت مهدی» که نسخه‌ای سینمایی از سریال شهیدمهدی باکری به کارگردانی هادی حجازی‌فر بود، سازمان هنری اوج این بار تصمیم گرفت که نسخه سینمایی از سریالی دیگر که مربوط به بخشی از دوران زندگی شهید بروجردی است را راهی جشنواره چهل و یکم فیلم فجر کند.

فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا محصول مهم دیگری از سازمان اوج است که بابک حمیدیان در نقش شهید بروجردی می‌تواند با حضور در بخش سودای سیمرغ جشنواره، یکی از گزینه‌های روی میز برای بهترین بازیگر نقش مرد باشد.

Gharib2

در این فیلم، در کنار بابک حمیدیان، مهران احمدی، پردیس پورعابدینی، رحیم نوروزی، فرهاد قائمیان، جعفر دهقان، هژیر سام، حسام محمودی، سامیه لک نیز به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «غریب» شمایلی است از وقایع کردستان در سال های ۵۸ و ۵۹؛ که آغاز مسیری برای تبدیل شهید محمد بروجردی به مسیح کردستان شد.

*فیلم سینمایی «پرونده باز است»؛ کیومرث پوراحمد

کیومرث پوراحمد آخرین ساخته سینمایی خود پس از فیلم «تیغ و ترمه» را با عنوان «پرونده باز است» از اواسط شهریور ماه کلید زد. اینبار پوراحمد به سراغ یک فیلم جنایی رفته تا با حضور در جشنواره چهل و یکم، ژانر متفاوتی را در رقابت با فیلم‌های دیگر تجربه کند.

Parvande-Baz-Ast

فیلم سینمایی «پرونده باز است» به تهیه‌کنندگی علی قائم‌مقامی، درباره یک پرونده جنایی است که در خلاصه داستان آن آمده است: فرهاد نوجوان ۱۵ ساله ناخواسته مرتکب قتل می‌شود.

پژمان بازغی، محمدرضا غفاری، نسیم ادبی، حسین پاکدل، شادی مختاری، علی باقری، به همراه سام قریبیان و مه‌لقا باقری در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

*فیلم سینمایی «استاد»؛ سیدعماد حسینی

فیلم سینمایی «استاد» به عنوان اولین تجربه کارگردانی سیدعماد حسینی با تهیه‌کنندگی بهروز افخمی از دیگر آثاری است که در بخش سودای سیمرغ جشنواره حضور دارد. این اثر به یکی از موضوعات ملتهب اجتماعی در سال های اخیر می‌پردازد و با محوریت جنبش «می‌تو» ساخته شده است که در خلاصه داستان آن آمده است: گلنوش حدادی، دختری ۲۴ ساله و دانشجوی رشته معماری است که قصد دارد برای دانشگاهی در اتریش اپلای کند…

Ostad

حسن معجونی، سجاد بابایی، هدیه حسینی‌نژاد، حوریه مقدم و مهدی ابوحمزه بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

*فیلم سینمایی «جنگل پرتقال»؛ آرمان خوانساریان

فیلم سینمایی «جنگل پرتقال» به تهیه‌کنندگی رسول صدرعاملی و کارگردانی آرمان خوانساریان نیز در جشنواره حضور دارد.

این فیلم با بازی بازیگرانی چون سارا بهرامی و میرسعید مولویان ساخته شده است و درامی اجتماعی است که محصول بنیاد سینمایی فارابی است.

Jangale-Porteghal

«جنگل پرتقال» داستان سهراب بهاریان نمایشنامه‌نویس ناموفقی است که به تازگی معلم دبیرستان شده است. دانش آموزان و مدیر مدرسه رضایتی از شیوه برخورد او هنگام آموزش ندارند. او در سفری با تصویری از گذشته خود مواجه می‌شود…

*فیلم سینمایی «روایت ناتمام سیما»؛ علیرضا صمدی

«روایت ناتمام سیما» به کارگردانی علیرضا صمدی و تهیه کنندگی مجید رضابالا در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

در «روایت ناتمام سیما» با نام قبلی «دشمن مردم» آزاده صمدی، غزل شاکری، مهران احمدی، حامد کمیلی، مسعود کرامتی، مریم سعادت و رضا کیانیان به ایفای نقش پرداخته اند.

این فیلم داستان دکتر آرشِ سیمین است که زندگی موفقی دارد اما خبری در فضای مجازی زندگی او را دستخوش تغییر می‌کند.

*فیلم سینمایی «وابل»؛ تورج اصلانی

تورج اصلانی مدیر فیلمبرداری مطرح سینما ایران که تاکنون سه فیلم سینمایی نیز کارگردانی کرده است، با فیلم سینمایی «وابل» به عنوان کارگردان در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

همچنین اصلانی سال پیش موفق به تولید فیلم سینمایی به نام «بی سرزمین» به نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی خود با بازی هانی مجتهدی؛ خواننده کُرد که محصول مشترک کشورهای عراق و سوریه و سومین ساخته بلند سینمایی وی است، شد.

فیلم «وابل» به تهیه کنندگی سپهر سیفی است و آزاده زارعی، نوید پورفرج، فرید سجاد حسینی، رامین راستاد در آن ایفای نقش داشته‌اند.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: اهالی یک روستا بعد از سیل، بی‌خانمان شده و در یک ایستگاه متروک قطار به طور موقت زندگی می‌کنند اما اتفاقی، مسیر حوادث را تغییر می‌دهد.

*فیلم سینمایی «های پاور»؛ هادی محمدپور

این فیلم به کارگردانی هادی محمدپور و تهیه‌کنندگی مهدی عظیمی و اباذر جوکار دومین فیلمی است که با محوریت شهید منصور ستاری، پس از موفقیت فیلم سینمایی «منصور»، ساخته شده است.

«های‌پاور» داستان نقش پدافند هوایی ارتش در عملیات والفجر هشت و طرح ابتکاری شهید منصور ستاری را روایت می‌کند.

High-Power

در این فیلم اتابک نادری، فرزاد حسنی، علیرام نورایی، سپیده خداوردی، مهرداد ضیایی، مجید پتکی، الناز اسماعیلی، رضوان خدامی، آرمان جوکار و هادی محمدپور به ایفای نقش پرداخته‌اند.

*فیلم سینمایی «هفت بهار نارنج»؛ فرشاد گل سفیدی

این فیلم به کارگردانی فرشاد گل‌سفیدی؛ مدیر فیلمبرداری باسابقه آثار سینمایی و تلویزیونی است که پیش‌تر برای فیلمی با عنوان «هفت» پروانه ویدئویی دریافت کرده بود اما بعدها برای درخواست تغییر پروانه ساخت خود به پروانه سینمایی نام فیلمش را هم به «هفت بهار نارنج» تغییر داد.

در این فیلم به تهیه‌کنندگی محمد کمالی‌پور، علی نصیریان، لادن مستوفی، سارا رسول‌زاده، فرهاد آئیش، هومن حاجی عبداللهی، فرج گل سفیدی، باران سلطانی مقدم، آرشا گل سفیدی به ایفای نقش پرداخته‌اند.

در خلاصه داستان «هفت بهار نارنج» آمده است: قصه عشق اساطیری شمس و طلعت…

*فیلم سینمایی «هوک»؛ حسین ریگی

«هوک» ساخته حسین ریگی است که دومین تجربه کارگردانی بلند او نیز محسوب می‌شود. ریگی اولین فیلم بلند خود را با عنوان «لیپار» در سال ۹۹ تولید کرد و با اینکه هنوز اکران عمومی نگرفته است اما با حضور در جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان جایزه دریافت کرد.

اینبار این فیلمساز با همکاری فارابی فیلم جدید خود را در جشنواره چهل و یکم فجر رونمایی میکند.

«هوک» به تهیه‌کنندگی علی آشتیانی‌پور است و در آن بازیگرانی چون امیر جعفری، رویا تیموریان، امیرمهدی ژوله، علی اوسیوند، علیرضا جعفری، مهتاب ثروتی، محسن آشتیانی‌پور، سبحان رخشانی ایفای نقش داشته‌اند.

این فیلم داستان شیروک پسر بچه‌ای است که سودای قهرمانی دارد، به توصیه برادرش وارد ورزش بوکس می‌شود.

*فیلم سینمایی «یادگار جنوب»؛ پدرام دوماری و حسین پور امیری

این فیلم دومین تجربه کارگردانی پدرام پورامیری و حسین دوماری، پس از موفقیت فیلم سینمایی «جاندار» در جشنواره سی و هفتم فجر است.

پدرام پورامیری و حسین دوماری در فیلمنامه‌نویسی نیز فعالیت می‌کنند و تاکنون فیلمنامه فیلم «شنای پروانه» و سریال «یاغی» را برای محمد کارت نوشته‌اند.

Yadegare-Jonoob

«یادگار جنوب» به تهیه‌کنندگی مجتبی رشوند و با بازی وحید رهبانی، الناز شاکردوست، پژمان جمشیدی، مسعود کرامتی، سحر دولتشاهی و صابر ابر است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: «باید عبور کرد…»

 *فیلم سینمایی «آه سرد»؛ ناهید عزیزی

«آه سرد» به کارگردانی ناهید عزیزی است که یکی از گمنام‌ترین آثار این دوره از جشنواره به شمار می‌آید. این فیلم به تهیه کنندگی رضا محقق تولید شده که تنها اطلاعات ثبت شده از آن نام علی باقری و ایمان صدیق به عنوان بازیگر است.

Aahe-Sard

در خلاصه داستان این فیلم چنین آمده است: فرزند در پی کینه شخصی خود به دنبال انتقام…

*فیلم سینمایی «بعد از رفتن»؛ رضا نجاتی

«بعد از رفتن» به کارگردانی رضا نجاتی است. کارگردانی که گرچه نخستین فیلم بلند خود را در جشنواره فجر رونمایی می‌کند اما سال گذشته با فیلم کوتاه خود به نام «ارفاق» مورد توجه خیلی از جشنواره‌ها و فیلمسازان قرار گرفت.

«بعد از رفتن» به تهیه‌کنندگی محمود بابایی و با بازی بازیگرانی چون صابر ابر، سارا بهرامی، پوریا رحیمی سام، پانته آ پناهی ها، بهرام شاه محمدلو، احترام برومند، روشنک گرامی، یسنا میرطهماسب، خسرو احمدی، حامی ترابی ساخته شده است.

در خلاصه داستان این فیلم آمده است: آرش بعد از مدت‌ها دوری به زادگاهش باز می‌گردد و به دنبال گمشده‌اش است …


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>