سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۱ بهمن ۱۴۰۱ در ۸:۳۵ ب.ظ چاپ مطلب
نشست «سینما متروپل» برگزار شد؛

باشه‌آهنگر: داستان «سینما متروپل» برای خودم اتفاق افتاده است

Bashe-Ahangar

محمدعلی باشه‌آهنگر؛ کارگردان فیلم سینمایی «سینما متروپل» گفت: داستان فیلم برای خودم اتفاق افتاد. درصد بالایی از هر آنچه که می‌سازم برای خود من رخ داده است.

به گزارش سوره سینما، نشست فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه‌آهنگر جمعه ۲۱ بهمن به عنوان آخرین نشست رسانه‌ای چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر در سالن نشست‌های پردیس سینمایی ملت برگزار شد.

در ابتدای این نشست، محمدعلی باشه‌آهنگر گفت: به خاطر از دست رفتگان امسال و به ویژه مردم عزیز زلزله‌زده خوی و همچنین مردمان همسایه تسلیت می‌گویم. سال ۵۹ آبادان به محاصره افتاد آنچه چه بایستی مقاومت مردم را برجسته می‌کرد حضور و نگاه فرهنگی بود که در خود سینما متروپل انجام می‌شد. من بچه همان متروپل هستم. شاید آنجا سی قدم بیشتر نبود. همان زمان ما و تعدادی از بچه‌ها تصمیم گرفتیم سینما را راه بیندازیم و فیلم را به نمایش بگذاریم و بقیه این ماجراها را در فیلم می‌بینید.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا در فیلم آبادان نماد ایران و سینما نجات‌بخش او است، گفت: شما مختارید هر برداشتی بکنید. فیلم پیچیدگی خاصی ندارد و ممنونم که این برداشت را کردید‌. من معتقدم فراتر از هر چیزی فرهنگ و هنر روح‌ها، قلب‌ها و انسان‌ها را به هم نزدیک کند به خصوص در کشور ما. «سینما متروپل» درامی با داستانک‌های مختلف است که هر کدام با درام اصلی پیش می‌روند. در واقع، در یک شهر محاصره شده، قصه‌های متعددی وجود دارد و پیش می‌روند. حتی فکر می‌کنم نکاتی وجود داشت که باید بیشتر درباره آن‌ها در فیلم صحبت می‌کردیم.

محمدعلی باشه‌آهنگر در پاسخ سؤالی مبنی بر عدم حضور کیانیان در نشست و اینکه ایشان گفتند جشنواره را تحریم نمی‌کنند، گفت: من که آقای کیانیان نیستم، با خودشان تماس بگیرید و بپرسید. ماشاالله خوب هم جواب می‌دهند.

باشه‌آهنگر درباره موسیقی متن و اینکه  چرا از آثار مکش ریشتر استفاده کرده‌اند و اسمی در آن در فیلم نیامده، توضیح داد: اسامی تمامی فیلم‌هایی که در فیلم به نمایش درمی‌آید را آورده‌ایم. در مورد اسامی موسیقی‌ها هم باید می آمده، بخشی از فیلم‌ها هنوز میکس نشده است. بایستی ما می‌نوشتیم ممنون که توجه کردید و حرفتان درست است.

Neshast Cinema Metropol (13)

کارگردان در جواب به نکته یکی از خبرنگاران که فیلم «سینما متروپل» را شبیه به «سینما پارادیزو» می‌‌داند، تأکید ‌کرد: برخی اتفاق‌هایی که در فیلم می‌بینید برای شخص من در دهه شصت افتاده است‌. ما تلاش کردیم ارجاعاتی شبیه به «سینما پارادیزو» نداشته باشیم‌. فیلم‌های زیادی ساخته شده که درباره سینماست و در آینده هم حتماً ساخته خواهد شد.

وی درباره ایده گرفتن از فیلم‌های دیگر بیان‌ داشت: من جز یکی از فیلم‌های که گفتید، بقیه این فیلم‌ها را ندیدم که از آن‌ها ایده بگیریم.

داستان فیلم برای خودم اتفاق افتاد. هر آنچه که من فیلم می‌سازم درصد بالایی از آن برای خود رخ داده است. من در خلأ فیلم نمی‌سازم. حتی عکس آپاراتچی آن زمان و آن داستان را دارم.

علیرضا زرین‌دست؛ فیلم‌بردار فیلم توضیح داد: من فکر نمی‌کردم این‌قدر خبرنگار و دوربین باشد. زمانی که فیلم «ملکه» را کار می‌کردیم، آقای باشه‌آهنگر قصه این فیلم را برای من تعریف کرد. محوریت عشق به سینما در این فیلم انگیزه‌ای مضاعف برای من ایجاد می‌کرد. ما یک جاهایی مجبور شدیم با شرایط و امکانات کنار بیاییم. ولی بخش فیلم‌برداری‌اش واقعاً سخت بود.

حسین باشه‌آهنگر یکی بازیگران این فیلم سینمایی بیان کرد: یکی از پارامترهایی که ممکن است نقشی را برای بازیگر جذاب کند، موضوع فقدان یا از دست دادن است. هما‌ن‌گونه که مانند کاراکترم در فیلم مدام تلاش می‌کردم تا سینما را زنده نگه دارم، الان هم در واقعیت تلاشم را می‌کنم.

Neshast Cinema Metropol (12)

شهریار فرد؛ بازیگر فیلم در ادامه گفت: امیدوارم همه از فیلم لذت برده باشند. از آنجایی که همه چیز در فیلم کامل اتفاق افتاده، هر حرفی باعث خلل اثر جادویی در فیلم‌ می‌شود. ترجیح می‌دهم ببینید و به داستان زمان دهید.

فرید قبادی؛ بازیگر فیلم در مورد تجربه بازی در فیلم «سینما متروپل» گفت: دومین همکاری من با سیدحامد حسینی عزیز بود. همچنین کار کردن با آقای باشه‌آهنگر برای من بسیار لذت‌بخش بود. گروهی از بهترین‌های سینما در این فیلم حضور داشتند و هر کدام تلاششان را کردند.

حمید باشه‌آهنگر؛ تدوینگر فیلم گفت: مراحل فوق سختی را پشت سر گذاشتیم که در کلام نمی‌گنجد. نسخه‌ای که شما می‌بیند در یک فرصت ده روزه آماده شد. موازی با آن ساخت انیمیشن، موسیقی جلوه‌‌های ویژه و… هم در همین ده روز انجام شده است.

من در ده روز گذشته، نزدیک پنجاه بار «سینما متروپل» را نگاه کردم و الان حالت اشباع به آن دارم و نمی‌توانم درباره بازخورد و تأثیر آن روی مخاطب حرف بزنم.

کامران خلج؛ طراح چهره‌پرداز بیان کرد: «سینما متروپل» دومین همکاری من با محمدعلی باشه‌آهنگر بود. خسته‌ نباشید به تمامی عوامل می‌گویم. امیدوارم که فیلم ما مقبول همگی باشد.

حامد حسینی؛ تهیه‌کننده در پاسخ به این سؤال که آیا پیشنهاد شما باعث حذف سیمرغ مردمی شد، توضیح داد: ما مخالف حذف سیمرغ مردمی نبودیم بلکه جلسه‌ای همراه با دبیر جشنواره فیلم فجر و رئیس سازمان سینمایی تشکیل شد. دو دلیل برای حذف سیمرغ مردمی وجود داشت؛ اول این‌که برخی فیلم‌ها دیر به جشنواره می‌رسید و عدالت در جمع‌آوری آراء وجود نداشت. دلیل دوم هم دسترسی سخت به اینترنت و فضای مجازی بود. در آن جمع، رأی‌گیری ایجاد شد و اکثر تهیه‌کنندگان به حذف سیمرغ مردمی رأی دادند.

Neshast Cinema Metropol (14)

حسینی با اشاره به هزینه تولید فیلم گفت: اینکه می‌گویند ۲۷ میلیارد هزینه ساخت فیلم شده، اشتباه است. مسئله برآورد هزینه در حوزه فیلم‌های دفاع مقدس، متفاوت است. یعنی هر آنچه از خزانه کل برداشته می‌شود، همان‌قدر هم مجدد بازمی‌گردد. هیچ فیلمی در حوزه دفاع مقدس وجود ندارد که به خزانه کل ضربه بزند. درواقع همانند فوتبال است. درنتیجه هیچ فیلمی از خزانه کل کم نمی‌شود و حتی ممکن آن را پر کند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>