سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۵ بهمن ۱۴۰۱ در ۷:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب
با فیلم‌های بخش سودای سیمرغ آشنا شوید/ ۱

سیمرغ چهل‌و‌یک؛ از مقدم‌دوست تا باشه‌آهنگر

Filmhaye-Fajr41

هادی مقدم‌دوست و محمدعلی باشه‌آهنگر دو چهره مهم سینمایی با فیلم‌های «عطرآلود» و «سینما متروپل» در بخش سودای سیمرغ چهل‌و‌یکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر با هم به رقابت می‌پردازند.

به گزارش سوره سینما، ساعاتی پیش فیلم‌های بخش سودای سیمرغ این دوره از جشنواره فیلم فجر به دبیری مجتبی امینی و با نظر اعضای هیات انتخاب (متشکل از حبیب احمدزاده، محمدحسین نیرومند، رضا پورحسین، پرویز شیخ‌طادی، روح‌الله سهرابی، محمدرضا شرف‌الدین و محمدرضا عباسیان) اعلام شدند. در این بخش ۲۴ فیلم که ترکیبی از فیلم‌های کارگردانان با سابقه و کارگردانان فیلم اولی است، حضور دارند.

در لیست فیلم‌های بخش سودای سیمرغ، چهره‌های شاخص سینمایی در سمت کارگردان حضور دارند که قرار است برای سیمرغ جشنواره چهل و یکم با یکدیگر به رقابت بپردازند. چهره‌هایی چون هادی مقدم‌دوست، محمدعلی باشه‌آهنگر، محمدرضا رحمانی و … تازه‌ترین فیلم‌های خود را در این دوره از جشنواره رونمایی خواهند کرد. اسامی حاضر در این لیست نشان می‌دهد که تحریم‌ها شکست خورده اند چراکه هنرمندان باسابقه‌ای در جشنواره امسال حضور دارند.

در این گزارش با دوازده فیلم حاضر در بخش سودای سیمرغ جشنواره چهل و یکم فیلم فجر را معرفی خواهیم کرد.

*فیلم سینمایی «عطرآلود»؛ هادی مقدم‌دوست

فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری که اوایل امسال تولید خود را آغاز کرده بود، به عنوان سومین پروژه سینمایی این کارگردان پس از ۷ سال، در جشنواره فجر امسال رونمایی می شود.

«عطرآلود» به قلم حسین حسنی یک ملودرام عاشقانه با ترکیبی از رنج، ترس و وجدان است که در ادامه سینمای انسانی مقدم‌دوست، چالش‌های یک زوج خوشبخت را در مسیر استحکام زندگی‌شان تصویر می‌کند.

atraloood

مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی در این فیلم به ایفای نقش می پردازند.

در خلاصه داستان «عطرآلود» آمده است: «فهم و درک فرصت کوتاه زندگی، علی را که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌کند، او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند…»

*فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا»؛ لیلی عاج

فیلم سینمایی «سرهنگ ثریا» به نویسندگی و کارگردانی لیلی عاج و تهیه‌کنندگی جلیل شعبانی پس از طی مراحل فنی برای حضور در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر آماده نمایش شد.

«سرهنگ ثریا» تازه‌ترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج است که از زاویه‌ای متفاوت به حضور سازمان مجاهدین خلق (منافقین) در پادگان اشرف می‌پردازد.

sarhang-soraya

این فیلم سینمایی اولین ساخته سینمایی لیلی عاج است و در خلاصه داستان آن چنین آمده است: «این راه با گریه باز نمیشه!»

ژاله صامتی یکی از بازیگران اصلی این فیلم سینمایی است.

*فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند»؛ محمدرضا رحمانی

فیلم سینمایی «آنها مرا دوست داشتند» به عنوان پنجمین ساخته محمدرضا رحمانی و تهیه کنندگی ایرج رحمانی در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور خواهد داشت. این فیلم با محوریت یک موضوع انسانی ساخته شده و به معضلاتی که پیش روی آدم‌ها در زندگی قرار دارد، می‌پردازد. در بخشی از این فیلم، اعتیاد مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد.پ

anha-mara-doost-dashtand

امیرحسین آرمان، امیر جعفری و مهسا اسماعیلی به عنوان چهره جدید – که از میان هنرجویان آکادمی بازیگری آوین انتخاب شده – به همراه نسیم ادبی، شهرام قائدی، هادی تسلیمی، سیدعلی صالحی، ایرج رحمانی، شیلان مدنی، لیلا بلوکات و نفس عزیزی و لیام ملکی (در نقش مهگل) بازیگرانی هستند که در این فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخته‌اند. الهه داوودی، حسین سلمانی‌مروست، سینا غفاری، ابراهیم مومنی، لیلا حسنی و مهدی عالی‌خانی نیز از دیگر چهره‌های جدید این فیلم هستند.

*فیلم سینمایی «گل‌های باوارده»؛ مهرداد خوشبخت

شاید نام مهرداد خوشبخت در سینمای دفاع مقدس با سینمایی «آبادان یازده ۶۰» بر سر زبان‌ها افتاد؛ فیلمی درباره اهمیت نقش رادیو آبادان در ابتدای جنگ در بین مردم منطقه با بازی علیرضا کمالی، نادر سلیمانی، حسن معجونی که توانست جایزه ویژه سردار سلیمانی را در جشنواره ۳۸ فیلم فجر به دست آورد؛ اما خوشبخت پیش از این فیلم، به عنوان کارگردان دوم و تدوینگر، ابراهیم حاتمی‌کیا را در «به وقت شام» همراهی کرده و پس از آن مشاور اجرایی سینمایی «تک تیرانداز» بوده است.

حالا مهرداد خوشبخت در حال و هوای دفاع مقدس فیلم دیگری را به تهیه کنندگی سعید سعدی مقابل دوربین برده است. فیلم سینمایی «گل‌های باوارده» با سرمایه گذاری بنیاد فارابی روی موضوع مهم «مهندسی جنگ» و با محوریت پالایشگاه نفت آبادان در سال‌های دفاع مقدس ساخته شده است.

قصه فیلم درباره جابجایی تمام تجهیزات و امکانات پالایشگاه آبادان در زمان حصر آبادان به رهبری یک مهندس است.

*فیلم سینمایی «اتاقک گلی»؛ محمدعلی عسگری

فیلم سینمایی «اتاقک گلی» به کارگردانی محمدعلی عسگری و تهیه‌کنندگی داوود صبوری دیگر اثر سینمایی در ژانر دفاع مقدس است که در چهل‌ویکمین جشنواره فیلم فجر حضور دارد. این فیلم محصول مشترک بنیاد فرهنگی روایت فتح، باغ موزه انقلاب و دفاع مقدس و بنیاد شهید است.

این فیلم به تهیه‌کنندگی داوود صبوری، مربوط به عملیات مرصاد در سال ۶۷ و حمله منافقین به کشور ما و حضور لشگر ۲۷ محمد رسول‌الله در سه‌راه اسلام‌آباد و منهدم کردن ادوات جنگی است که در عملیات مرصاد یک دسته از رزمندگان لشگر ۲۷ برای حفاظت از زن و بچه‌های ساکن در روستای شیان عازم این منطقه می‌شوند که درنهایت تعدادی از رزمندگان لشگر در حفاظت از این روستا به شهادت می‌رسند و اهالی سالم می‌مانند.

*فیلم سینمایی «در آغوش درخت»؛ بابک خواجه پاشا

فیلم سینمایی «در آغوش درخت» به نویسندگی و کارگردانی بابک خواجه پاشا و تهیه‌کنندگی سجاد نصرالهی نسب و به عنوان اولین اثر سینمایی این کارگردان در جشنواره فجر رونمایی می شود.

این فیلم نخستین همکاری سازمان سینمایی سوره و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود که روایتی دراماتیک، ملتهب و مینی‌مال از آخرین تلاش‌های یک خانواده در آستانه فروپاشی را به تصویر می‌کشد.

بابک خواجه پاشا در اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی‌اش و در ادامه سینمای فراتهران، برای خلق داستانی شاعرانه و ترکی، قصه خود را در آذربایجان غربی جلوی دوربین برده است.

dar-aghoshe-derakht2

جواد قامتی، مارال بنی‌آدم، روح‌الله زمانی، اهورا لطفی و رایان لطفی بازیگران «در آغوش درخت» هستند.

در خلاصه داستان این فیلم سینمایی آمده‌ است: بحران پیچیده زندگی کیمیا و فرید که دوازده سال از ازدواج‌شان می‌گذرد، جهان زیبای فرزندانشان را بهم می‌ریزد. کودکانی که هیچ چیز جز سادگی و مهربانی را در زندگی نمی‌شناسند.

*انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ»؛ هادی محمدیان، بهنود نکویی و محمدجواد جنتی

انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» جدیدترین ساخته گروه هنر پویا به تهیه‌کنندگی حامد جعفری است که در بخش سودای سیمرغ جشنواره فیلم فجر حضور دارد.

انیمیشن سینمایی «بچه‌زرنگ» محصول مشترک کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و کمپانی هنرپویا است.

bache-zerang

در خلاصه قصه این اثر آمده است: «محسن پسر بچه‌ای است که عاشق ابر قهرمان‌های فیلم هاست و همیشه تلاش می‌کند تا با وسایل ابرقهرمانی‌اش به هرکس و هر چیزی کمک کند اما در یک اتفاق نادر، محسن با حیوانی مواجه می‌شود که از گونه حیوانات منقرض شده ایران است. محسن تصمیم می‌گیرد تا به آن حیوان هم کمک کرده و او را به زادگاهش باز گرداند، اما سفر به دلِ جنگل، نبرد با شکارچیان و رویارویی با حیوانات منقرض‌شده دیگر، شروع یک ماجرای پیچیده برای محسن است و … .»

*فیلم سینمایی «سینما متروپل»؛ محمدعلی باشه‌آهنگر

فیلم سینمایی «سینما متروپل» به کارگردانی محمدعلی باشه آهنگر و تهیه‌کنندگی سیدحامد حسینی است.

«سینما متروپل» به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در جنگ در شهر آبادان را روایت می‌کند.

بر اساس این گزارش «سینما متروپل» فیلمی با سرمایه‌گذاری و تولید بزرگ است که قصه‌ای کمتر دیده شده در سینمای ایران دارد.

در این فیلم رضا کیانیان، پریوش نظریه و هومن برق‌نورد بازی می‌کنند.

*فیلم سینمایی «چرا گریه نمی‌کنی»؛ علیرضا معتمدی

«چرا گریه نمی کنی» دومین ساخته علیرضا معتمدی با تهیه‌کنندگی رضا محقق است.

باران کوثری، هانیه توسلی، فرشته حسینی، مانی حقیقی، علی مصفا، لیندا کیانی، نهال دشتی و امیرحسین فتحی بازیگران فیلم هستند و علیرضا معتمدی مانند فیلم قبلی‌اش «رضا» در این فیلم نیز بازی کرده است.

chera-gerye-nemikoni

«چرا گریه نمی‌کنی؟» داستان مردی است که توانایی گریه کردن را از دست داده است.

*فیلم سینمایی «شماره ده»؛ کارگردانی حمید زرگرنژاد

فیلم سینمایی «شماره ده» به تهیه‌کنندگی ابراهیم اصغری و کارگردانی و نویسندگی حمید زرگرنژاد است.

در این فیلم مجید صالحی، سیامک صفری، بهرنگ علوی، احمد کاوری و… به ایفای نقش می‌پردازند.

«شماره ده» روایتگر قصه فرار پرماجرای یک اسیر ایرانی از زندان رژیم بعث عراق است.

*فیلم سینمایی «کت چرمی»؛ حسین میرزامحمدی

فیلم سینمایی «کت چرمی» به کارگردانی حسین میرزامحمدی و تهیه‌کنندگی کامران حجازی در جشنواره چهل و یکم فیلم فجر حضور خواهد داشت.

«کت چرمی» یک اثر سینمایی با مضمون اجتماعی است که در چهارراه سیروس جلوی دوربین رفته و قرار است.

جواد عزتی به عنوان بازیگر اصلی در این فیلم ایفای نقش کرده است.

«کت چرمی» اولین تجربه کارگردانی حسین میرزامحمدی در حوزه فیلم بلند است و پیش از این بیشتر در حوزه فیلم کوتاه کار کرده است.

*فیلم سینمایی «کاپیتان»؛ محمد حمزه‌ای

فیلم سینمایی «کاپیتان» دومین فیلم محمد حمزه‌ای به تهیه‌کنندگی سید صابر امامی در جشنواره بین‌المللی فجر رونمایی می‌شود.

این فیلم با بازی بازیگرانی چون پانته‌‌آ پناهی‌ها و پژمان بازغی ، با موضوع سلامت و تلاش کادر درمان است و به مسائل انسانی و اخلاقی می‌پردازد.

«کاپیتان» دومین فیلم محمد حمزه‌ای بعد از فیلم «آذر» است که در سال ۹۵ به مرحله تولید و اکران رسیده است.

ادامه فیلم های حاضر در جشنواره چهل و یکم را در گزارش بعدی می توانید دنبال کنید.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>