سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ فروردین ۱۴۰۲ در ۳:۵۴ ب.ظ چاپ مطلب
نگاهی به اکران نوروز ۱۴۰۲؛

مخاطب سینماها به یک‌میلیون نفر هم نرسید!

Fosil

با توجه به آمار ثبت‌شده از فروش فیلم‌های اکران نوروزی تنها فیلم سینمایی «فسیل» توانسته فروش نسبتاً خوبی را تجربه کند اما در همین شرایط هم در دو هفته نوروز، تعداد کل مخاطبان سینما نتوانسته به یک‌میلیون نفر هم برسد.

سوره سینما – با پایان یافتن تعطیلات نوروزی، سینماداران آماری از فروش گیشه‌های خود در اختیار سایت‌های مربوطه قرار داده‌اند، آماری که نشان می‌دهد هرکدام از فیلم‌های اکران شده نوروزی با چه تعداد مخاطب در این دو هفته طلایی، روی پرده سینما قرار گرفته و فروش داشته‌اند، دو  هفته ای که به عنوان مهمترین و پررونق ترین روزهای گیشه از آن یاد می شود! اما آماری که ارائه شده، آماری عجیب است که پرفروش‌ترین را به یک فیلم سطح پایین و کوچه بازاری اختصاص داده، آن هم در کنار فیلمی چون «غریب» که به زعم مسئولین سینمایی یکی از فیلم‌های تحسین‌شده جشنواره فجر چهل و یکم بوده است.

در تاریخ ۱۸ اسفندماه، سازمان سینمایی چهار فیلم را به‌عنوان اکران ویژه نوروزی در باکس اکران قرارداد که بنا به دلایلی یکی از آن‌ها با فیلم دیگری جابه‌جا شد. فیلم هایی که با تیتر «فیلم های عجیب» در رسانه ها معرفی شدند که البته در کنار آن‌ها، فیلم سینمایی «غریب» نیز قرار داشت. با وجود تعداد قابل توجهی فیلم که پشت درب اکران، انتظار دیدن رنگ پرده سینما را می‌کشند و فرصت نوروز بهترین فرصت برای هر کدام از آن‌ها به شمار می رفت،  می توان گفت انتخاب فیلم های نوروز امسال، انتخابی سهوی و فکر نشده بود. سال گذشته با وجود شرایط پابرجای کرونایی هفت فیلم نسبتا قابل قبول در لیست اکران نوروزی قرار گرفتند که در میان آن‌ها از بهترین‌های جشنواره فجر نیز حضور داشت اما امسال با وجود کاهش یافتن پروتکل‌های بهداشتی در سینماها، سازمان سینمایی به چهار فیلم اکتفا کرد، چهار فیلمی که در مقایسه با فیلم‌های سال گذشته سطح کیفی بسیار پایین‌تری را دارا هستند. این تصمیم مسئولین سینمایی، در شرایطی که سینما‌داران، تولیدکنندگان، اصحاب رسانه و مخاطبان امیدوار بودند که با عادی شدن شرایط قرنطینه، تقارن نوروز و ماه رمضان، بعد از سه سال بار دیگر تنور سینماها داغ می شود متاسفانه تمامی باورها را تغییر داد.

با تمام این اوصاف، آنچه سازمان سینمایی تصمیم گرفت، اکران چهار فیلم «فسیل»، «غریب»، «بچه‌های طوفان» و «عروس خیابان فرشته» از تاریخ ۲۴ اسفندماه به‌عنوان اکران‌های ویژه نوروزی بود.

*میزان فروش براساس تعرفه جدید بلیت سینما

طبق تعرفه‌ای که سازمان سینمایی برای نرخ بلیت سینماها در مصوبه سال جدید در نظر گرفت، سقف مبلغ بلیت ۶۰ هزار تومان آن هم برای سینماهای مدرن مانند کوروش، ایران مال، فرهنگ، چارسو، صبامال و … بود که طبق نظر این سازمان، درصد بیشتری از سالن‌ها و سانس‌ها با ارقام پایین‌تر یعنی تا ۲۰ هزار تومان به فروش رسید.

با توجه به این نرخ، مجموع فروش کل بلیت‌ها در تمامی سینماها و برای هر چهار فیلم اکران شده، نزدیک به ۹۳۸ هزار مخاطب تا به امروز بوده (یعنی حتی به یک میلیون نفر هم نرسیده است!) که برای ۲۲ هزار و ۸۴۰ سانس فروخته شده و با نرخ میانگین ۴۵ هزار تومان برای هر بلیت (با توجه به شناور بودن قیمت بلیت در سینماهای مختلف) چیزی حدود ۴۰ میلیارد تومان فروش کل چهار فیلم اکران ویژه نوروزی در دو هفته تعطیلی ایام عید بوده است.

با این حساب، اگر نگاهی به فروش ایام نوروزی در سال ۱۴۰۱ داشته باشیم در همان بازه زمانی نوروز، فیلم‌های اکران ویژه (فارغ از نرخ بلیت و با توجه به اینکه تعداد آن ها به جای ۴ فیلم، ۷ فیلم بوده)، نزدیک به ۸۶۴ هزار نفر مخاطب داشته‌اند که تعداد مخاطب سینما در سال ۱۴۰۲ با توجه به بهبود تمام شرایطی که در ابتدای متن گفته شد، تنها نزدیک به ۱۰ درصد رشد داشته است. این رقم یک آمار اسف بار برای سینمایی است که مدعی تولید محتوای شاخص، پرورش کارگردانان به نام و دیده شده در دنیا و تولیدکننده تعداد خروجی های قابل قبول است!

در این میان، فیلم سینمایی «فسیل» با توجه به ژانر کمدی که دارد و فضا و سوژه‌ای که فیلم آن را دنبال می‌کند، از دیگر فیلم‌های این دوره فروش بیشتری را داشته است. اینکه فروش چنین فیلم هایی که از نگاه کارشناسان در دسته فیلم های سخیف سینمایی قرار می گیرند، گیشه سینما را تکان داده یک روند تاسف بار برای سینمایی است که مدعیان فرهنگی زیادی را یدک می کشد! اما آنچه آمار و ارقام نشان می دهد، تاکنون فیلم‌های پرفروش در ایام نوروزی، آثار کمدی بوده اند که البته می توان کمدی را در مفهوم واقعی خود تولید کرد نه آنچه امروز روی پرده سینما از آن می بینیم.

*نگاهی به آمار فروش چهار فیلم اکران نوروزی

فیلم سینمایی «فسیل» به کارگردانی کریم امینی و تهیه‌کنندگی سید ابراهیم عامریان در سه هفته اکران، با فروش ۷۸۴ هزار بلیت در ۴۵۲ سالن سینمایی به فروش ۳۹ میلیارد تومان رسیده است.

این فیلم با بازی بهرام افشاری، هادی کاظمی، ایمان صفا و الناز حبیبی، روایتگر سه خواننده د‌ر دهه ۵۰ است که در گذر زمان و پس ‌از انقلاب هرکدام از این سه نفر دچار تغییراتی می‌شوند.

فیلم سینمایی «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی و تهیه‌کنندگی حامد عنقا به‌عنوان یکی از فیلم‌های تحسین‌شده جشنواره چهل و یکم فیلم فجر، در سه هفته اکران خود با فروش ۹۶ هزار بلیت در ۳۳۴ سالن سینمایی توانسته فروش ۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومانی را تجربه کند.

Gharib

این فیلم با بازی بابک حمیدیان، پردیس پورعابدینی، مهران احمدی، فرهاد قائمیان داستان رشادت محمد بروجردی است که در سال ۱۳۵۸ با آغاز شورش ۱۳۵۹–۱۳۵۷ کردها در ایران توسط احزاب کُرد از جمله کومله و دموکرات، مأموریت می‌یابد تا به‌عنوان فرمانده سپاه کردستان وضعیت را به حالت عادی بازگرداند. این فیلم به بخشی از زندگی محمد بروجردی در کردستان و شیوه فرماندهی او در اتحاد مسلمین و رفع شرایط بحران پرداخته ‌است.

فیلم سینمایی «عروس خیابان فرشته» با نام سابق «عروس هندی»، به کارگردانی مهدی خسروی، نویسندگی الهه زارع و تهیه‌کنندگی محمدرضا شریفی‌نیا است که در سه هفته اکران با با فروش ۶۳ هزار بلیت در ۲۵۴ سالن سینمایی به فروش ۳ میلیارد تومان رسیده است.

محمدرضا شریفی‌نیا، عاطفه رضوی، مهراوه شریفی‌نیا، علیرضا جعفری، سام نوری، پوریا پورسرخ، حسام نواب‌صفوی، کمند امیرسلیمانی، شقایق فراهانی و رامین ناصرنصیر بازیگران این فیلم سینمایی هستند.

فیلم سینمایی «بچه های طوفان» به کارگردانی صادق صادق دقیقی با اینکه قرار بود در تعطیلات نوروز روی آنتن تلویزیون برود که البته با تدابیر سازمان سینمایی به علت هم‌زمانی با اکران عمومی این اتفاق رخ نداد، توانسته در سه هفته اکران ویژه خود ۴۶۰ بلیت برای ۵۰ سالن سینمایی بفروشد و فروش ۲۰ میلیون تومانی را تجربه کند.

فیلم «بچه‌های طوفان» ۳ سال قبل تولیدشده که پیش‌تر نام آن «چهل کچل» بود و کارگردانش گفته بود «بچه‌های طوفان» نام خارجی آن برای شرکت در جشنواره‌های خارجی بوده است. این فیلم جایزه بهترین فیلم جشنواره رشد را گرفته و در جشنواره کودک هم پروانه زرین بهترین دستاورد هنری و بهترین بازیگر نوجوان را دریافت کرده است. در «بچه‌های طوفان» پژمان بازغی، مریم بوبانی، پرهام دلدار، ونوس حسن‌کانلی، رضا ناجی، سوگل طهماسبی، جواد زیتونی، تیمور عباسی و بازیگران نوجوانی همچون رضا مهاجری، طاها طاهری، حمیدرضا زواری، پونه سورتیچی بازی کرده‌اند.

*حال سینما خوب است؟! نیست!

با توجه به آمار ثبت‌شده از فروش فیلم‌های نوروزی و رشد حداقلی آن نسبت به سال های همه گیری کرونا، می توان گفت هنوز هم حال سینما خوب نیست. شاید سازمان سینمایی با اندیشیدن تدابیر تازه و اکران فیلم های خوب جشنواره ها که در صف اکران قرار دارند، بتواند تنور گیشه را کمی رونق بخشد تا رفته رفته حال عمومی سینمای ایران نیز بهتر شود.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>