سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۹ فروردین ۱۴۰۲ در ۷:۲۳ ب.ظ چاپ مطلب

«از مامان بگو»؛ یک دورهمی زنانه با محوریت مادرانگی

Az-Maman-Begoo

«از مامان بگو» یک دورهمی و گعده زنانه است که مفهوم مادرانگی را بسط داده و از این مسیر فرم‌ها و شکل‌های گوناگون یک مادر و دنیای پیچیده و حساس و تاثیرگذار او را در ساحت فردی خود تشریح و بررسی کند.

به گزارش سوره سینما به نقل از روابط عمومی پروژه، با توجه به بحث جایگاه و ساحت مادر بودن در زندگی بشر و تاثیر آن در غنا و ارتقاء کیفی نگرش و سبک زندگی، لزوم برنامه‌سازی و پرداختن به ابعاد مختلف این حوزه، بسیار اهمیت دارد و در همین راستا برنامه «از مامان بگو» مدتی است که با حضور در قاب تلویزیون نگاهی متفاوت و البته اثرگذار به جایگاه مادر دارد و مخاطبان خود را جذب کرده است.

برنامه‌ای که زاویه دید خود را فراتر برده و فارغ از تعریف کلاسیک مادر بودن و وظایف و کارکردهای روزمره آن، نقاط بکرتر و برجسته‌تری را مدنظر قرار داده است. در واقع نگاهی هم به افراد و کنش‌هایی فراتر از صرف مادر بودن به معنای زنانی که صاحب فرزند هستند انداخته است، به این معنی که شاید یک مرد یا پدر در موقعیتی قرار گرفته که توانسته به این ساحت پای بگذارد یا خانمی که هنوز فرزندی ندارد، اما این مسلک و روحیه را در خود پرورانده است.

بنابراین گزارش در این برنامه که در گروه خانواده شبکه دو تولید شده است و با اجرای زهرا شوقی روی آنتن می‌رود، دو طیف از مهمانان حضور دارند که براساس این معیارها مورد گزینش قرار می‌گیرند. یک مدل مهمانانی هستند که سوژه‌های خاصی دارند و رویدادهای ویژه‌ای در زندگی آنها به وقوع پیوسته و یک دسته هم اتفاق و رویداد خاصی در زندگی‌شان ندارند، اما روایت‌های جذابی از مادرانگی‌های خود به سمع و نظر مخاطبان می‌رسانند.

در واقع برنامه «از مامان بگو» یک دورهمی و گعده زنانه با این مفهوم و موضوع کلی است که مفهوم مادرانگی را بسط داده و از این مسیر فرم‌ها و شکل‌های گوناگون یک مادر و دنیای پیچیده و حساس و تاثیرگذار او را در ساحت فردی خود تشریح و بررسی کند.

از دیگر زوایای متفاوت و جذاب این برنامه، پرداختن به زندگی افرادی در مشاغل مختلف است، به عنوان مثال در قسمت‌های مختلفی خانم‌هایی در مشاغلی چون پرستاری، نویسندگی و یا خانم‌هایی که با تشکیل گروه‌های نیکوکاری در حوزه‌های خاصی مشغول به کار بوده‌اند، محور برنامه قرار گرفته‌اند.

یا اینکه در یکی از قسمت‌های برنامه به گروهی پرداخته شد که از سقط جنین‌هایی جلوگیری می‌کردند که دلایل غیرسلامتی و غیربیماری داشتند و یا مهمانانی در برنامه حضور داشتند که به پیگیری و فراهم کردن امور مادی و معنوی و سلامتی کودکان تازه متولد شده تا ۳سال می‌پرداختند.

در ادامه این تنوع موجود در برنامه می‌توان به حضور مادر چند شهید اشاره کرد که یک دختر جانباز نیز داشت و در حال حاضر به عنوان یک کارآفرین موفق مشغول فعالیت است. یک غواص صنعتی و خلبان پرنده‌های سبک مانند پاراگلایدر و رکوردهایی که در گینس ثبت کرده بود، برگ دیگری از این برنامه بوده است. نکته جالب اینکه این خانم غواص، مدرس غواصی دو شهید مدافع حرم نیز بوده است.

کارآفرینی نیز یکی از موضوعات مهمی است که این روزها در اقصی نقاط کشور به آن توجه می‌شود و برنامه «از مامان بگو» نیز از آن غافل نشده و در زمینه کارآفرینی بانوان نیز خانم‌های کردی به برنامه دعوت شدند که در زمینه پرورش و کشت زعفران موفق بودند. همچنین در نگاهی فراتر از کشور خودمان به فعالان اجتماعی کشور افغانستان نیز پرداخته شده و در این راستا، یکی از مهمانان، همسر یک شهید مدافع حرم افغانستانی بوده است.

در مجموع برنامه «از مامان بگو» نگاهی عمیق، نافذ و اثرگذار با محوریت مادرانگی و اثرگذاری آن در پرورش و رشد فردی و جمعی جوامع دارد که این نگاه فارغ از مرسوماتِ فراواقعی، رویکردی مصداق محور و ملموس دارد تا از این طریق مخاطب نیز ارتباطی عمیق با آن برقرار کند.

برنامه «از مامان بگو» در ماه مبارک رمضان هرشب ساعت ۱۹:۱۰ از شبکه دو پخش می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>