سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۸ فروردین ۱۴۰۲ در ۱:۵۸ ب.ظ چاپ مطلب
نگاهی به فیلم‌های کن هفتاد‌و‌ششم؛

انصراف مارتین اسکورسیزی از بخش مسابقه کن ۲۰۲۳

Killers-of-the-Flower-Moon

در گزارشی که هالیوودریپورتر از فیلم‌های جشنواره هفتاد‌و‌ششم کن، منتشر کرده این نکته از تیری فرمو؛ دبیر هنری جشنواره آمده که او قصد داشته فیلم «قاتلان ماه کامل» اثر اسکورسیزی را در بخش مسابقه قرار دهد اما این کارگردان نپذیرفته است.

سوره سینما – به نظر می‌رسد هفتاد و ششمین جشنواره فیلم کن که اولین نمایش جهانی خارج از رقابت فیلم های «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» ساخته جیمز منگولد و «قاتلان ماه کامل» به کارگردانی مارتین اسکورسیزی را نیز دارد، یکی از بزرگترین جشنواره های سال ۲۰۲۳ باشد، چراکه قرار است با حضور شماری از بزرگ‌ترین نام‌های سینمای جهان روی فرش قرمز معروف آن برگزار شود.

آیریس کنوبلوخ؛ رئیس جدید جشنواره فیلم کن، در رونمایی از فهرست حاضران هفتاد و ششمین دوره از جشنواره، گفت: «کن به آینده سینما برمی‌گردد» که البته با نگاهی به فیلم‌های امسال، نمی توان با نظر او مخالف بود.

با اعلام اسامی فیلم های حاضر در کن ۲۰۲۳ به نظر می رسد که این جشنواره برنامه ای همه جانبه و بدون نقص را برای سینما درنظر گرفته است. این لیست با برخی از بزرگ‌ترین نام‌های سینمای بین‌المللی پر شده که بسیاری از آن‌ها سال ها پیش به بلوار «کروآزت» می آمدند تا سینماگران جشنواره را تماشا کنند اما حالا قرار است خودشان روی فرش قرمز کن قرار بگیرند.

امسال فیلم‌های جدیدی از وس اندرسون، هیروکازو کورئیدا، کن لوچ، تاد هینز، نانی مورتی و آکی کوریسماکی در بخش رقابتی حضور دارند. علاوه بر این، کن امسال در بخش اکران‌های خارج از مسابقه نیز فیلم‌های مطرحی چون «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» اثر جیمز منگولد و «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی و همچنین مستند جدیدی از استیو مک کوئین سازنده «۱۲ سال بردگی» و برنده اسکار را در لیست فیلم های خود دارد.

«شهر سیارکی» به کارگردانی وس اندرسون، یکی از کارهای عجیب و غریب و پر ستاره این کارگردان، با حضور اسکارلت جوهانسون، تام هنکس، استیو کارل، تیلدا سوینتون، جیسون شوارتزمن و بسیاری دیگر، در جشنواره کن به نمایش در می آید و انتظار می‌رود این فیلم از ۱۶ ژوئن اکران محدودی داشته باشد. تیری فرمو؛ کارگردان هنری کن در بیانیه‌ای گفت: «این یک فیلم وس اندرسون است، نقطه.»

Asteroid-City

هیروکازو کورئیدا؛ کارگردان ژاپنی و برنده نخل طلای سال ۲۰۱۸ برای فیلم «دزدان فروشگاه» و یکی از همراهان همیشگی کن، امسال با فیلم «هیولا» در بخش رقابتی جشنواره حضور دارد. اگرچه درباره جزئیات داستان فیلم هنوز چیزی گفته نشده، اما گفته می شود که آندو ساکورا از فیلم «دزدان فروشگاه» در آن بازی می‌کند و موسیقی متن آن توسط موسیقیدان و آهنگساز فقید ریویچی ساکاموتو، که ماه مارس درگذشت، ساخته شده است.

کن لوچ برنده ۲ نخل طلای کن، با فیلم «بلوط پیر» در بخش رقابتی حضور دارد. این فیلم یک درام اجتماعی دیگر از این کارگردان باسابقه انگلیسی است که در آخرین کافه باقی مانده از یک دهکده کوچک انگلیسی می گذرد. جایی که مردم محلی به دلیل بسته شدن معادن در حال ترک آن هستند، اما با ارزان بودن و در دسترس بودن خانه ها، این مکان به مکانی ایده آل برای پناهندگان سوری تبدیل می شود.

The-Old-Oak

نانی مورتی از دیگر برندگان سابق نخل طلا (برای «اتاق پسر» در سال ۲۰۰۱) اکنون با فیلم «خورشید آینده» به کن بازگشته است، ، فیلمی که بخشی از مجموعه رم در دهه ۱۹۵۰ و همچنین درباره دنیای سینما و سیرک است. ۴۵ سال از اولین حضور مورتی در کن با فیلم «من شخصی بی‌نیاز هستم» در سال ۱۹۷۸ می‌گذرد.

مارکو بلوچیو سازنده «خائن» دیگر کارگردان ایتالیایی محبوب کن است که امسال با «راپیتو» به بخش رقابتی بازخواهد گشت.

در میان کهنه‌کاران امسال، آکی کوریسماکی؛ کارگردان افسانه‌ای فنلاندی را نیز داریم که با فیلم «برگ های مرده» (اولین فیلم این کارگردان در شش سال گذشته) به کن برگشته است.

نوری بیلگه جیلان؛ برنده نخل طلای ۲۰۱۴ برای فیلم «خواب زمستانی» امسال با فیلم «علف‌های خشک» به کن می آید. این فیلم داستان معلم جوانی است که امیدوار است بعد از سربازی در یک روستای کوچک در استانبول شغلی پیدا کند.

About-Dry-Grasses

ویم وندرس؛ کارگردان آلمانی تبار و دیگر برنده کن که با «پاریس، تگزاس» در سال ۱۹۸۴ نخل طلا را برد، جدیدترین فیلمش را که اثری غیرداستانی است به کن می‌آورد. مستند «آنسلم» پرتره‌ای از آنسلم کیفر، نقاش آلمانی است که در بخش خارج از مسابقه دیده می‌شود.

فیلم «می/ دسامبر» به کارگردانی تاد هینز با بازی ناتالی پورتمن، جولیان مور و چارلز ملتون نیز برای اولین بار در این رقابت نمایش داده می شود. این فیلم داستان یک زوج متاهل را دنبال می کند که وقتی تحقیقی درباره یک رسوایی عمومی در گذشته آنها مطرح می‌شود، تحت فشار قرار می گیرند.

جسیکا هاسنر؛ کارگردان اتریشی که با فیلم علمی- تخیلی «جو کوچولو» در بخش رقابتی جشنواره کن ۲۰۱۹ حضور داشت امسال با «باشگاه صفر» به همین بخش بازگشته است. او یکی از ۶ کارگردان زن حاضر در بخش مسابقه امسال است که با آثار ۱۳ کارگردان  مرد رقابت می‌کنند. دیگر کارگردان‌های زن شامل آلیس رورواچر ایتالیایی با درامی با عنوان «کایمرا» در لوکیشن توسکانی با بازی جاش اوکانر، ایزابلا روسلینی، آلبا روهرواچه و وینچنزو نمولاتو است. جاستین تریت؛ فیلمساز فرانسوی هم با فیلم «آناتومی یک سقوط» با بازی ساندرا هولر، کاترین بریلات فرانسوی با «تابستان قبل» با بازی لئا دروکر، کائوتر بن هانیا؛ کارگردان تونسی و سازنده «مردی که پوستش را فروخت» امسال با فیلم «چهار دختر» و راماتا-تولاه سی؛ کارگردان سنگالی-فرانسوی با اولین فیلمش «بنل و آداما» دیگر زنان حاضر در بخش رقابتی هستند. حضور این تعداد کارگردان زن در بخش رقابتی رکوردی بی‌سابقه برای کن محسوب می‌شود اما به نظر هنوز تا برابری کامل فاصله زیادی وجود دارد.

جاناتان گلیزر؛ فیلمساز بریتانیایی از دیگر رقبای نخل طلای امسال است که برای اولین بار با فیلم «منطقه مورد علاقه» در بخش رقابتی کن حضور دارد. تران آن‌هونگ؛ کارگردان فرانسوی متولد ویتنام با فیلم «شور و شوق  دودین بوفنت» به عنوان یک درام قرن نوزدهمی و با بازی ژولیت بینوش و بنویت ماگیمل در بخش رقابتی حاضر است.

همچنین وانگ بینگ؛ فیلمساز چینی با فیلم «جوانی» و کریم آینوز؛ کارگردان برزیلی با «فتنه گر» در بخش رقابتی حضور دارند. از فیلم «فتنه گر» که درباره ازدواج ملکه کاترین پار و پادشاه هنری هشتم است، به عنوان یک داستان ترسناک تاریخی یاد شده است.

استیو مک کوئین، برنده جایزه اسکار، با فیلم جدیدش به نام «شهر اشغالی» نگاهی به شهر اشغال شده هلندی در تصرف آلمان در فاصله سال های ۱۹۴۰ تا ۱۹۴۵ دارد. این مستند خارج از بخش رقابتی نمایش داده می‌شود. مک کوئین اولین بار با فیلم «گرسنگی» در سال ۲۰۰۸ در کن حضور داشته است.

فرش قرمز غیررقابتی دیگر برای فیلم «آیدل» ساخته سام لوینسون خواهد بود که یک مجموعه تلویزیونی برای HBO با حضور لیلی-رز دپ و ستاره پاپ کانادایی (ویکند) است که در ساخت این سریال نیز مشارکت داشته اند.

تاکشی کیتانو؛ اسطوره ژاپنی نیز در بخش خارج از مسابقه با فیلم «کوبی» به عنوان جدیدترین فیلمش حضور دارد. این ممکن است آخرین فیلم بلند از این کارگردان مولف، کمدین، بازیگر و اسطوره همه جانبه باشد. گفته شده این فیلم یک درام اکشن سامورایی با اقتباس از رمان کیتانو با همین عنوان است که در سال ۲۰۱۹ چاپ شده است. انتخاب این نماد ژاپنی چیزی شبیه یک کودتا برای کن است، زیرا کیتانو از چهره‌های وفادار به جشنواره فیلم ونیز است و سال ۱۹۹۷ برای درام جنایی کلاسیک خود به نام «هانابی» برنده شیر طلایی شد.

کلبر مندونکا فیلهو، کارگردان برزیلی، که دو فیلم آخر خود، Bacurau (2019) و Aquarius (2016) را در کن نمایش داد، با فیلم‌هایی از ارواح بازخواهد گشت و از رقابت خارج می‌شود. و متخصص ژانر کره ای، کیم جی وون (من شیطان را دیدم، داستان دو خواهر) نیز برای فیلم جدیدش، تار عنکبوت، جایگاهی خارج از رقابت در جشنواره کن کسب کرد.

کلبر مندونکا فیلهو؛ کارگردان برزیلی که با ۲ فیلم آخرش «باکوراو» در سال ۲۰۱۹ و «دلو» در سال ۲۰۱۶ در کن حاضر بود، امسال با فیلم « من شیطان را دیدم، داستان دو خواهر» در بخش خارج از مسابقه حضور دارد. کیم جی وون؛ استاد ژانر کره‌ای، نیز با فیلم جدیدش «تار عنکبوت» در همین بخش حضور دارد.

براساس این گزارش، روز پنجشنبه ۲۴ فروردین، تیری فرمو و کنوبلاخ اسامی فیلم‌های بخش رقابتی، نوعی نگاه و خارج از مسابقه را اعلام کردند. جشنواره کن پیش از این اعلام کرده بود ۲ محصول مهم هالیوودی یعنی «ایندیانا جونز و گردانه سرنوشت» ساخته جیمز منگولد با بازی هریسون فورد و «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی با بازی لئوناردو دی‌کاپریو، لیلی گلادستون و رابرت دنیرو، برای اولین بار در کاخ جشنواره دیده می‌شوند.

سال پیش فیلم‌های مهیج «تاپ گان: ماوریک» و «الویس» به کن کمک کردند تا فرش قرمز دوباره پرستاره شود و جشنواره امیدوار است که فیلم‌های پرستاره امسال نیز تأثیر مشابهی داشته باشند. تیری فرمو در نشست اعلام فیلم ها عنوان کرد که قصد داشته  فیلم اسکورسیزی را در بخش مسابقه قرار دهد اما این کارگردان نپذیرفته است.

پدرو آلمودوار از چهره‌های همیشگی جشنواره کن نیز برای اولین نمایش جهانی وسترن «راه عجیب» که یک فیلم کوتاه انگلیسی زبان با بازی ایتن هاوک و پدرو پاسکال است، به فرش قرمز جشنواره برمی گردد.

«ژان دو باری» درام تاریخی فرانسوی به کارگردانی و با بازی مایوین برای افتتاح هفتاد و ششمین جشنواره کن در تاریخ ۱۶ می نمایش داده می شود. مایوین در این فیلم در نقش ژان وابرنیه، زنی از طبقه کارگر در دربار پادشاه فرانسه لوئی پانزدهم با بازی جانی دپ، ظاهر شده است.

Jeanne-du-Barry

روبن اوستلوند، برنده ۲ نخل طلای کن برای فیلم های «میدان» و «مثلث غم» ریاست هیات داوران مسابقه کن امسال را بر عهده دارد.

جشنواره فیلم کن ۲۰۲۳ از ۱۶ تا ۲۷ می (۲۶ اردیبهشت تا ۶ خرداد) برگزار می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>