سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ مهر ۱۴۰۲ در ۴:۵۸ ب.ظ چاپ مطلب

اسکورسیزی: اگه قرار باشه اینجوری فیلم بسازم دیگه نمی‌تونم!

Martin-Scorsese

طی مصاحبه‌ مجله جی‌کیو با اسکورسیزی همزمان با نزدیک شدن به اکران «قاتلان ماه گل»، وی با گریزی به دوران هنری خود، حقایق جالبی را فاش کرد، که شامل ابراز پشیمانی از همکاری با دی‌کاپریو در یکی از پروژه‌ها تا چالش‌هایی بحث‌برانگیزی با هاروی واینستین می‌شود.

سوره سینما – این فیلم‌ساز افسانه‌ای ۸۰ ساله، که در ۸ پروژه شامل درام اخیر «قاتلان ماه گل» با دیکاپریو همکاری داشته، اعتراف کرد که از ساخت یکی از فیلم‌هایش بسیار ناراحت است.

اسکورسیزی در مصاحبه با جی‌کیو با نگاهی به گذشته بیان داشت که هیچ‌وقت نباید پیشنهاد ساخت تریلر روان‌شناختی «جزیره شاتر» را می‌پذیرفته است.

به گفته این کارگردان، دلیل موافقت وی برای ساخت این فیلم، انتظار طولانی‌مدتش برای موفقیت در اسکار بود.

پس از موفقیت او در کسب جایزه بهرین کارگردانی برای درام جنایی «رفتگان» (۲۰۰۶)، اسکورسیزی ترغیب شد تا پروژه «جزیره شاتر» را به عهده بگیرد – اما با بازنگری گذشته، او آرزو می‌کند که خود را درگیر پروژه دیگری می‌کرد.

او در این مصاحبه گفت که بردن اسکار «مرا ترغیب کرد تا ساخت جزیره شاتر را بر عهده بگیرم» اما «نتایج نشان داد که احتمالاً باید به سراغ پروژه سکوت می‌رفتم.»

«سکوت» (۲۰۱۶) با بازی لیام نیسون و اندرو گارفیلد، پروژه مورد علاقه اسکورسیزی بود. «سکوت» اقتباسی از رمان شوساکو اِندو با همین عنوان بود؛ داستان این فیلم روایتگر سفر دو کشیش مسیحی به ژاپن با هدف یافتن استاد خود است.

«جزیره شاتر» بر اساس رمان دنیس لیهان با همین عنوان بود، که همزمان با اکرانش در سال ۲۰۱۱ نقدهای مثبتی دریافت کرد، و حتی از سوی هیئت ملی بازبینی در لیست ۱۰ فیلم برتر سال قرار گرفت.

اگرچه در سال‌های گذشته، فیلم مذکور وی در مقایسه با آثار تحسین‌شده‌ای اعم از «راننده تاکسی» (۱۹۷۶)، «گاو خشمگین» (۱۹۸۰) و «عصر معصومیت» (۱۹۹۳)، اثر ضعیف‌تری به حساب می‌آید.

همچنین تنها فیلم روایی این کارگردان در دو دهه گذشته است که هیچ نامزدی در اسکار دریافت نکرد.

البته در این میان مشخص نبود که سخنان اسکورسیزی به دو فیلم دیگری که پیش از «سکوت» ساخته شدند («هوگو»، ۲۰۱۱ و «گرگ وال استریت»، ۲۰۱۳) اشاره داشت یا خیر.

در جای دیگر این مصاحبه، اسکورسیزی به دیگر همکاری‌های خود با دی‌کاپریو گریزی زد، که اولین آن‌ها «دارودسته‌های نیویورکی» بود – فیلمی که ساخت آن به گفته این کارگردان با مداخله‌های تهیه‌کننده آن هاروی واینستین با کشمکش‌هایی مواجه شد.

اسکورسیزی در این مصاحبه گفت که دخالت واینستین، که شامل اظهار نظراتی در رابطه با بودجه و مدت زمان فیلم بود، «من رو به این باور رسوند که اگه قرار باشه اینجوری فیلم بسازم دیگه نمی‌تونم به این مسیر ادامه بدم.»

وی افزود من به این فکر می‌کردم که: «اگر این تنها راه من برای فیلم‌سازی است، من مجبورم که توقف کنم. چون نتایج کار رضایت‌بخش نبود. در مواقعی با چالش‌های شدیداً دشواری مواجه می‌شدم، که راه گریزی از آن‌ها وجود نداشت. و عملاً می‌مردم. به این ترتیب تصمیمم را گرفتم.»

اگرچه اسکورسیزی فریفته پروژه «هوانورد» (۲۰۰۴) شد و با بازگشت او، دومین همکاری میان وی و دی‌کاپریو رقم خورد، و نکته حائز اهمیت، همکاری مجدد بالاجبار او با واینستین بود. وی افزود، ساخت آن فیلم تا هفته‌های آخر خوب پیش رفت تا این که به هنگام تدوین فیلم شرکت واینستین (در آن زمان میرامکس) «سرزده آمدند و با قلدری نظرات خود را بر روی فیلم اعمال کردند.»

البته اسکورسیزی بیان داشت که علیرغم حاشیه‌های به وجود آمده در هر دو فیلمِ «دارودسته‌های نیویورکی‌» و «هوانورد»، از نتایج‌شان خوشنود است. اما او این حقیقت را افشا کرد که در برابر درخواست استودیو برای تغییر کلی پایان فیلم «رفتگان»، مقاومت کرده است.

«قاتلان ماه گل» اقتباسی از کتاب غیرداستانی دیوید گِرَن است؛ وی در این کتاب به ثبت سلسله قتل‌های صورت گرفته در قبیله اوسیج در اوکلاهاما طی دهه ۱۹۲۰ بعد از کشف نفت در آن منطقه، پرداخته است. از پرونده تحقیق و تفحص در رابطه با آن اتفاقات به عنوان اولین پرونده قتل اف‌بی‌آی یاد می‌شود.

منتقد فیلم ایندیپندنت، کلاریس لاری، با دادن ۵ ستاره به «قاتلان ماه گل» عنوان داشت که این فیلم «تعلقات مرسوم اسکورسیزی را به همراه دارد: قلب سیاه آدمی؛ قدرت، چگونه انگیزه تخریب را به وجود می‌آورد؛ افسانه‌هایی از گاوچران‌ها و یاغیان و حقایق پلیدی از آن‌ها.»

«قاتلان ماه گل» اولین فیلم این فیلم‌ساز ۸۰ ساله پس از «مرد ایرلندی» اوست که در سال ۲۰۱۹ منتشر شد. این فیلم پیش از انتشارش در اپل تی‌وی پلاس، از ۲۰ اکتبر در سینماهای سراسر جهان به نمایش گذاشته خواهد شد.