سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱ خرداد ۱۴۰۲ در ۲:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب
سیاست دوگانه در مورد معترضان؛

آیا خون بعضی‌ها برای کن رنگین‌تر است؟!

Iranian-Filmmakers-Cannes

وقتی جشنواره فیلم کن مقابل اعتراض دو صنف کارگری فرانسه و انجمن نویسندگان هالیوود می‌ایستد، چرا باید از اعتراضات ایرانیان با شعار «زن، زندگی، آزادی» حمایت کند؟! آیا خون بعضی‌ها برای کن رنگین‌تر است؟!

سوره سینما – با اینکه جشنواره فیلم کن همواره ادعا کرده که با شعار «بی‌طرفی» و به دور از سیاست کار می‌کند اما تقریبا در هیچ دوره‌ای نتوانسته از مسایل سیاسی مصون بماند.

امسال، چندین اعتراض در میان گروه‌های مختلف وجود داشت که قرار بود معترضان از تریبون جشنواره کن استفاده کنند و با تجمع در آن، صدا و خواسته خود را به گوش دیگران برسانند.

اقدامی که پیش از هر گروه دیگری توسط اتحادیه کارگری برنامه‌ریزی شده بود تا اعضای این اتحادیه در روز یکشنبه؛ ۲۱ می (۳۱ اردیبهشت) در کاخ جشنواره تجمع کنند، اما از آنجایی که مدیران این فستیوال برای جلوگیری از هرگونه چسباندن برچسب سیاسی روی جشنواره‌شان تلاش مضاعف دارند، قبل از افتتاحیه به طور رسمی اعلام کردند که هیچ جنبشی اجازه تجمع و اعتراض در کاخ اصلی، مقابل درهای ورودی و روی فرش قرمز را ندارد.

اعتراضی که اجازه آن برای کارگران و یا اعضای انجمن نویسندگان آمریکا صادر نشد، جای خود را به معترضان ایرانی حاضر در جشنواره داد!

*کن؛ تریبون معترضان ایرانی؟!

صبح روز یکشنبه (۳۱ اردیبهشت و در ششمین روز از برگزاری جشنواره)، گروهی از سینماگران و فعالان ایرانی حاضر در جشنواره کن با در دست داشتن تصاویری، از معترضان زندانی و اعدام‌شده در اعتراضات چند ماه اخیر ایران حمایت کردند. اعتراضی که برخلاف ادعای جشنواره، با پیوستن تیری فرمو؛ دبیر هنری کن، از آن حمایت شد. حمایتی که مغایر با سیاست‌های اعلام شده جشنواره کن بود.

در این تجمع، سپیده فارسی، میلاد عالمی، کاوه مظاهری، کاوه فرنام، عسل باقری، مازیار رزاقی و سحر باقری حضور و پلاکاردهایی با مضمون «نه به اعدام» در دست داشتند و با شعارهای «زن زندگی آزادی» از آشوب‌های اخیر ایران حمایت کردند. سینماگران همچنین خواهان آزادی معترضان در زندان شدند.

روز شنبه؛ ۳۰ اردیبهشت ماه نیز، تعدادی از سینماگران ایرانی حاضر در جشنواره کن با در دست داشتن  تصاویر تروریست‌های خانه اصفهان مجید کاظمی، سعید یعقوبی و صالح میرهاشمی در کنفرانسی درباره سینمای ایران حضور یافتند.

زر امیرابراهیمی؛ بازیگر برنده نخل طلا جشنواره سال گذشته کن، از فرصت کنفرانس خبری سینمای ایران در فستیوال کن برای اعتراض به اعدام‌ها و درخواست آزادی زندانیان استفاده کرد.

از طرفی، جمعه شب (۲۹ اردیبهشت) نیز، طی یک مراسم در حاشیه جشنواره کن که توسط ورایتی و گلدن گلوب برگزار شد یکی از جوایز به زر امیرابراهیمی، بازیگر ایرانی تعلق گرفت.

کیت بلانشت؛ بازیگر سرشناس استرالیایی در همبستگی با زنان ایرانی با پای برهنه و بدون کفش به روی سن رفت و این جایزه را به زر امیرابراهیمی داد. او هنگام اهدای جایزه گفت: «این جایزه خنجری به هر کسی است که مقابل حقوق زنان ایستاده است.»

*چه کسانی حق اعتراض دارند؟

با توجه به اعتراضات ایرانیان که در این چند روز، در کاخ جشنواره کن رخ داد و در مقابل سکوت اجباری که به اتحادیه کارگری فرانسه و انجمن نویسندگان هالیوود تحمیل شد، می‌توان گفت سیاست به‌کار گرفته مسئولان جشنواره فیلم کن، سیاست دوگانه انتخابی است که ترازوی آن روی منفعت جشنواره سنگینی می‌کند، اما اینکه اعتراض ایرانیان چه آورده‌ای می‌تواند برای یک جشنواره فرانسوی داشته باشد که مانند دیگر اعتراضات از آن جلوگیری نمی‌شود، خود سوالی است که برگزارکنندکان باید پاسخگوی آن باشند!


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>