سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ خرداد ۱۴۰۲ در ۵:۴۲ ب.ظ چاپ مطلب
حاشیه مهم‌تر از متنِ کن؛

نخل همجنس‌گرایی اهدا شد

QueerPalm

مطابق اتفاقی که در یک دهه گذشته رخ داده، امسال هم در حاشیه جشنواره کن، نخل همجنس‌گرایی اهدا شد. حاشیه‌ای که به خاطر تاثیرگذاری روی روند فیلمسازی جهان، باید با دقت رصد شود.

سوره سینما – جشنواره بین‌المللی فیلم کن، چند سالی است که به فیلم‌های با محوریت همجنس‌گرایی و ترنس‌جندریسم جایزه اعطا کرده و لیستی از آثار مورد نظر هر سال، ارائه می‌کند. فستیوال کن در این امر تنها نبوده و دو‌ جشنواره‌ ونیز و برلین پیش از کن شروع به قدردانی از آثاری کردند که به دغدغه‌های جوامع SLGBTQIA می‌پرداخت.

فستیوال کن در همین راستا از سال ۲۰۱۶ در بخش جنبی خود اعطای جایزه نخل طلایی همجنس‌گرایی را به همت فرنک فایننس مارودریا، اولیور دوکاسل و جاکو مارتینو از سال ۲۰۱۰ آغاز کرد. در‌ کنار Teddy award  برلین و Queer lion ونیز، نخل همجنس‌گرایی کن (Queer Palm) جز اصلی‌ترین جوایزی است که برای قدردانی از سینمای SLGBTQIA طراحی شده است؛ با این همه، چپ‌گرایان افراطی توقع حضور رسمی این شاخه، در میان جوایز اصلی را دارند. البته اگر این جایزه در بخش اصلی منظور شود، شاید جایزه گرفتن برخی از فیلم‌های ضعیفی که صرفاً مبلغ این مفاهیم هستند، تمام شود. آثاری مثل «قدرت سگ» (The Power of the Dog) و «مهتاب» (Moonlight) که در سال های گذشته به جشنواره‌های مهم اروپا رفتند و در نهایت به مجسمه اسکار هم رسیدند.

در ادامه نگاهی به فیلم‌هایی که فستیوال کن برای این بخش مسابقه امسال لحاظ کرده بود، می‌اندازیم.

نخل همجنس‌گرایی به «هیولا» (Monster) به کارگردانی هیروکازو کورئیدا از ژاپن رسید. این اثر داستان علاقه یک پسر بچه مدرسه‌ای، به یکی از همکلاسی‌هایش را دنبال می‌کند. مادر این بچه وقتی این رفتارهای پسرش را می‌بیند، سریعا به مدرسه رفته و در ملاقات با مدیر می‌گوید که معتقد است که این قبیل افکار را معلمشان در سر پسرش کاشته است.

ناگفته نماند که نام «آناتومی یک سقوط» (Anatomy of a Fall) برنده نخل طلای بهترین فیلم امسال هم، در این لیست به چشم می‌خورد. این اثر داستان مرگ یک مرد و متهم شدن زن او به جرم قتل در دادگاه را بازگو می‌کند. در اواخر قصه، پسر این خانواده به حقایق تاریکی از پدر و مادرش پی می برد که نمی داند باید چطور در دادگاه شهادت دهد.

اسامی نامزدهای نخل همجنس‌گرایی به شرح زیر است:

Monster — Hirokazu Kore-eda

Along Came Love (Le Temps d’aimer) — Katell Quillévéré

Anatomy of a Fall (Anatomie d’une chute) — Justine Triet

Conann — Bertrand Mandico

Homecoming (Le Retour) — Catherine Corsini

How to Have Sex — Molly Manning Walker

The Idol — Sam Levinson

Kubi — Takeshi Kitano

The Nature of Love (Simple comme Sylvain) — Monia Chokri

Power Alley (Levante) — Lillah Halla

A Prince (Un prince) — Pierre Creton

Rosalie — Stéphanie Di Giusto

A Song Sung Blue (Xiǎo bái chuán) — Geng Zihan


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>