سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۶ خرداد ۱۴۰۲ در ۶:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب

انیمیشن «مرد عنکبوتی» صدرنشین گیشه

Spider-Man-Across-the-Spider-Verse

انیمیشن سینمایی «مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» بهتر از انتظارات در گیشه عمل کرد.

سوره سینما – در دنیایی که کمپانی‌های فیلم‌سازی و تکنولوژی، در پی خریدن داستان‌ها، کمپانی‌های کوچک‌تر و کامیک‌بوک‌ها هستند، شاید کمپانی سونی، یکی از بهترین سرمایه‌گذاری‌های تاریخ خود را کرده است. آن‌ها فرنچایز مرد عنکبوتی را با پرداخت ۱۷ میلیون دلار، از مارول در سال ۱۹۹۷ خریدند. پس از گذشت ۲۶ سال، سونی چند میلیارد دلار از محل ساخت فیلم و بازی‌های کامپیوتری بر اساس کاراکترهای این فرنچایز، سود کرده است.

«مرد عنکبوتی: در میان دنیای عنکبوتی» spider-man across the spider-verse توانست ۱۲۰ میلیون دلار در آمریکای شمالی بفروشد که در رتبه سوم بهترین هفته اول فروش در میان آثار مرد عنکبوتی است؛ مجموع فروش جهانی این اثر به ۲۰۹ میلیون دلار رسیده است که سهم چین، ۱۷ میلیون دلار بود. اگرچه این انیمیشن با تنوعی از فرم‌های ساخت انیمیشن تولید شده است، اما فروش نسبتاً امیدوارانه در چین، نشان می‌دهد که مردم این کشور، بر خلاف اتهام نژادپرستی که برخی در هالیوود به دلیل عدم استقبال از «پری دریایی کوچولو» the little mermaid به آنان زدند، با قهرمانان سیاه‌پوست مشکلی ندارند. شایان ذکر است که «مرد عنکبوتی» خالی از شعارهای سیاسی دموکرات‌ها نیست، اما این شعارها بیشتر در سیاست داخلی آمریکا مورد بحث بوده و احتمالاً مخاطب جهانی آن‌ها را نفهمد.

به‌غیراز طولانی بودن فیلم، اکثریت طرفداران ژانر ابرقهرمانی و انیمیشن پسرانه و حتی مخاطبانی که با فیلم‌های شعاری مشکل اساسی دارند ، از این اثر تعریف کرده‌اند.

«مرد عنکبوتی» بهتر از حد انتظار در گیشه عمل کرد و تا این جای کار، ۲۴۱ درصد بهتر از قسمت اول مجموعه عمل کرده است. کمپانی سونی می‌داند که این اثر، احتمالاً بزرگترین عنوان آن‌ها در سال جاری باشد، لذا کمپین تبلیغاتی گسترده‌ای را برای آن فراهم کرد. آن‌ها ۲۰۰ اینفلوئنسر و سلبریتی را به خدمت گرفتند و این اثر را  برای ۹۹۴ میلیون مخاطب (مجموع فالوور‌های این افراد) معرفی کردند. تعدادی از این سلبریتی‌ها شامل ریانا، بیانسه، تیفانی هدیش، استف کِری، گیرمو دل تورو، بد بانی، پریانکا و نیک جوناس بود.

سونی با چند کمپانی دیگر نیز شریک شد تا موفقیت فیلم را بتواند تضمین کند؛ آن‌ها با نایکی، هیوندا و برگر کینگ شریک شدند. همچنین این شرکا فقط در حدود ۲۰ میلیون دلار هزینه تبلیغات برای فیلم کردند. نایکی یک کتانی اختصاصی بسکتبال (در طرح کتانی مایکل جردن) را در تعداد محدود عرضه کرد که در چند ساعت تمامی آن‌ها فروخته شد.

هیوندای یکی دیگر از شرکای فیلم است که تا پیشتر از این، اغلب کمپانی‌های اتومبیل‌سازی، صرفاً در بخش product placement  حضور داشتند؛ یعنی آن‌ها محصولات خود را در ازای پرداختی به تهیه‌کننده، در فیلم‌ها نشان می‌دادند. هیوندای با نشانه‌گیری دو هدف در این کمپین تبلیغاتی فیلم حضور دارد؛ از یک طرف کانسپ‌های آینده یک خودروی خود در دنیای فیلم حضور دارد و از طرفی دیگر تبلیغ خودروی الکتریکی ioniq را با تبلیغ «مرد عنکبوتی» را در آگهی‌های تلویزیونی همراه کردند. همچنین هیوندای اقدام به خریدن چند بیلبورد اختصاصی در منطقه شیبویا ژاپن کرد.

برگر کینگ یک غذای اختصاصی به نام اسپایدر ورس را به منوی خود اضافه کرد و آن‌ها شش شعبه خود را به تم مرد عنکبوتی درآوردند.

سونی با بازی کامپیوتری بسیار محبوب فورتنایت Fortnite شریک شد و از این به بعد، ۴۰۰ میلیون کاربر این بازی می‌توانند لباس مرد عنکبوتی را بپوشند.

نام کمپانی آمازون نیز در میان شرکا به چشم می‌خورد. قابلیت مرد عنکبوتی گونه‌ای به سرویس الکسا Alexa اضافه شد و هولوگرام و آواتار کاراکتر فیلم، در اختیار کاربران قرار گرفت.

از طرف دیگر »پری دریایی کوچولو»   the little mermaidهمچنان مورد استقبال مخاطبان غیر آمریکایی قرار نگرفته و تا امروز، ۱۴۰ میلیون دلار در ۵۰ کشور فروخته است. با احتساب فروش آمریکای شمالی، فیلم پر خرج دیزنی در حدود ۳۲۶ میلیون دلار مجموع فروش داشته است.

«محافظان کهکشان ۳» Guardians of the Galaxy توانست ۱۲ میلیون دلار دیگر در بازارهای جهانی بفروشد و به مجموع ۴۵۷ میلیون دلار در بازار بین‌المللی رسید. با احتساب ۳۲۲ میلیون دلار گیشه آمریکا، این اثر تا امروز ۷۸۰ میلیون دلار فروش کل داشته است.

«سریع و خشن ۱۰» Fast X فیلم صرفاً صادراتی هالیوود، ۴۷۸ میلیون دلار تا پایان هفته سوم در گیشه بین‌المللی فروخت و ۱۲۵ میلیون دلار سهم چین بوده است.

«فیلم برادران سوپر ماریو» the super Mario bros movie نیز  در این هفته توانست از Frozen 2 پیشی بگیرد و به رتبه دوم پرفروش‌ترین انیمیشن تاریخ برسد.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>