سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ مهر ۱۳۹۲ در ۱۰:۲۹ ق.ظ چاپ مطلب
پخش و تبلیغات سینما دچار کلیشه‌ها/

مولایی: تبلیغات سرنوشت‌ساز است/ محدودیت خلاقیت را از تیزر و آنونس‌ گرفته

meysam-molayee

یک سازنده آنونس و تیزر سینما شرایط محدود و کمبود تعامل میان سازمان سینمایی و تلویزیون را در کلیشه شدن تبلیغات و کمتر شدن مخاطب سینما تاثیرگذار دانست.

یک سازنده آنونس و تیزر سینما  شرایط محدود و کمبود تعامل میان سازمان سینمایی و تلویزیون را در کلیشه شدن تبلیغات و کمتر شدن مخاطب سینما تاثیرگذار دانست.

میثم مولایی تدوینگر و سازنده آنونس و تیزر فیلم‌های سینمایی درباره اهمیت تبلیغات فیلم‌ها در زمان اکران و تاثیرگذاری عرضه گسترده آنونس و تیزرهای خلاق آنها برای معرفی اثر به  مخاطبان، به سوره سینما گفت: اثرگذارترین تبلیغ برای معرفی فیلم‌های سینمایی به مردم از طریق پخش تیزر از تلویزیون اتفاق می‌افتد. اما محدودیتهایی در این زمینه وجود دارد که اجازه خلاقیت را از سازنده می‌گیرد.

وی ادامه داد: این محدودیت‌ها از اصرار تهیه‌کننده به هر چه کوتاه‌تر شدن زمانبندی تیزر برای آسان تر به روی آنتن تلویزیون رفتن آن گرفته تا محدودیت‌های ممیزی که گاهی دست سازنده تیزر را واقعا می‌بندد. مثلا در فلان فیلم تصویر زن را  کمتر استفاده کنید در صورتی که نقش اصلی آن فیلم یک زن است. مشکلات حجاب، پوشش و مسائل دیگر هم وجود دارد، واقعا در شرایطی قرار می‌گیریم که پس چطور باید فیلم را معرفی کرد؟ همیشه محدودیت خلاقیت نمی‌آورد.

 مولایی ادامه داد: به نظرم هماهنگی مناسبی بین سازمان سینمایی و صداو سیما برقرار نیست. در مورد آنونس نیز باید گفت که همانطور که مخاطب سینما روز به روز در حال ریزش است به طبع تماشاگر آنونسی که قبل از پخش فیلم‌ها به نمایش در می‌آید هم کمتر می‌شود. از طرفی دیگر سینمادارها هم بیشتر از پخش آنونس در سانس گاها خودداری می‌کنند تا زمان سانس کوتاه‌تر شود.  در بین کاربران اینترنت نیز کمتر پیش می‌آید فردی برود آنونس ها را ببیند تا فیلمی برای سینما رفتن انتخاب کند و اغلب از جهت کنجکاوی آنونس ها را در اینترنت دنبال می‌کنند.

وی افزود: آنونس و تیزر واقعا محمل و مکانی مناسب و مشخصی برای عرضه به مردم ندارند، پس بار تاثیرگذاری در تبلیغات کمتر می‌شود. در برخی از کشورهای صاحب سینما شبکه‌های تلویزیونی  وجود دارند که مختص به پخش تیزر و آنونس‌های آثار سینمایی هستند. یا از طریق مختلف تعامل میان تلویزیون و سینما وجود دارد. اما متاسفانه در ایران این اتفاق بسیار کم می‌افتد.

تدوینگر فیلم سینمایی «کلاه قرمزی و بچه ننه» ادامه داد: در بخش خصوصی فیلمسازان با وسواس بیشتری به تیزر و آنونس اهمیت می‌دهند و با سازنده آنونس و تیزر تعامل خوبی دارند. از این رو ایده‌های نو و خلاقیت بیشتر در بخش خصوصی بیشتر جایگاه دارد. اما در بخش دولتی با اینکه امکانات مالی بیشتر وجود دارد گاهی به خاصیت و پتانسیل تیزر و آنونس در تبلیغات سطحی نگاه می‌شود.

وی در پایان گفت: در درجه اول کیفیت ساختاری و محتوایی یک فیلم سینمایی در ارتباطش با مخاطب تاثیرگذار است اما به واسطه تیزر و آنونس و دیگر مواد تبلیغاتی این اثر را می‌توان به مردم خوب و شایسته معرفی کرد. نادیده گرفتن تبلیغات برای یک فیلم سینمایی با کیفیت به مثابه بافتن یک فرش دست باف خوش نقش است که در پستوی خانه آن را نگه داری کنیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>