سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ تیر ۱۴۰۲ در ۴:۲۵ ب.ظ چاپ مطلب
جهانبخش سلطانی به سوره سینما خبر داد:

اجازه ندادند سریالم را بسازم!

Jahanbakhsh-Soltani

جهانبخش سلطانی با اشاره به اینکه قصد ساخت سریالی در ادامه «سرنخ» را داشته، گفت: دو قسمت از این کار را که من نوشته بودم، ساختیم اما تائید نشد، بودجه ندادند و گفتند بروید خانه‌هایتان بهتر است!

سوره سینماهدیه حدادی‌اصل: این روزها جهانبخش سلطانی؛ بازیگر نام آشنای تلویزیون و سینما را که خیلی‌ها او را با سریال پرطرفدار «سرنخ» می‌شناسیم، کمتر در قاب تلویزیون و یا پرده سینما می‌بینیم.

از سال ۱۳۹۱، هیچ فیلم سینمایی از جهانبخش سلطانی ندیده‌ایم. آخرین مجموعه تلویزیونی نیز که این بازیگر در آن ایفای نقش کرده است، سریال «کامیون» به کارگردانی مسعود اطیابی بود که مربوط به نوروز سال ۱۳۹۹ می‌شود.

حالا پس از چند سال دوری از صحنه بازیگری، پای درد و دل این بازیگر پرخاطره نشستیم و از آخرین فعالیت‌های هنری او باخبر شدیم.

سلطانی ناامید اما همچنان پرانرژی است، وقتی از او پرسیدم این روزها چه می‌کند؟ با حالتی غمگین گفت: مانند هر کسی زندگی روزمره دارم! همچنان از کار بازیگری خبری نیست و کسی پیشنهاد بازی نمی‌دهد.

به او گفتم شما روزی جز پرکارترین‌های این عرصه بودید و با سریال «سرنخ» حسابی در دل مخاطب جا باز کردید. او با شوخی گفت: می‌خواستم «ته نخ» را بسازم که نشد! بودجه ندادند و گفتند بروید خانه‌هایتان بهتر است.

سلطانی با آن لهجه شیرین اصفهانی‌اش، در مورد سریالی که نگارش آن را برعهده داشته، صحبت کرد و توضیح داد: سریالی با نام «نویسنده و کارآگاه» را نوشتم و می‌خواستم آن را با بهزاد خداویسی بسازم. به ما گفتند یک قسمت را بسازید تا ببینیم گنجایش پخش را دارد یا خیر! من و بهزاد دو قسمت از آن را ساختیم و به صداوسیما تحویل دادیم که کارمان را شروع کنیم اما تائید نشد. خداویسی گفت یک قسمت دیگر بسازیم اما من قبول نکردم و گفتم «این‌ها (صداوسیما) بازی در می‌آورند! در همان دو قسمت مشخص شد که ما توانش را داریم یا نه! اگر می‌خواستند قبول کنند با همان دو قسمت قبول می‌کردند.»…

وی افزود: این سریال در ادامه سریال «سرنخ» بود. من در آن نقش همان بازپرس را داشتم که حالا بازنشسته شده و رمان‌های جنایی می‌نویسد و مصطفی (بهزاد خداویسی) هم همان پلیس بود که هر زمان در بازجویی‌هایش گرفتار می‌شد و راه حلی پیدا نمی‌کرد، پیش من می‌آمد و از من راهنمایی می‌خواست که چگونه به نتیجه برسد.

*نمی‌توانستم برای هر قسمت دنبال بودجه باشم

بازیگر سریال «مردان آنجلس» در مورد بودجه تولید سریالش توضیح داد: در مورد هزینه کار من اطلاعی ندارم، بهزاد برای این کار به صداوسیما می‌رفت و پیگیری می‌کرد.

سلطانی که با افسوس صحبت می‌کرد، گفت: با اینکه کادر فنی خوبی هم داشتیم اما نمی‌دانم چرا با تولید این سریال موافقت نشد! این‌گونه هم نمی‌شود که یک قسمت، یک قسمت بودجه بدهند که ما بسازیم. حدوداً ۱۵ قسمت سریال بود و نمی‌توانستیم برای هر قسمت دنبال بودجه باشیم.

این بازیگر که بازی در تئاترهای زیادی را در کارنامه هنری خود ثبت کرده است، توضیح داد: برنامه‌ای برای اجرای تئاتر ندارم. در طول عمر هنری‌ام ۱۲۸ تئاتر کار کردم اما تئاتر کار کردن حوصله می‌خواهد چراکه از هر زاویه‌ای به آن نگاه کنید سخت است. از صفر تا صد پشتوانه می‌خواهد، هم از لحاظ بودجه و هم به لحاظ کادر حرفه‌ای باید کسانی باشند که دل به کار بدهند و تئاتر را با جان و دل دوست داشته باشند. از طرفی هم حمایت مالی پیدا کردن برای سینما و تلویزیون بسیار کار راحت‌تری از پیدا کردن اسپانسر برای تئاتر است.

وی در پایان تأکید کرد: من ۵۰ سال است که خدمتگزار هویت و شناسنامه فرهنگ و ادب این مرز و بوم هستم و هر کاری از دستم برمی‌آید برای این مرز پرگهر انجام می‌دهم.