سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ تیر ۱۴۰۲ در ۱:۵۰ ب.ظ چاپ مطلب

چه فیلمی سربلند گیشه خواهد شد؟

Barbie

فیلم‌های سینمایی «اوپنهایمر»، «باربی»، «مأموریت غیرممکن ۷» و «ایندیانا جونز ۵» قرار است تا در ماه آینده اکران شوند.

سوره سینما – تابستان سال گذشته، سینماداران آمریکایی با یک معضل جدی روبرو شدند. فلیکس بروهاوس مدیرعامل یکی از مجتمع های سینما گفت: «به BA ۲۴ و کلیف اینترنینمنت رفتیم تا بپرسیم که آیا چیزی دارند تا ما بتوانیم روی پرده‌ها بگذاریم؟»

تابستان امسال قضیه متفاوت است؛ استودیو‌های هالیوود با مشکل ترافیک بلاک‌باسترها مواجه شده‌اند. آیا چند اکران پشت سر هم چند بلاک باستر می‌تواند موفق شود؟ یا آنها قربانی یکدیگر می‌شوند؟

این‌ها سوالاتی است که نوید یک فصل هیجانی را می‌دهد. «ایندیانا جونز ۵» (Indiana Jones and the Dial of Destiny) با بازی هریسون فورد در ۳۰ جولای اکران می‌شود. «مأموریت غیرممکن ۷» (Mission: Impossible – Dead Reckoning Part One) با نقش آفرینی تام کروز در ۱۲ جولای اکران خواهد شد. «باربی» (Barbie) با بازی مارگو رابی همزمان با «اوپنهایمر» (Oppenheimer) جدیدترین ساخته کریستوفر نولان در ۲۱ جولای اکران می‌شود. هر چهار فیلم با بودجه‌های سنگین و کمپین‌های تبلیغاتی پر هزینه ساخته شده و نیازمندند تا خیلی خوب بفروشند.

رندلمن یکی دیگر از مالکان سالن‌های سینما به ورایتی گفت: «تفاوت امسال با پارسال مثل روز و شب است؛ پارسال اگر فیلمی در گیشه شکست می‌خورد، برای شش هفته هیچ چیزی برای اکران نداشتیم. اما الآن اگر اثری افتضاح باشد، گزینه دیگری برای جایگزینی وجود دارد. هالیوود همیشه همینطوری بوده است.»

امید می‌رود که تمامی این آثار مخاطب خود را پیدا کنند. اما پال درگارابدیان آنالیزور کامسکور این ماه را یکی از رقابتی‌ترین بازه‌های تاریخ معاصر خواند. او گفت: «این ماه امتحان خوبی برای بازار اکران، در مهمترین فصل سال است. قمار سنگینی وسط است.»

البته رقابت میان فیلم‌های هالیوود در ماه گذشته فاجعه بار بوده است. به این علت که مخاطبان تشنه دیدن «فلش» (The Flash) و «بنیادین» (Elemental) نبودند؛ مشکل کار هم این نبود که این دو فیلم همزمان اکران شدند.

اگرچه حتی در دوران کرونا نیز چند فیلم توانستد، همزمان خوب بفروشند. «دنیای ژوراسیک: قلمرو» (Jurassic World Dominion) توانست ۱۴۵ میلیون دلار در هفته اول در حالی بفروشد که «تاپ‌گان: ماوریک» (Top Gun: Maverick) توانست ۵۲ میلیون دلار در هفته سوم خود بفروشد. در بازه‌ای دیگر در سال ۲۰۲۲، چهار فیلم «الویس» ، «تلفن سیاه» ، «تاپ‌گان» و «دنیای ژوراسیک» توانستند هر یک بیش از بیست میلیون دلار در آخر هفته بفروشند.

آرماند دایگولین مالک سالن‌های پردایم در جنوب فلوریدا، گفت: «همه چیز به کیفیت کار ربط دارد. همه چیزها از دور قشنگند، اما وقتی فیلم‌ها خوب نباشند، مردم یکی دوماه صبر می‌کنند تا آنها را در پلتفرم‌های آنلاین ببینید.»

مالکان سینما‌ها معتقدند که گوناگونی عنواین معرفی شده می‌تواند قشرهای متفاوتی را به سالن‌ها بکشاند. رندلمن در ادامه افزود: «میکس جالبی از فیلم‌ها در پیشروست. نه تنها آنها مشکلی برای هم به وجود نمی‌آورند، بلکه کمک یکدیگر نیز هستند… پیش فروش بلیط‌های «باربی» فراتر از انتظار بوده است. من فکر کنم که ستاره غیرمنتظره تابستان امسال، این فیلم باشد… همه فیلم‌ها می‌توانند در کنار هم بفروشند، ما به اندازه کافی سالن سینما داریم».

البته دایگولین معتقد است که ای کاش فاصله میان آثار کودک، بیشتر بود. تمامی این آثار در تابستان اکران می‌شوند و در فصول دیگر سال، محتوایی برای این قشر نیست.

ناگفته نماند که آثار برنامه‌ریزی شده برای ماه آگوست در حد و اندازه‌های جولای نیستند، اما قسمت دوم فیلم کوسه‌ای جیسون استیتهام «مگ ۲» (Meg 2: The Trench) ، «لاک‌پشت‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان» (Teenage Mutant Ninja Turtles: Mutant Mayhem) و «ولگرد‌ها» (Strays) می‌توانند در گیشه خوش بدرخشند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>