سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ تیر ۱۴۰۲ در ۳:۵۴ ب.ظ چاپ مطلب

بازیگر «آرگو» درگذشت

Alan-Arkin

آلن آرکین بازیگر برنده اسکار برای فیلم «میس سان‌شاین کوچولو» در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

سوره سنیما – آلن آرکین بازیگر برنده اسکار برای «میس سان‌شاین کوچولو»، که سابقه هفت دهه بازیگری در تئاتر، تلویزیون و سینما را دارد، در سن ۸۹ سالگی در خانه خود در لس آنجلس درگذشت.

ادم، متیو و آنتونی سه پسر این بازیگر در بیانیه رسمی گفتند: «پدر ما به عنوان یک مرد و یک آرتیست، یک وجود عظیم بود. همسر، پدر، پدربزرگ و پدر پدربزرگی مهربان بود وجای خالی او تا ابد حس خواهد شد.»

آرکین بیشتر به عنوان بازیگری شناخته می‌شد که می‌توانست شوخی را در عین جدیت اجرا کند؛ اما او توانایی مثال زدنی در ایفای نقش‌های تراژیک نیز داشت. آرکین اسکار نقش مکمل مرد را برای بازی در کمدی مستقل «میس سان‌شاین کوچولو» در سال ۲۰۰۷ برد. او به خاطر بازی خود در «آرگو» نیز نامزد اسکار شده بود. البته این بازیگر دو نامزدی دیگر برای فیلم‌های دهه شصتی «روس‌ها دارن میان، روس‌ها دارن میان» و «قلب یک شکارچی تنهاست»، را هم در کارنامه خود دارد. آرکین اخیرا برای نقش آفرینی در سریال نتفلیکسی «متد کامینسکی» نامزد جایزه امی برای بازیگر مکمل مرد کمدی شده بود.

این بازیگر فعالیت خود را از تئاتر در سال ۱۹۶۱ با نمایشی کمدی در شیکاگو شروع کرد. اولین نمایش او در برادوی، «از شهر دوم» بود. آرکین دو سال بعد پیروز جایزه تونی برای «خنده را وارد کنید» به کارگردانی جوزف استاین شد.

جالب است بدانید که آرکین، در اولین نقش سینمایی خود نامزد اسکار شد. او نقش یک فرمانده زیر دریایی را در «روس‌ها دارن میان، روس‌ها دارن میان» عهده دار بود. داستان این فیلم درباره به گل نشستن یک زیردریایی روسی در سواحل نیوانگلند آمریکا است؛ برخورد کمدی میان روس‌ها و آمریکایی‌ها، از نقاط قوت این فیلم است.

آرکین سابقه بازی کردن در نقش افراد پورتوریکویی را در کارنامه خود دارد؛ نقش پدر در «پاپی»، یوسارین در Catch 22 به کارگردانی مایک نیکولز، «عاشق‌های جذاب قرمز» به کارگردانی نیل سایمن و در کنار جیمز کان نقش کارآگاه پلیس را در «فریبی و بین» عهده‌دار بود.

او در سال ۱۹۷۶ نقش زیگموند فروید را در Seven percent solution  بازی کرد. اثری درباره شرلوک هلمز که در آن ستارگانی نظیر رابرت دووال و لارنس اولیویه هم ایفای نقش می‌کردند.

اولین تجربه کارگردانی آرکین برای فیلم little murders در سال ۱۹۷۱ بود. او چند سال بعد کمدی Fire sale را با بازی خودش و  راب راینر ساخت.

آرکین دهه هفتاد را با نقش‌آفرینی در یکی از خنده‌دار ترین فیلم‌های دهه، تمام کرد؛ او روبروی پیتر فالک در «باجناق‌ها» in laws بازی کرد. جنت مسلین منتقد نشریه نیویورک تایمز درباره این فیلم گفت: «خیلی موقع دیدن  «باجناق‌ها» خندیدم، کمدی سو تفاهم… چند دقیقه بعد از شدت خنده، داشتم گریه می‌کردم و مابین پاک کردن صورتم، یادم رفت یادداشت برداری کنم.

آرکین دهه هشتادی بیاد ماندنی نداشت. اما دهه نود را با بازی در فیلم حماسی «هوانا» در کنار رابرت ردفورد آغاز کرد. او سپس در فیلم پرستاره «گلن گری، گلن راس» به کارگردانی دیوید ممت بازی کرد. آرکین در Grosse point blank نقش روانشناس یک قاتل سریالی را در کنار جان کیوزاک عهده دار بود. او نقش یک دیپلمات با وقار را در four days in September بازی کرد. او در پایان دهه نقش پلیسی را که به دنبال یافتن راز ایتن هاوک در «گاتاکا» Gattaca بود را بر عهده داشت.

آرکین پس از «میس سان شاین کوچولو»، نقشی کوتاه در Sunshine cleaning  داشت. این فیلم داستان دو خواهری را بازگو می‌کند که شغل تمیز کردن صحنه‌های جرم را دارند. او در سال ۲۰۰۸ در کنار استیو کارل و آن هاتاوی در Get smart بازی می‌کرد. آرکین نقش شوهر رابین رایت پن را در فیلم مستقل the private lives of pipa lee را بر عهده داشت؛ این اثر مورد استقبال برخی از منتقدان نیز قرار گرفت.

آرکین در دهه آخر عمر خود به غیر از «آرگو» اثر سینمایی قابل توجهی ندارد. او در آرگو نقش یک فیلمساز هالیوودی را داشت که می‌خواست برای نجات پرسنل سفارت ایالات متحده آمریکا (در حادثه اشغال لانه جاسوسی)، فیلمی را در ایران بسازد و طی آن یک عملیات سنگین اطلاعاتی را به نتیجه برساند. جالب است بدانید نقش او، ما به ازای تاریخی ندارد و زاده ذهن بن افلک کارگردان اثر است.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>