سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ مرداد ۱۴۰۲ در ۳:۲۹ ب.ظ چاپ مطلب
چراغ سبز اعتصاب‌کنندگان به سریال ضد ایرانی؛

با وجود تعطیلی هالیوود، «تهران» ساخته می‌شود

Tehran

اگرچه اعتصابات سراسری هالیوود پروژه‌های بزرگی مثل «ددپول ۳» را به تعطیلی کشانده اما خبر می‌رسد بعضی از پروژه‌ها توانسته‌اند مجوز ادامه کارشان را دریافت کنند. اوضاع وقتی عجیب می‌شود که نام سریال ضد ایرانی «تهران» را هم در میان آثاری می‌بینیم که می‌توانند بدون توجه به اعتصابات کار خودشان را جلو ببرند.

سوره سینما – اعتصاب اتحادیه بازیگران منجر به تعطیلی تولیدی چند بلاک‌باستر شد که در گزارشی به آنها پرداختیم. از طرفی هم با انتشار مصاحبه باب آیگر مدیر عامل دیزنی با شبکه سی‌ان‌بی‌سی، اشاره به موضع استودیوها در قبال اعتصابات نویسندگان و بازیگران کردیم. اما در چند روز اخیر، طرفین حرفها و مواضع جدید خود را بروز دادند. ران پرلمن بازیگر نقش هلبوی در سری فیلم‌های گیرمو دلتورو در واکنش به اظهارات یکی از مدیران استودیوها در جملاتی شدیداللحن گفت: «اون عوضی که میگه اونقدر این داستان ]توافق نکردن با اتحادیه نویسندگان[ رو کش میدن که مردم نتونن قسط خونه‌هاشون رو بپردازن… ما میدونیم که چه کسی این رو گفت و میدونیم که کجا زندگی میکنه… تو میخوای تا خونواده‌ها از گشنگی بمیرن، در حالی که خودت هیچی نساختی و سالی ۲۷ میلیون دلار پول درمیاری؟ حواستو جمع کن عوضی. خیلی حواستو جمع کن.»

فرن درچر ریٔیس اتحادیه بازیگران در واکنش به مصاحبه باب آیگر گفت: «حرفهای آیگر خیلی حال بهم زن بود. او اصلاً درکی از شرایط ندارد. من اگر جای دیزنی بودم، او را در اتاقش حبس میکردم و نمیگذاشتم تا درباره این بحران با احدی حرف بزند. کاملا واضح است که او دردهای دستاندرکاران سختکوش، را نمیفهمد… مدیران استودیوها اصلاً اهمیتی نمیدهند؛ انگار اربابان قرون وسطی هستند.»

از اظهارات اعضای این دو اتحادیه پیداست که دیپلماسی و ادب و احترام، جای خود را از دست داده است. این دو اتحادیه بیشترین تعداد اعضا را در هالیوود دارند و فعلاً اعضا با یکدیگر متحد شده‌اند؛ اما معلوم نیست در صورت کش دار شدن ماجرا، این دو اتحادیه، اتحاد خود را حفظ کنند.

اتحاد میان بازیگران بسیار شکننده‌تر است؛ به این دلیل که ستارگان هالیوود دستمزدهای بیست میلیون دلاری و بیشتر در هر سال دارند و از آن طرف تعداد زیادی از بازیگران وجود دارند که تنها سالی ۳۰ هزار دلار درآمد دارند. شکاف میان دستمزدهای این دو گروه، بدین معنی بوده که اهداف آنها از توافق نهایی متفاوت است.

به ازای هر هفته تعطیلی فیلمبرداری بلاک‌باستری نظیر «گلادیاتور»، استودیو باید ۶۰۰ هزار دلار هزینه اجاره لوکیشن و صحنه و لباس بپردازد. معلوم نیست که استودیوها تا کی می‌توانند چنین ضررهای هنگفتی را بپردازند؟ این مسایٔل فقط گریبان کمپانی‌های فیلم و سریال سازی و دو اتحادیه را نگرفته است، بلکه دست‌اندرکاران پشت صحنه نیز از کار بی‌کار شده‌اند و درآمد ثابتی ندارند. با توجه به اختلاف بزرگ میان دو طرف دعوا، معلوم نیست چه موقعی توافق حاصل شود. یکی از کارشناسان اقتصادی به ورایتی گفت: «ممکن است این ماجرا چند ماه به طول بیانجامد. این طور که پیداست، دو طرف قصد کوتاه آمدن ندارند. در آخر هر کسی که از نظر مالی قوی‌تر باشد، میتواند از موضع خود کوتاه نیاید.»

از طرفی دیگر، تام کروز که این روزهای قسمت هفتم «ماموریت غیر ممکن» را روی پرده دارد، از اتحادیه خواست تا به او اجازه تبلیغ این فیلم را بدهند، که نه تنها درخواست او رد شد، بلکه روسای اتحادیه از کروز خواستند تا به جمع آنها در اعتراضات خیابانی بپیوندد. کروز در پاسخ، قول مشارکت در اعتصاب خیابانی را نداد.

اتفاقات سه سال اخیر، صدمه بزرگی به فیلم‌ها زده است. کرونا سبب شد تا ده‌ها میلیون دلار به بودجه فیلم‌ها افزوده شود. یعنی ممکن است «ماموریت غیر ممکن ۷» با بودجه ۲۹۰ میلیون دلاری، نتواند به سوددهی برسد. بلاک‌باسترهایی هم نظیر «فلش» با بودجه ۱۹۰ میلیونی و «ایندیانا جونز ۵» با بودجه ۲۹۵ میلیونی، ضررهای سنگینی روی دست تولیدکنندگان گذاشتند. به همین علت، اکثر کمپانیها میلیاردها دلار به بانکها بدهکارند و اینروزها مشغول اخراج پرسنل اضافی خود شده‌اند.

اما یکی دیگر از ستارگان هالیوود، نظر متفاوتی با تام کروز دارد؛ باب اودنکرک بازیگر نقش ساول گودمن در سریال «برکینگ بد» در پاسخ به تام کروز به وبسایت وارپ گفت: «می‌خواهند دنبال معافیت باشند تا بتوانند فیلم خود را تبلیغ کنند؟ اعتصاب، یعنی اعتصاب. (اگر اعتصاب شکست بخورد) تو میبازی، من هم میبازم و همه میبازیم؛ سختی یعنی این.»

یکی دیگر از مدیران با سابقه استودیوها اشاره داشت: « به اصطلاح «وسط کار را گرفتن» در درخواست اتحادیه بازیگران وجود ندارد. آنها معنی قرارداد را نمی‌دانند. حتی گفته‌اند که این دوران، دوران وسط کار را گرفتن نیست.»

در میان استودیوها، دو ابر کمپانی اپل و آمازون نیز حضور دارند که به راحتی می‌توانند از مواضع خود کوتاه نیایند. این دو کمپانی، میلیاردها دلار هزینه ساختن پلتفرم خود کرده و با توجه به ارزش ۳ تریلیون و ۱ تریلیون دلاری که دارند، خیلی قدرتمندتر از دیزنی ۱۵۶ میلیارد دلاری و کامکست ۱۷۵ میلیارد دلاری هستند.

Tehran2

اما در میان این کشمکش‌ها، سریال «تهران» توانست معافیت از اعتصاب اتحادیه بازیگران را بگیرد. دو فیلم «تماشاگران» به کارگردانی دکتون فنینگ و «تکان نخور» سم ریمی نیز از این معافیت بهره‌مند شده‌اند. سریال «منتخب» که داستان حضرت عیسی را بازگو می‌کند هم شامل معافیت شد.

از آنجایی که فقط آثار مستقل مشمول معافیت می‌شوند، معلوم نیست که چگونه «تهران» با توجه به اینکه استودیو اپل آن‌را ساخته، توانست به این لیست بپیوندد، اما این احتمال وجود دارد که چون سریال در خارج از آمریکا و با عوامل خارجی ساخته می‌شود، مشمول معافیت شده باشد.

فصل سوم «تهران» در آتن فیلمبرداری شده و اولین سریال اسرائیلی است که جایزه بهترین سریال بین‌المللی امی را می‌برد.