سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۳ مرداد ۱۴۰۲ در ۶:۴۳ ب.ظ چاپ مطلب
مجید مجیدی در نشست جشنواره تصویر دهم مطرح کرد:

مبنای کار ما اندیشه امام حسین(ع) است

Neshast-Tasvire-Dahom-1

مجید مجیدی؛ رئیس جشنواره فیلم کوتاه تصویر دهم گفت: می‌خواهیم اندیشه و نگاه آقا امام حسین(ع) را مبنای این رویداد قرار دهیم که به موضوعات روز هم کشیده می‌شود.

سوره سینما – نشست خبری سومین دوره از جشنواره فیلم کوتاه تصویر دهم ظهر روز دوشنبه ۲۳ مردادماه در تکیه دزاشیب برگزار شد. در این نشست مجید مجیدی؛ رئیس جشنواره، بهروز شعیبی؛ مدیر طرح و ایده، محمد رهبر؛ دبیر جشنواره، جعفر الادیب؛ رئیس شبکه کربلا در ایران و نماینده آستان مقدسه حسینی حضور داشتند.

در ابتدای این نشست پس از تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید، مجید مجیدی ضمن خیرمقدم به حضار، تسلیت ایام محرم و تسلیت ویژه برای حادثه تروریستی شاهچراغ گفت: خوشحالیم که امسال توفیق پیدا کردیم که سومین دوره را برگزار کنیم. البته باید امسال چهارمین دوره را برگزار می‌کردیم اما به خاطر شرایط سال گذشته فیلم‌ها به حدنصاب نرسید و برگزار نشد. این رویداد را از ابتدا با این نیت شروع کردیم که بتوانیم در این راه جریان سازی کنیم و در حوزه نگاه به ساحت مقدس امام حسین و مسیر و راه و اخلاق حسینی این رویداد را به منصه ظهور برسانیم. تلاش ما از روزهای اول این نبوده که فقط تعدادی اثر به جشنواره برسانیم بلکه مهم این بوده که در این مسیر جریان ساز باشیم و به‌ تولید برسیم.

*مجیدی: از ایده‌های خوب حمایت می‌کنیم

وی ادامه داد: امسال خیلی جدی بحث تولید را در سیاست کاری خود داریم. از همه سینماگران دعوت می‌کنیم که اگر ایده و موضوعاتی در این حوزه داشتند به دبیرخانه بفرستند و ما بعد از بررسی حمایت خواهیم کرد. امسال خوشبختیم که در حضور فیلمسازان خوب کشورمان چون رضا میرکریمی، بهروز شعیبی و کمال تبریزی هستیم.

تأکید می‌کنم که این رویداد از همه ظرفیت‌ها استفاده خواهد کرد و این کاملاً مستقل است. به جایی وابسته نیست و در جهت اهداف امام حسین(ع) خواهد بود. حتی ما از ظرفیت‌های مساجد و حسینیه‌ها استفاده می‌کنیم. این رویداد با هیچ جا تجمیع نمی‌شود و سیاست‌های آنان بر این رویداد قالب نمی‌شود. از هر جا کمک بگیریم به این معنا نیست که قرار است سیاست‌های آن‌ها بر روی کار ما سایه بیندازد.

Neshast-Tasvire-Dahom-2

*مجیدی: خط قرمزی در تولید نداریم

وی در مورد خط قرمزهای فیلم‌هایی که قرار است ارسال شوند، توضیح داد: اجازه بدهید الان تفسیر سیاسی از این رویداد نداشته باشیم و بگذاریم آثار ساخته شود و آن‌وقت قضاوت کنیم. قطعاً رویکردمان با نگاه به چیزهایی که خواندیم و در همین هیئت‌ها شنیدیم خواهد بود. اینکه بخواهد خط قرمزی وجود داشته باشد را امروز نمی‌توان گفت. باید اثر ساخته شود بعد درباره آن صحبت کرد. خط قرمز ما فقط این است که اثر در محدوده تفکر آقا امام حسین(ع) باشد. الان خودمان را به چیزی محدود نکردیم و باید به جهت هنری هم بررسی شود.

وی گفت: این رویداد را با این نیت شروع کردیم که زمینه‌ای را فراهم کنیم که به این آثار برسیم. اینکه مأموریت این رویداد این باشد که به سمت فیلم بلند برود به نظرم الان زود است. ضمن اینکه در حال حاضر ظرفیت ما در این‌ مسیر نیست. می‌خواهیم فتح بابی در این راه شود. وقتی صحبت از رویدادهای تاریخی و دینی می‌شود همه ما ذهنمان به سمت تولید آثار تاریخی می‌رود که راجع به کربلا و وقایع عاشورا است اما این موضوع نسبت به امکانات سینمایی فراتر خواهد بود.

*مجیدی: مبنای کار ما اندیشه و نگاه آقا امام حسین(ع) است

مجیدی اضافه کرد: ما می‌خواهیم اندیشه و نگاه آقا امام حسین(ع) را مبنای این رویداد قرار دهیم که به موضوعات روز هم کشیده می‌شود. قطعاً امیدواریم که در آینده این رویداد ظرفیتی را برای کارهای بلند هم آماده کند. این ‌حرکتی است که ما شروع کردیم و فعلاً در حوزه فیلم‌های کوتاه و مستند در حال حرکت هستیم. اما از همه پیشنهادهایی که ما را در این رویداد به جلو ببرد استقبال می‌کنیم. اگر آثار اقتباسی برسد قطعاً مطالعه می‌شود.

Neshast-Tasvire-Dahom-4

*محمد رهبر: زمان آثار می‌تواند تا ۱۵ دقیقه باشد

در ادامه نشست محمد رهبر؛ دبیر این رویداد گفت: اصلی‌ترین موضوعات را آقای مجیدی گفتند و در تکمیل فرمایشات ایشان و تغییرات فراخوان باید بگویم که یک متمم به فراخوان اضافه کرده‌ایم. ایده‌هایی که سال گذشته برای رویداد ارسال شده را توسط بهروز شعیبی بررسی می‌کنیم. عزیزانی که ایده خود را تا ۳۱ مرداد در سایت بارگذاری کنند برای امسال به حمایت و داوری می‌رسند. دیگر تغییر در فراخوان این است که آثار از ۵ دقیقه به ۱۵ دقیقه افزایش داده شده است. آثاری که سال گذشته به دلیل کمبود زمان نتوانستیم داوری کنیم را در صورت راه‌یابی به هیات داوری، داوری خواهیم کرد.

وی ادامه داد: هر موضوعی که بر پایه اخلاق، عدالت، ظلم‌ستیزی و کرامت است، می‌توانند در سایت بارگذاری شود.

با توجه به نزدیکی اربعین از آثاری که امسال و سال‌های قبل در فضای پیاده‌روی اربعین تولید شدند هم استقبال می‌کنیم.

دبیر جشنواره گفت: از حامیان این رویداد، موسسه خیریه راه ایمان و آستان مقدسه حسینی تشکر می‌کنم. افتخار داریم که آستان مقدسه حسینی جزو حامیان این رویداد هستند و ما را پشتیبانی می‌کنند.

وی افزود: ما در حال مذاکره با انجمن سینمای جوان و حو‌زه هنری هستیم که با همکاری دوستان از پتانسیلی که از کارگردانان دارند استفاده کنیم و طرح‌های آن‌ها را هم داشته باشیم. تفاهم‌نامه‌ای با دانشکده تربیت مدرس بسته‌ایم که این دانشکده به عنوان پایگاه این رویداد از امسال فعالیت کند. یکی از اعضای هیات علمی این دانشکده به عنوان هیات انتخاب معرفی می‌شود. ما دست یاری به سوی هر پایگاهی که آماده همکاری است دراز می‌کنیم.

رهبر بیان کرد: برای ایده‌هایی که امسال بخواهیم حمایت کنیم تا ۳۱ مرداد مهلت دادیم و ایده‌هایی که پس از این تاریخ ارسال شوند برای سال آینده داوری خواهند شد. انشا الله در دی‌ماه اختتامیه را برگزار می‌کنیم.

*با توجه به کیفیت هر ایده مبلغ حمایتی مشخص می‌شود

وی در خصوص مبلغ حمایتی برای آثار نیز کفت: مبلغ حمایت بسته به کیفیت ایده متفاوت خواهد بود و جناب شعیبی و همکارانشان این را تشخیص خواهند داد. مبلغ خاصی را درنظر نگرفتیم و این موضوع دست آقای شعیبی است. حداقل را ۳۰ میلیون تومان درنظر گرفتیم و حداکثر هنوز مشخص نیست. ما قرار است کمک هزینه برای تولید بدهیم قرار نیست همه هزینه تولید را ما پرداخت کنیم.

وی بیان کرد: موسسه خیریه راه ماه به عنوان برگزارکننده تصویر دهم و دارنده موکب در پیاده‌روی اربعین امکاناتی را فراهم می‌کند که فیلم‌های برنده و منتخب سال گذشته، در پیاده‌روی امسال در موکب عمود ۳۰۹ پخش شوند.

Neshast-Tasvire-Dahom-3

*شعیبی: از آثار اقتباسی استقبال می‌کنیم

بهروز شعیبی در ادامه توضیح داد: ابتدا از مجموعه تصویر دهم و استاد مجیدی تشکر می‌کنم و همکاری با ایشان برای من موهبت است. ارتباط خوب دبیر جشنواره با اساتیدی که در این رویداد حضور دارند برای ما این نگاه را به وجود می‌آورد که ابعاد مختلفی را در مورد امام حسین و تاریخ آن زمان که ابعادی مفقود شده است، تصویر کنیم. امسال، سال چهارم این رویداد است و بخشی از طرح‌ها از سال سوم به دست ما رسیده و تلاش می‌کنیم فیلم‌هایی با موضوعات مختلف در این راستا تولید ‌کنیم.

وی ادامه داد: قاعدتاً مقوله تصویر سال‌ها عقب‌تر از ادبیات است و این راه می‌تواند ما را به فضای تصویر نزدیک کند. امیدوارم ما بتوانیم کارمان را خوب انجام ‌دهیم و از نگاه‌های مختلف استقبال می‌کنیم. این اولین قدم برای رسیدن به موضوعات مختلف در رابطه به امام حسین است.

شعیبی گفت: خیلی ممنون که پیشنهاد می‌دهید. حوزه ادبیات و سینما حوزه‌هایی هستند که هنوز پیوند جدی در سینمای ما ندارند. چقدر خوب است که ناشرها و نویسنده‌ها این پیشنهاد را به نویسندگان بدهند. این فرهنگ پیشنهاد هنوز در کشور ما جا نیفتاده است. من خودم از اقتباس استقبال می‌کنم. ما تمام تلاشمان برای ساخته شدن آثار است. قرار نیست سنگ‌اندازی کنیم. دوستانی که به این رویداد می‌آیند قطعاً با سختی‌های زیادی آمده‌اند و ما در کنار آن‌ها هستیم. این کارگردان افزود: همه تلاشمان را می‌کنیم که فیلم با مضامین و نگاه‌های مختلف با موضوع امام حسین ساخته شود. امیدوارم این راهی برای پیشروی در این زمینه باشد. حتی اگر دوستانی ایده‌ها و فیلمنامه‌های خوبی داشته باشند و نخواهند بسازند، ما با تعاملی که داریم، آن‌ها را با فیلمسازان دیگر پیوند می‌دهیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>