سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۴ مرداد ۱۴۰۲ در ۳:۰۹ ب.ظ چاپ مطلب
بخش اول گفت‌وگوی سوره سینما با نادر سلیمانی؛

مخلص آقا امام حسین (ع) هستم

Nader-Soleimani1

نادر سلیمانی؛ بازیگر سریال «عشق کوفی» گفت: موضوع این سریال یک موضوع مذهبی است و من اعتقادات مذهبی عمیقی دارم. درست است که در این سریال نقش منفی ایفا می‌کنم اما صادقانه مخلص آقا امام حسین (ع) هستم.

سوره سینماهدیه حدادی‌اصل: سریال «عشق کوفی» یک مجموعه تلویزیونی به کارگردانی حسن آخوندپور و نویسندگی فائزه یارمحمدی و یزدان محمدکاظمی است که به مناسبت ماه محرم، پنجشنبه و جمعه هر هفته روی آنتن شبکه سه سیما می‌رود.

داستان این سریال در سال ۶۱ هجری قمری اتفاق می‌افتد و در آن شاهد روایتی از عشق پسری کماندار به نام هلال از خاندان علوی و دختری نازپرورده به نام نائله از خاندان عثمانی هستیم که درگیر مسائل سیاسی و مذهبی دوران می‌شود. داستان در زمان ورود مسلم به کوفه و حوادث کربلا رخ می‌دهد.

نادر سلیمانی یکی از نقش‌های اصلی سریال است که در کنار بازیگرانی چون لعیا زنگنه، سعید شریف، شبنم قربانی، حسین سلیمانی، نادر فلاح، سوگل طهماسبی، مریم کاویانی، عمار تفتی و سیدجواد هاشمی به همراه ثریا قاسمی ایفای نقش کرده است.

به بهانه پخش جدیدترین محصول سازمان هنری رسانه‌ای اوج با نادر سلیمانی به گفتگو نشسته‌ایم که بخش ابتدایی آن را در ادامه می‌خوانید.

*با اینکه اکثریت مخاطبان، شما را به عنوان بازیگر نقش‌های کمدی به خاطر می‌آورند اما در چند کار آخر می‌بینیم که شما وارد دنیای کاراکترهای جدی شده‌اید. در سریال «عشق کوفی» نیز نقش یک پدر عرب که از قضا منفی هم هست را ایفا کرده‌اید. چه شد که تصمیم گرفتید از کار کمدی فاصله بگیرید؟

من از همان سال‌هایی که تئاتر کار می‌کردم، نقش‌هایم همه جدی بودند و در کل تئاترهای جدی را بازی می‌کردم نه کمدی! به واسطه نصرالله رادش که هم دانشگاهی من بود، به سمت کار طنز آمدم و خوشبختانه طوری پیش رفت که کار ما در طنز چشمگیر شد. از «پرواز ۵۷» و «ساعت خوش» تا «گنج مظفر» و «قهوه تلخ» که با آقای مهران مدیری کار کردیم همه مورد اقبال مخاطبان قرار گرفت.

آثار جدی من به چشم نمی‌آمدند!

بعد از این سریال‌ها، من کارهای جدی زیادی انجام دادم اما هیچ‌کدام به چشم نیامدند. هر کارگردانی  با ترس‌ولرز یک نقش جدی به من پیشنهاد می‌داد. به عنوان مثال «یک وجب از آسمان» یک فیلم سینمایی بسیار جدی بود اما دیده نشد. شاید این دیده نشدن به خامی من در ایفای نقش برمی‌گشت و یا شاید هم مردم کار جدی من را بنا به هر دلیلی نمی‌پذیرفتند. مخاطب یک قالب از یک هنرمند را که می‌بیند دوست دارد هنرمند همان قالب را ادامه دهد اما برای یک بازیگر شکستن قالب خیلی مهم است و تعارف هم نداریم بسیار کار سختی است.

Nader-Soleimani2

قالب جدی و کمدی دو ماجرای بسیار متفاوت از هم هستند که شکستن هر دو سخت است اما اکثراً برای آن‌هایی که کار جدی می‌کنند، کار طنز بازی کردن خیلی سخت‌تر می‌شود تا کسی که کمدی کار می‌کند و می‌خواهد کار جدی انجام دهد. در هر صورت بازیگر موظف است که در هر نقشی بازی درستی ایفا کند، حالا چه در کار جدی، چه در کمدی و چه در کارهای دیگر…

سعی کردم در «عشق کوفی» متفاوت باشم

بعد از فیلم «ضد» به کارگردانی امیرعباس ربیعی به سریال «عشق کوفی» دعوت شدم. آقای ربیعی در فیلم «ضد» به من اجازه و فرصت داد که نقش یک آدم جدی منافق را بازی کنم. در واقع به من اعتماد کرد که یک کار جدی را انجام دهم. اعتقاد خود آقای ربیعی بود که می‌گفت «من می‌دانم شما می‌توانی و به همین خاطر نقش را به شما سپردم». به‌هرحال نقش من در این فیلم شکستن سخت قالب کمدی‌ام بود که خوشبختانه موفق عمل کردم و برای آن فیلم هم سیمرغ گرفتم.

وقتی آقای سعید سعدی سناریوی سریال «عشق کوفی» را به من دادند، یک لحظه به این فکر کردم که من تا به حال چنین نقشی را بازی نکردم! نقش یک پدر عرب که خانواده‌ای از یک طایفه بزرگ دارد و خیلی هم جدی است. به‌هرحال پذیرفتم و آن را ایفا کردم و امیدوارم آنچه که مردم می‌بینند، دوست داشته باشند. سعی خودم را کرده‌ام که در این سریال یک کار متفاوت انجام دهم. البته پیش‌ازاین هم کارهای تاریخی مانند «کلاه پهلوی» و «معمای شاه» را داشته‌ام و در «معمای شاه» نقش شعبون را بازی می‌کردم.

*فکر می‌کنید چرا در همان کارهایی که نام بردید (کلاه پهلوی و معمای شاه) نقش تاریخ شما به خوبی دیده نشد؟

همیشه در هر برهه‌ای، بخشی از سینما و تلویزیون ما با یکسری از مشکلات روبه‌رو بوده است. مشکلات درست پخش نشدن، زمان پخش نامناسب، تداخل با آثار رقیب، مشکلات فیلمنامه‌ای و … همه این موارد موجب می‌شود که بعضاً سریالی یا فیلمی در حد توقع دیده نشود. شاید دیده نشدن بازی من هم در این کارها به یکی از دلایلی که گفتم برمی‌گردد.

Nader-Soleimani3

مخلص آقا امام حسین (ع) هستم

*چه چیزی در سریال «عشق کوفی» وجود داشت که پذیرفتید در آن بازی کنید؟

شخصاً تصویربرداری و به اصطلاح رنگ و لعاب سریال «عشق کوفی» را بسیار دوست دارم. به نظرم بسیار زنده و زیبا است و خوشبختانه چیزی که از سمت دوستان به گوشم رسیده این بوده که اکثراً سریال را پسندیده‌اند و خدا را شکر می‌کنم؛ اما موضوع این فیلم یک موضوع واقعاً مذهبی است و من هم اعتقادات مذهبی عمیقی دارم. درست است که در این سریال یک نقش منفی را ایفا می‌کنم اما صادقانه مخلص آقا امام حسین (ع) هستم.

«عشق کوفی» یک راز عجیب درون خود دارد

*همکاری با عوامل سریال «عشق کوفی» چطور بود؟ ترکیب بازیگران و یا چالش‌هایی که در اجرای یک کار مناسبتی، آن ‌هم برای محرم با آن مواجه بودید، به چه شکل بود؟

«عشق کوفی» یک راز عجیبی در درون خود دارد. راز عجیب آن هم همان عشقی است که در آن تصویر شده و فاصله میان عشق به امام حسین (ع) و عشق زمینی است. بازیگران بسیار خوبی در این سریال ایفای نقش می‌کنند. هر کسی هم در حد توان خود، سعی کرده نقش را به خوبی ایفا کند. اگر نقاط ضعفی وجود دارد بالطبع مربوط به همه گروه می‌شود نه یک نفر یا یک شخصیت.

این کار یک کار گروهی بوده که قبل از تصویربرداری همه در کنار هم متن را روخوانی می‌کردیم و بعد از به تفاهم رسیدن آن را اجرا می‌کردیم. «عشق کوفی» در بحث تصویر، نور، لباس و گریم فوق‌العاده عمل کرده است. هر چقدر برای یک کار زمان بیشتری داشته باشیم طبیعتاً خیلی بهتر می‌توانیم همه جزییات را ارائه کنیم. همه گروه دست به دست هم دادند و این کار را ساختند و باز هم تأکید می‌کنم که اگر کاستی وجود دارد نباید آن را تنها به یک نفر اطلاق کرد.

Nader-Soleimani4

*در واقع معتقدید که این سریال ضعفی ندارد؟

خیر، معتقدم اگر ضعفی هست به همه گروه برمی‌گردد. اگر بخواهم در این راستا به نکته‌ای اشاره کنم باید بگویم، با اینکه نویسنده‌ها به درستی متن را نگارش کرده بودند اما گاهی نوع کلام ما تغییر می‌کرد و روزمره می‌شد و این برای همه اتفاق می‌افتد. با اینکه از نظر من نباید این‌گونه باشد اما بعضاً این اتفاق رخ داده است. خوشبختانه ما گروه خوبی داشتیم همه با هم دوست بودیم و اختلاف نظری در میان نبود.

*حرف آخر…

دوست دارم در این مصاحبه از آقای محمدرضا اصلی که اوایل کار دستیار کارگردان بود تشکر کنم. او تا قسمت‌های چهار و پنج در کنار ما بود اما به دلایلی از گروه جدا شد. خالصانه از او تشکر می‌کنم چون بسیار به همه بچه‌ها کمک کرد و زحمت کشید.

بخش دوم این گفتگو را از سوره سینما دنبال کنید.

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>