سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۰ شهریور ۱۴۰۲ در ۷:۱۵ ب.ظ چاپ مطلب
اکران «تل‌ماسه ۲» به سال بعد موکول شد؛

«اوپنهایمر» پیشتاز مراسم اسکار می‌شود

Oppenheimer

هم‌زمان با جابجایی اکران قسمت دوم «تل‌ماسه» به سال ۲۰۲۴ شانس‌های اسکار «اوپنهایمر» و نولان به طور قابل‌ملاحظه‌ای ارتقا یافت.

سوره سینما – رقابت بر سر اسکار با جابجایی زمان اکران رسمی «تل‌ماسه: قسمت دوم» توسط برادران وارنر به سال ۲۰۲۴، کاملاً متحول شد. این اقدامی سرنوشت‌ساز بود که می‌تواند کاملاً به نفع «اوپنهایمر» تمام شود. به نظر می‌آمد که این دو فیلم قرار است در فصل جوایز پیش رو، رقابت سرسختانه‌ای با یکدیگر داشته باشند.

من با این اقدام برادران وارنر در تعویض زمان اکران «تل‌ماسه ۲» موافقم. به خصوص بعد از این که دنی ویلنوو، این کارگردان مؤلف برای تل‌ماسه حتی نامزد بهترین کارگردانی هم نشد، و این اتفاق همه را متعجب کرد، اما حالا دیگر مجبور نیست با اساتید برجسته سینما رقابت تنگاتنگی داشته باشد. درست مثل زمانی که «ارباب حلقه‌ها: دو برج» نامزدی بهترین کارگردانی را از دست داد، اما قسمت بعدی این فیلم در سال آتی آن، همه جوایز را جارو کرد.

فیلم «تل‌ماسه» ۶ اسکار بهترین طراحی صحنه، فیلم‌برداری، تدوین، صدا، جلوه‌های بصری و موسیقی متن اورجینال را از آن خود کرد. بر اساس تیزر این فیلم و هیاهویی که به پا کرده، احتمالاً قسمت دوم تل‌ماسه نیز در همان بخش‌ها و شاید بخش‌های بیشتری نامزد شود. نولان در «اوپنهایمر» تیم معرکه‌ای از هنرمندان مستعدی را کنار هم آورد که قطعاً در اکثر بخش‌ها با رقبای اصلی‌شان رقابت نزدیکی خواهند داشت.

اما این اتفاق چه اهمیتی دارد؟

اگر شما کمپانی یونیورسال پیکچرز باشید، و در بردن جایزه بهترین فیلم با فیلم‌های نظیر «۱۹۱۷» (۲۰۱۹) و «خانواده فیبلمن» (۲۰۲۲) ناموفق بوده باشید، و از فیلم «کتاب سبز» این مهم برای شما محقق نشده باشد، قطعاً برای به دست آوردن این جایزه مضطرب خواهید بود. وقتی فیلم‌هایی در حوزه فناوری جوایز بسیاری را دریافت می‌کنند، مسلماً بهترین راه برای تغییر این رویه، وارد شدن با نولان است.

در طی تاریخ سینما، فیلم‌های بیشترین موفقیت را در اسکار داشته‌اند، که در دو حوزه داستانی تاریخی و فناوری بوده‌اند که برای مثال می‌توان به فیلم‌های «تایتانیک» جیمز کمرون و «ارباب حلقه‌ها: بازگشت پادشاه» پیتر جکسون اشاره کرد. از زمان افزایش تعداد نامزدهای اسکار بهترین فیلم از ۵ فیلم به ۱۰ فیلم در سال ۲۰۰۹ توسط آکادمی، فیلم‌های دیگری عملکرد شگفت‌انگیزی در این مراسم داشته‌اند اما همچنان دستشان از جایزه اصلی کوتاه مانده است؛ به مانند فیلم «جاذبه» (۲۰۱۳) که علیرغم کسب ۷ اسکار، رقابت در راه کسب جایزه بهترین فیلم را به «۱۲ سال بردگی» واگذار کرد که مجموعاً با ۳ تندیس طلایی این مراسم را ترک کرد.

حذف «تل‌ماسه ۲» از رقابت در اسکار ۲۰۲۳ این اجازه را به «اوپنهایمر» می‌دهد تا در میان اعضای حوزه فناوری آکادمی، پر ادعا ظاهر شود. برای انتخاب نامزدهای اسکار، اعضای هر بخش آکادمی به فیلم‌های همان حوزه رأی می‌دهند. اما بعد از انتخاب نامزدها، کل اعضای اسکار با رأی‌هایشان، برندگان را مشخص می‌کنند.

با در نظر نگرفتن مسائل غیر قابل پیش‌بینی (که البته برای مراسم اسکار کار ساده‌لوحانه‌ای است) از همین حالا انتظار می‌رود که «اوپنهایمر» در ۱۲ بخش از قبیل بهترین فیلم، کارگردانی، بازیگر مرد (کیلین مورفی)، بازیگر مکمل مرد (رابرت داونی جونیور)، بازیگر مکمل زن (امیلی بلانت)، فیلم‌نامه اقتباسی، طراحی صحنه، فیلم‌برداری، طراحی لباس، تدوین، صدا و موسیقی متن اورجینال، نامزد اسکار شود. فیلم بمب اتمی نولان با نامزد شدن در ۱۲ بخش اسکار در کنار فیلم‌هایی نظیر «بن هور» (۱۹۵۹)، «رقصنده با گرگ‌ها» (۱۹۹۰) و «فهرست شیندلر» (۱۹۹۳) قرار خواهد گرفت. البته اوپنهایمر در صورتی که بتواند در بخش‌های دیگری اعم از چهره‌پردازی و آرایش مو، جلوه‌های ویژه و یا دو بازیگر مکمل مرد (مت دیمون) نامزد شود، در موقعیت ویژه‌ای قرار خواهد گرفت.

در این بین، فیلم‌هایی نظیر «مایسترو» بردلی کوپر و درام علمی تخیلی «بیچارگان» لانتیموس که اخیراً برنده جایزه شیر طلایی ونیز شد را نباید از یاد برد، زیرا این دست فیلم‌ها نیز توان رقابت با آثار برتر را خواهند داشت. علاوه بر این، می‌دانیم که فیلم «قاتلان ماه کامل» مارتین اسکورسیزی نیز به قدر کافی جذاب هست تا نظر رأی‌دهندگان را به خودش جلب کند. در این میان، باید به «باربی» گرتا گرویگ نیز اشاره کرد که در این تابستان به پرفروش‌ترین فیلم در سراسر جهان تبدیل شد، و حتماً هیجان صورتی‌رنگش را به این مراسم تزریق خواهد کرد.

«اوپنهایمر» با فروش مجموع ۸۵۴ میلیون دلاری در باکس آفیس جهانی (تاکنون) و با نبود «تل‌ماسه» به عنوان یکی از رقبای اصلی‌اش، شانس بالایی در اسکار خواهد داشت.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>