سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۶ شهریور ۱۴۰۲ در ۴:۱۹ ب.ظ چاپ مطلب
شگفتی در باکس آفیس چین و هند؛

یک فیلم وطنی گیشه‌های چین را از «اوپنهایمر» پس گرفت

Return-to-Dust

فروش بیش از انتظار «اوپنهایمر» در چین، غوغای آثار داخلی چین و هند در باکس آفیس‌های داخلی و جهانی و کلی رکوردشکنی در باکس آفیس این هفته.

سوره سینما – یکی از سامانه‌های داخلی چین پیش‌بینی کرد که فیلم نولان به فروشی در حدود ۵۷ میلیون دلار خواهد رسید، و رتبه چهارم پرفروش‌ترین فیلم‌های آمریکایی سال جاری در چین را از آن خود خواهد کرد.

فیلم «اوپنهایمر» نولان در آخر هفته گذشته به فروش مجموع ۴۷.۲ میلیون دلار دست یافت، و به عملکرد بهتر از انتظار خود در دومین باکس آفیس بزرگ جهان ادامه داد. بر اساس داده‌های آرتیزان گِیتوِی، این فیلم بیوگرافی پر سر و صدا جایگاه اول خود را به تریلر جنایی چینی «بازگشت به خاک» واگذار کرد که در افتتاحیه دو روزه خود با فروش ۲۲.۲ میلیون دلار پرقدرت ظاهر شد، و از اوپنهایمر با فروش مجموع ۹.۶ میلیون دلاری از جمعه تا یک‌شنبه، گذر کرد.

اپلیکیشن فروش بلیط چینی مائویان پیش‌بینی کرد که «اوپنهایمر» با فروش ۵۷ میلیون دلاری کار خود را در چین به پایان خواهد رساند، و به این ترتیب به چهارمین فیلم پرفروش سال جاری در این کشور پس از «سریع و خشن ۱۰» (۱۳۹.۵ میلیون دلار)، «مگ۲: گودال»: (۱۱۶.۵ میلیون دلار، با تولید مشترک چین) و نگهبانان کهکشان ۳ (۸۶.۹ میلیون دلار) تبدیل خواهد شد.

علیرغم طولانی بودن این فیلم و موضوع تاریخی سنگینش – که بسیاری از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که برای بازار چین کسل‌کننده خواهد بود – «اوپنهایمر» با استقبال پرشوری در چین مواجه شد. «اوپنهایمر» در پلتفورم هواداران در فضای مجازی چینی «دوبان»، بیش از نیم میلیون بازبینی با نمره میانگین ۸.۸ دریافت کرده است، که در میان فیلم‌های اخیر هالیوودی بی‌سابقه است. اما در سرویس‌های بلیط فروشی مائویان و علی‌بابا، به ترتیب میانگین نمره ۹.۴ و ۹.۶ را کسب کرده است.

فیلم «بازگشت به خاک»، که در صدر باکس آفیس این هفته چین قرار گرفت، اولین فیلم جاناتان لی است که در چندین فیلم جنایی کلاسیک از جمله «اعمال شیطانی ۳»، «سگ سگ را گاز می‌گیرد»، و مجموعه فیلم‌های «استراق سمع» در نقش دستیار کارگردان به کسب تجربه پرداخت.

این تریلر جنایی با نقش‌آفرینی کمدین محبوب دا پنگ و ژانگ سانگ‌ون (نقش اصلی درام موفق اخیر «ضربه فنی») بر اساس داستان حقیقی از سرقت مسلحانه‌ای در سال ۱۹۹۵ است که گروهی ۵ نفره با دستبرد زدن به اتومبیل حمل پول در گوانگ‌دونگ، ۳ تن از مامورین را کشته و با میلیون‌ها پول فرار می‌کنند. سه مجرم اصلی به سرعت دستگیر می‌شوند، اما دو مغز متفکر گروه بدون جاگذاشتن ردپایی از خود ناپدید می‌شوند – تا اینکه دو دهه بعد سر و کله‌شان پیدا می‌شود. همچنین کارآگاه پلیسی که مدت‌ها درگیر این پرونده است، قید بازنشستگی را می‌زند تا تکه‌های این پازل حل‌نشده را در کنار هم قرار دهد. «بازگشت به خاک» برای اولین در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای به نمایش گذاشته شد.

تریلر جنایی «دیگر شرطی در کار نیست» با فروش ۷.۷ میلیون دلاری در این هفته در جایگاه سوم قرار گرفت و فروش مجموع خود را به میزان غیر قابل باور ۵۲۰ میلیون دلار رساند. این فیلم که توسط نینگ هائو تهیه شده، از زمان اکران خود در ۸ اوت، بازار چین را تسخیر کرده است.

حماسه فانتزی «خلق خدایان یک: پادشاهی طوفان‌ها» با فروش ۳.۴ میلیون دلاری در این هفته در رتبه چهارم قرار گرفت و فروش کلی خود را به ۳۵۷.۱ میلیون دلار رساند. این فیلم که به زعم هوداران آن، پاسخ چین به «ارباب حلقه‌هاست»، در آمریکای شمالی نیز به اکران گذاشته خواهد شد.

در روزهای آتی نیز فیلم اکشن «بی‌مصرف‌های ۴» شرکت میلنیوم، و «جن‌زدگی در ونیز» شرکت قرن بیستم (جدیدترین فیلم از سری داستانی هرکول پوآرو) با بازی کنت برانا در چین به نمایش گذاشته خواهند شد. قسمت‌های قبلی این دو فرنچایز نتایج دو گانه‌ای داشته‌اند؛ «قتل در قطار سریع‌السیر شرق» در سال ۲۰۱۷ فروش ۳۵ میلیون دلاری داشت، در حالی که «مرگ بر روی نیل» تنها فروش ۱۰.۸ میلیون دلاری را به ارمغان آورد. زیرا همزمان با اکران این فیلم، قرنطینه‌های پاندمی در چین هنوز به طور کامل برداشته نشده بود.

سه قسمت اول «بی‌مصرف‌ها» که در سال ۲۰۱۰، ۲۰۱۲ و ۲۰۱۴ منتشر شد – به ترتیب فروشی ۳۱.۷ میلیون دلاری، ۵۳ میلیون دلاری، و ۷۲.۸ میلیون دلاری را ثبت کردند. مخاطبان چینی از آخرین قسمت این فرنچایز رشد بسیاری داشته‌اند، بنابراین «بی‌مصرف‌های ۴» آزمایش مفیدی از اشتهای این بازار برای این فیلم شناخته‌شده هالیوودی خواهد بود.

«جوان» شاهرخ خان دومین فیلم پرفروش این هفته در سراسر جهان شد.

طبق آمار و ارقام منتشر شده توسط کام‌اسکور، بلاک‌باستر «جوان» با نقش‌آفرینی شاهرخ خان با فروش ۶۲.۷ میلیون دلاری در این هفته  پس از «راهبه ۲» (۸۵.۳ میلیون دلار) به دومین فیلم پرفروش در سراسر جهان تبدیل شد.

بر اساس داده‌های کام‌اسکور، فیلم «اکولایزر ۳» با بازی دنزل واشنگتن با فروش ۲۳.۶ میلیون دلار در جایگاه سوم قرار گرفت.

«جوان» در روز ۷ سپتامبر اکران شد و رکورد روز افتتاحیه شاهرخ خان در بالیوود را شکست؛ شاهرخ خان در این فیلم همزمان نقش پدر و پسری را بازی می‌کند که هدفشان سامان بخشیدن به فساد جامعه هند است. ورژن اصلی این فیلم با زبان هندی در داخل کشور هند ۹.۴ میلیون فروش داشته است، همچنین ورژن‌های دوبله شده آن به زبان‌های تامیل و تلوگو ۱.۳ میلیون دیگر فروش داشته‌اند.

داده‌های کام‌اسکور نشان می دهد که «جوان» در هفته ابتدایی در آمریکا ۶.۲ میلیون فروش داشته، که به همین ترتیب در رتبه چهارم قرار گرفته است. همچنین این فیلم با فروش ۲۹.۵ میلیون دلاری در هفته ابتدایی در هند در صدر باکس آفیس این کشور قرار گرفت.