سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۷ شهریور ۱۴۰۲ در ۴:۴۱ ب.ظ چاپ مطلب
صورتی‌ها جا ماندند؟!

سبقت مویی «گرن توریسمو» از باربی

Gran-Turismo

فروش ۱۷.۳ میلیون دلاری «گرن توریسمو» و سبقت آن از باربی، عملکرد ناامیدکننده «بلو بیتل»، رکورد زنی نولان با «اوپنهایمر» و بازگشت دنزل واشنگتن با «اکولایزر ۳»، همه و همه در باکس آفیس این هفته.

سوره سینما – در گیشه سینماهای جهان هیجان به پاست. پیش‌بینی می‌شود فیلم «گرن توریسمو» شرکت سونی با فروش ۱۷.۳ میلیون دلاری در باکس آفیس این هفته، رتبه اول را با اختلاف اندک برای خود کند. «باربی» با فروش هفتگی ۱۷.۱ میلیون دلار بالاخره صدر جدول را تحویل داد.

پاول درگارابدیان، تحلیلگر ارشد شرکت کام‌اسکور گفت: «اشاره ما به این آمار دلیل مشخصی دارد.» «اختلاف این دو فیلم تنها ۲۰۰ هزار دلار است، پس باید منتظر بمانیم و ببینیم و که فروش چند روز آتی به چه شکلی پیش می‌رود.»

فروش اولیه «گرن توریسمو» از پیش نمایش‌ها با حضور طرفداران پروپاقرص فیلم به میزبانی استودیو در چند هفته گذشته، رقم قابل توجه ۵.۳ میلیون دلار را نشان می‌دهد. این رقم کمی عجیب است. نکته‌ای که باید به آن اشاره کنیم این است که سونی تاریخ اصلی اکران فیلم را از ۱۱ اگست، به مدت دو هفته به تعویق انداخت، تا با برنامه‌ریزی دقیق، چندین پیش‌نمایش ویژه از فیلم را ارائه کرده و با هیجانی بالا، فیلم خود را بر سر زبان‌ها بیاندازد. حالا در این میان که اکثر استودیوها پیش‌فروش پنج‌شنبه‌های خود را در آمار ابتدایی‌شان ارائه می‌کنند، جمع کردن آن آمار و ارقام با یکدیگر و ارائه آن‌ها به شکل واحد رویکرد جدیدی از شرکت سونی بود.

شرکت پارامونت نیز با فیلم «سیاه‌چال‌ها و اژدهایان: شرافت در میان دزدان» نیز دقیقاً همین کار کرد؛ آمار چندین پیش‌فروش را به آمار فروش افتتاحیه فیلم اضافه کرد. پر واضح است که برادران وارنر، شرکت ارائه‌دهنده فیلم «باربی»، به این رویکرد علاقه‌ای ندارد، چون این امر می‌تواند جلوی موفقیتشان را بگیرد.

جف باک تحلیلگر باکس‌آفیس گفت: «من می‌فهمم که چرا برادران وارنر ناراحت هستند. اما این بازی مدت‌هاست که در جریان است. همه آن‌ها افتتاحیه‌های خود را عقب می‌اندازند تا در آن میان هر چه قدر که می‌توانند پیش‌نمایش داشته باشند.»

«گرن توریسمو» هنوز پیروزی بزرگی را به دست نیاورده است. هزینه تولید این فیلم ۶۰ میلیون دلار بوده است، بنا بر این خیلی بیشتر از این باید بر سر زبان‌ها بیافتد تا به آن سود مورد نظر خود دست پیدا کند. این فیلم به کارگردانی نیل بلومکمپ (کارگردان فیلم «منطقه ۹»)، حول داستان زندگی جن ماردنبرو می‌باشد؛ جوانی که علاقه‌اش به بازی ویدئویی «گرن توریسمو» او را قادر ساخت تا در دنیای مسابقات اتومبیلرانی به موفقیت برسد. ستارگان این فیلم آرچی مدکوی، دیوید هاربر و اورلاندو بلوم هستند، و همچنین این فیلم نقدهای دو سویه‌ای را دریافت کرده است. البته ورایتی این فیلم را مورد تحسین قرار داد و در اظهار نظری جالب گفت: «فیلمی مسابقه‌ای که با آدرنلاین بالا حس و حال پیست مسابقه را به مخاطبش القاء می‌کند.» گویا مخاطبان نیز با این توصیف هم‌نظر بوده و در CinemaScore نمره A را به این فیلم دادند.

فیلم ابرقهرمانی «بلو بیتل» هفته دوم خودش را با فروش ۱۲.۸ میلیون دلاری پشت سر گذاشت. این فیلم برادران وارنر و دی‌سی تا کنون ۴۶.۳ میلیون دلار در داخل مرزهای آمریکا فروش داشته است؛ نتیجه‌‌ای ناامید کننده برای فیلمی که بیش از ۱۰۰ میلیون دلار هزینه بر روی دست تولیدکنندگان خود گذاشت (که البته باید هزینه‌های تبلیغاتش را به آن اضافه کنیم).

فیلم «اوپنهایمر» شرکت یونیورسال با ۹ میلیون دلار فروش، رتبه چهارم را از آن خود کرد. این فیلم زندگی‌نامه‌ای درباره فیزیکدان، جی رابرت اوپنهایمر فروش خارق‌العاده ۳۰۰.۱ میلیون دلاری را در آمریکای شمالی داشته، و به همین ترتیب به سومین فیلم پرفروش نولان در داخل آمریکا تبدیل شده است. تنها فیلم‌های «شوالیه تاریکی» و «شوالیه تاریکی بر می‌خیزد» عملکرد بهتری نسبت به آن داشته‌اند. این اثر همچنین با گذر از «پری دریایی کوچک»، به رتبه پنجم پرفروش‌ترین فیلم‌های داخل آمریکا در سال ۲۰۲۳ دست یافته است.

انیمیشن «لاکپشت‌های نینجای جهش‌یافته نوجوان» شرکت پارامونت با فروش ۶.۱ میلیون دلاری در باکس آفیس هفتگی رتبه پنجم را به خود اختصاص داد، و فروش داخلی کلی خود را به ۹۸.۱ میلیون دلار رساند.

فیلم کمدی دبیرستانی «پایینی‌ها» به کارگردانی اما سلیگمن در اکرانی محدود تنها در ده سالن نمایش، فروش ۵۱۶۲۵۴ دلاری را ثبت کرد؛ میانگین فروش ارزشمند ۵۱۶۲۵ دلار به ازای هر سالن. تهیه و تولید این فیلم توسط کمپانی ام‌جی‌ام صورت گرفته و قرار است این فیلم در این هفته در بیش از ۷۰۰ سالن به اکران در بیاید.

در میان فیلم‌های جدید، «مجازات» از کمپانی‌های لاینزگیت و رودساید اترکشنز (فیلم اکشن جدیدی از لیام نیسون پا به سن گذاشته) با اکران در ۱۷۵۰ سالن نمایش، فروش ضعیف ۳.۳ میلیون دلاری را به ثبت رساند. در پایان باید به فیلم «هیل» از شرکت توزیع Briarcliff Entertainment با فروش ۲.۵ میلیون دلار در ۱۵۷۰ سالن نمایش اشاره کنیم؛ این فیلم راوی داستانی حقیقی از بازیکن بیسبالی است که بر ناتوانی جسمی خود غلبه می‌کند.

دنزل واشنگتن در این هفته با فیلم اکشن هیجان‌انگیز «اکولایزر ۳» به سینماها بازمی‌گردد. هم‌اکنون در سال جاری صنعت سینما تقریباً ۳.۹ میلیارد دلار فروش داشته و می‌تواند برای اولین بار پس از پاندمی کرونا مرز ۴ میلیارد دلار را رد کند.

درگارابدیان گفت: «این نقطه عطفی است که بسیاری فکرش را هم نمی‌کردند که باکس آفیس به آن دست پیدا کند.»