سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۸ مهر ۱۴۰۲ در ۳:۰۷ ب.ظ چاپ مطلب

پرویز شهبازی و مریم کشاورز در جشنواره فیلم توکیو

Parviz-Shahbazi

سی و ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم توکیو فهرست آثار این دوره که از اول تا دهم آبان‌ماه برگزار می‌شود را ارائه کرد.

سوره سینما – جشنواره توکیو برای بخش رقابت اصلی ۱۰ فیلم از آثار سال جاری را برگزیده است. از جمله این فیلم‌ها می‌توان به آخرین اثر فیلم‌ساز ژاپنی کیشی یوشیوکی، «امیال عادی (غیرعادی)» و فیلم «سکونت در کنار دریاچه غربی» گو شیائوگانگ اشاره کرد. همچنین قرار است در این دوره از جشنواره از شیائوگانگ چینی و مولی سوریای اندونزیایی با جایزه آکیرا کوروساوا تجلیل شود.

از فیلم‌هایی که در بخش اصلی حضور دارند، ۶ اثر برای شرق آسیاست؛ در این بین حضور الکسی ژرمن جونیور روسی با فیلم «هوا» از نکات قابل توجه این جشنواره است. بخش گالا جشنواره شامل فیلم‌های مخاطب‌پسند جشنواره‌های پاییزه است. از این آثار می‌توان به فیلم «بیچارگان» یوروگس لانتیموس، «همه ما غریبه‌ها» از اندرو هِیگ در کنار «جن‌گیر: معتقد» از دیوید گوردون اشاره کرد.

در بخش فوکِس جشنواره، فیلم کوتاه «افشا» از ویم وندرس، «رسم عجیب زندگی» از پدرو آلمودُوار و فیلم سه ساعت و سی و پنج دقیقه‌ای «حقایق مهم دریاچه» از لاو دیاز به نمایش گذاشته خواهند شد.

جشنواره فیلم توکیو با فیلم «روزهای عالی» ویم وندرس که در بخش اصلی کن حاضر بود، افتتاح خواهد شد. مراسم افتتاحیه سی و ششمین دوره فیلم توکیو به مانند سال گذشته در سالن تاکارازوکا، و مراسم اختتامیه در مجموعه سینماهای توهو در هیبیا برگزار خواهند شد. در این دوره از جشنواره به مناسبت ۱۲۰اُمین سالگرد یاسوجیرو اوزو، خاطره این کارگردان مولف ژاپنی گرامی داشته خواهد شد.

همچنین گفتنی است از ایران فیلم «رکسانا» ساخته پرویز شهبازی در این رویداد پخش خواهد شد. اثری که زمزمه‌های حضورش در جشنواره فیلم فجر سال گذشته هم بود اما در نهایت به فستیوال توکیو رسید. همچنین فیلمی با نام «نسخه ایرانی» ساخته مریم کشاورز هم از ایالات متحده در بخش اصلی حضور خواهد داشت. کشاورز کارگردان فیلم همجنسگرایانه «شرایط» است که سال ۲۰۱۱ با حواشی بسیار زیادی ساخته و اکران شد. او در «شرایط» داستان رابطه غیراخلاقی دو دختر ایرانی را به نمایش درآورد. اما فیلم جدید داستانی در رابطه با یک خانواده ایرانی آمریکایی را روایت می‌کند که روی ارتباط شخصی یک مادر و دختر متمرکز است.

فیلم‌های بخش اصلی

«امیال عادی» (غیرعادی) – ژاپن – کیشی یوشیوکی، اولین نمایش جهانی

«هوا» – روسیه – الکسی ژرمن جونیور، اولین نمایش جهانی

«کوردل» – آلمان/ سوئیس/ لوکزامبورگ – باربارا آلبرت، اولین نمایش بین‌المللی

«سکونت در کنار دریاچه غربی» – چین – گو شیائوگانگ، اولین نمایش جهانی

«بهشتی مه‌آلود» – ژاپن – کاتسوجی یوهی، اولین نمایش جهانی

«گاندولا» – آلمان/ گرجستان – وایت هلمر، اولین نمایش جهانی

«اِنجیل یک وحشی» – فیلیپین – شِرون دایوک، اولین نمایش جهانی

«نسخه ایرانی» – آمریکا – مریم کشاورز، اولین نمایش آسیا

«رکسانا» – ایران – پرویز شهبازی، اولین نمایش جهانی

«موعظه به پرندگان» – آذربایجان – هلال بایداروف، اولین نمایش جهانی

«مهاجران» – شیلی/ آرژانتین/ هلند – فیلیپه گالوز، اولین نمایش آسیایی

«یوزپلنگ سفید» – چین – پِما سیدن، اولین نمایش آسیایی

«تاتامی» – گرجستان/ آمریکا – زهرا امیر ابراهیمی، گای ناتیو، اولین نمایش آسیایی