سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۹ مهر ۱۴۰۲ در ۳:۳۲ ب.ظ چاپ مطلب
بدون احسان علیخانی، رامبد جوان، مهران مدیری و فری زیرخاکی؛

جشن حافظ؛ مراسمی با حاشیه‌های بیشتر از متن!

Ekhtetamieh-Hafez

بیست‌ودومین مراسم جشن حافظ با اهدای جوایز به برگزیدگان، شب گذشته در سالن رویال هال هتل اسپیناس پالاس برگزار شد.

به گزارش سوره سینما شب گذشته بیست و دومین جشن دنیای تصویر در هیاهوی فرش قرمز و رژه کارنوال‌های مد در هتل اسپیناس پالاس، قدمگاه کریستیانو رونالدو برگزار شد! هرچند عدم حضور برخی چهره‌های تلویزیونی سایه سنگینی روی این مراسم انداخته بود.

تأخیر تقریباً دو ساعته‌ جشن در همان آغاز کار، مخاطبان زیادی را آزرده کرد و تاثیر منفی خودش را تا پایان مراسم نشان داد. چرا که اهدای جوایز تا یک بامداد ادامه پیدا کرد و خستگی و بی‌حوصلگی همه را دل‌زده کرده بود. به طوری که همین تاخیر طولانی ابتدای کار باعث شد میهمانان برنامه تا پایان در سالن نمانند و برخی از جوایز بدون شور و هیجان اولیه برنامه اهدا شود. شاید اوج این موضوع هم در زمان اجرای زنده محمد زندوکیلی خودش را نشان داد. زمانی که این خواننده برای اجرای قطعه پایانی‌اش به روی صحنه آمد با صندلی‌های خالی سالن رو به رو شد.

از طرف دیگر کنداکتور روی صحنه هم انگار دقیق رعایت نمی‌شد. درشرایطی که تاخیر زیاد قبل از آغاز برنامه قاعدتا باید میزبانان را به برگزاری هرچه سریع‌تر جشن سوق می‌داد برخی از هنرمندان بدون توجه به روند زمانی، روی سن چند دقیقه سخنرانی می‌کردند. حال آن که در نمونه‌های خارجی دیده‌ایم که به چه شیوه‌هایی اجازه تخطی از کنداکتور به کسی داده نمی‌شود؛ از پخش صدای موسیقی گرفته تا پایین رفتن اتوماتیک میکروفون! همین موضوع خستگی حضار را حتی بیشتر هم می‌کرد. چیزی که باعث شد هنرمندان و همراهان پروژه‌ها یکی یکی بعد از گرفتن یا نگرفتن جایزه از سالن بیرون بروند و تشویق‌ها کمتر و کمتر شود.

نکته دیگر درباره جشن حافظ امسال، ایرادی بود که نسبت به نامزدها وجود داشت. در سال گذشته چه در حوزه تلویزیون و نمایش‌خانگی و چه سینما آثار متنوعی وجود داشت که می‌توانست در جشن حافظ حضور داشته باشند اما به صورت عجیبی چند فیلم و سریال منحصرانه تمامی بخش‌ها را در برگرفته بودند و گویا اجازه ورود به دیگر فیلم‌ها و سریال‌ها را نمی‌دادند. به عنوان نمونه در بخش بهترین چهره تلویزیونی نامزدهای این بخش، مجریان برنامه‌های «تی‌ان تی»، «جوکر»، «سینما ۲۵»، «مهمونی»، «ناتو»، «فوتبال ۳۶۰» و «صداتو» بودند که در فضای مجازی حضور داشتند. این در حالی است که در خبر روابط عمومی جشن حافظ اعلام شده بود در این رقابت آثاری تلویزیونی مورد داوری قرار گرفته‌اند که از اسفند ۱۴۰۰ تا مرداد ۱۴۰۲ پخش شده‌اند. با این وجود اما رامبد جوان مجری «خندوانه» -که آخرین قسمت آن مردادماه ۱۴۰۱ روی آنتن رفت- و احسان علیخانی مجری «عصر جدید» – که تا تیر ماه ۱۴۰۱ به پخش رسید- نیز از لیست چهره های تلویزیونی این جشن حذف شده بودند. «دورهمی» و مجری آن مهران مدیری نیز از دیگر حذف شده‌های این فهرست بودند. حتی با وجود این که قسمت‌هایی از این برنامه در تابستان ۱۴۰۱ روی آنتن رفته بود.

در میان نامزدهای بهترین فیلمنامه و کارگردانی مجموعه‌های تلویزیونی نیز همه آثار به مجموعه‌های شبکه نمایش خانگی اختصاص پیدا کرده بود و حتی یکی از سریال‌های صدا و سیما در فهرست قرار نگرفت. درست مثل نامزدهای بخش‌های بهترین بازیگران زن و مرد کمدی که از میان «آنتن»، «آفتاب‌پرست»، «نیسان آبی»، «نیوکمپ» و «راز بقا» انتخاب شدند. در این که صدا و سیما امروز هیچ سریال قابل توجهی ندارد شکی نیست اما در بازه‌ اعلام شده توسط جشن حافظ «زیر خاکی» و «نون خ.» پخش شده‌اند که می‌توانستند در میان نامزدها حضور داشته باشند. خصوصا بازی پژمان جمشیدی در «زیر خاکی» که نقدهای بسیار مثبتی دریافت کرده بود. البته امید معلم دبیر جشن حافظ در سخنرانی خود گفت: «هرآنچه در حافظ می‌بینید حاصل یک داوری حرفه‌ای است. هیچ‌گاه با یک فیلم یا مجموعه براساس سیاست رفتار نشده است. بر این عقیده‌ایم اگر مجموعه‌ای در میان نامزدها نیست اشکالاتی وجود داشته که آن مجموعه‌ها نیستند.» به هر حال باید دید اشکالات «عصر جدید»، «خندوانه»، «دورهمی» و «زیر خاکی» چه بوده که لایق حضور در این مراسم نبودند.

روی سن اما جنس حواشی متفاوت بود. از آنجایی که این جشن در سالگرد وقایع تلخ و ناراحت کننده سال گذشته رخ داد این موضوع قابل حدس بود؛ پس از قرائت قرآن کریم، هنگام پخش سرود مقدس کشورمان عده‌ای با بی‌احترامی از جای خود بلند نشدند. حاشیه‌ای که با سخنرانی‌های روی سن ادامه پیدا کرد؛ از درخواست برای آزادی لیلا نقدی‌پری که ادعا می‌شود به خاطر حوادث سال‌ گذشته دستگیر شده تا تقدیم کنایه‌آمیز جوایز به زنان و مردان آزادی‌خواه یا «دخترانی که نمی‌توانند در آغوش پدر باشند!» با همه این حواشی جشن حافظ که شنبه شب شروع شده بود، بامداد یکشنبه به پایان رسید.