سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۴ مهر ۱۴۰۲ در ۲:۵۱ ب.ظ چاپ مطلب

آتیلا پسیانی درگذشت + پیام‌های تسلیت

Atila-Pesyani

آتیلا پسیانی بازیگر با سابقه سینما، تئاتر و تلویزیون در سن ۶۶ سالگی درگذشت.

به گزارش سوره سینما، آتیلا پسیانی از بازیگران با سابقه و تأثیرگذار سینما، تئاتر و تلویزیون ایران که طی سال‌های اخیر در حال مبارزه با بیماری سرطان بود، جمعه ۱۴ مهرماه و در ۶۶ سالگی دار فانی را واع گفت.

آتیلا پسیانی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری تئاتر از دانشکده هنرهای زیبا بود و غیر از بازیگری در چند فیلم به عنوان انتخاب بازیگر و بازیگردان حضور داشت.

وی بازیگر فیلم‌هایی چون «کشتی آنجلیکا»، «خاکستر سبز»، «روز شیطان»، «قاعده بازی»، «آب و آتش»، «سرخ پوست»  و نیز سریال‌هایی مانند «آپارتمان»، «گمگشته»، «زیر تیغ»، «چاردیواری» و «پرده نشین» بود.

سوره سینما درگذشت این هنرمند را به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

متن پیام محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به شرح زیر است:

«انا الله و انا الیه راجعون

متاسفانه، خانواده شریف سینما و تئاتر، بار دیگر داغدار درگذشت استاد آتیلا پسیانی، هنرمندی از نسل بزرگان این عرصه شد. هنرمندی که در کنار توانمندی‌های بارز در عرصه بازیگری در سینما و تئاتر، سال‌ها به عنوان معلمی دلسوز و نمونه، بازیگران شاخصی را برای سینمای ایران تربیت کرد.

این هنرمند برجسته و چهره فرهیخته فرهنگ و هنر با ایفای نقش‌های گوناگون در صحنه‌های تئاتر، تلویزیون و سینما، آثار ماندگاری در دفتر زرین هنر برجا گذاشت و بخشی از خاطرات فراموش نشدنی ما را در سینما خلق کرد.

اینجانب درگذشت زودهنگام این سینماگر بزرگ را به خانواده ایشان، جامعه هنری و سینمایی و عموم هموطنان تسلیت می‌گویم و از خداوند متعال مغفرت و رحمت واسعه برای آن عزیز از دست رفته و صبر و بردباری بازماندگان محترم را خواستارم.»

پیام تسلیت رئیس سازمان سینمایی

متن پیام محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی کشور به این شرح است:

«همه از اوییم و به سوی او باز می‌گردیم…

سینمای ایران یکی از پرفروغ ترین ستاره‌های آسمانش را از دست داد. استاد آتیلا پسیانی سرانجام قفس تنگ و رنجور جسم خاکی را شکست و به سوی جاودانگی و ابدیت پر گشود… او یکی از شاخص‌ترین بازیگران سپهر سینمای ایران بود که در بیش از چند دهه فعالیت درخشان، توانست در آثار فاخر بسیاری نقش آفرینی کند. زنده یاد پسیانی یکی از ستون‌های خاطره ساز مردم جامعه ما بود.

او تصویری روشن و بی‌مانند از هنرمند متعهد، دغدغه‌مند و آگاه بود که تلاش می‌کرد کیفیت حضورش را در هر اثری ارتقا بخشد. مانایی برخی از نقش‌ها به خاطر بزرگی بازیگرانی است که انها را ایفا کرده‌اند. زنده یاد پسیانی مصداق واقعی چنین هنرمندی بود.

فقدان آتیلا پسیانی برای جامعه هنری ما و برای خانواده آن عزیز، دوستان و شاگردانش سنگین و  دردآور است.

امیدوارم خداوند متعال با رحمت واسعه‌اش از هنرمند بزرگ ما پذیرایی کند و به همه دوستدارانش دراین ضایعه صبر و اجر عطا نماید.»

پیام تسلیت رئیس سازمان صداوسیما

متن پیام پیمان جبلی رئیس سازمان صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بدین شرح است:

«انالله و اناالیه راجعون

آتیلا پسیانی بعد از تحمل بیماری دردناکی از میان مان پر کشید و دلهایمان را به درد آورد. مرحوم پسیانی وزنه ای مهم در نمایش کشورمان بود و با بازی در ده‌ها اثر نمایشی مانند گمگشته، زیر تیغ، راه بی پایان، چاردیواری، دیوار، سیمرغ، محله برو بیا، محله بهداشت، برای همیشه جایی ماندنی در قلب هایمان یافت. فقدان آتیلا پسیانی، فرزند هنرمند فقید جمیله شیخی را به خانواده هنرمند او و جامعه هنری تسلیت می‌گویم و غفران و رحمت الهی برای وی مسئلت می نمایم.

پیمان جبلی
رئیس سازمان صداوسیما»

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

متن پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران به شرح زیر است:

«با قلبی اندوهگین و دردبار و زبانی الکن  به اطلاع می‌رسانیم متاسفانه هنرمند ارزشمند و بی‌بدیل سینما ، تئاتر و تلویزیون کشورمان آتیلا پسیانی عزیز پس از دوران سخت و طولانی بیماری و در خارج از وطن از میان ما رفت و به آرامش بیکران پیوست.

انجمن صنفی بازیگران سینما این سوگ بزرگ را به خانواده محترم و هنرمند ایشان، خانم فاطمه نقوی ، خانم ستاره پسیانی و آقای خسرو پسیانی و همچنین به حضور همکاران گرامی، جامعه تئاتری کشور  و تمامی دوست‌داران ایشان تسلیت عرض می‌نماید.

همچنین با هماهنگی‌های انجام گرفته منتظر انتقال پیکر این هنرمند به ایران هستیم و پس از آن متعاقبا زمان و مکان تشییع به اطلاع خواهد رسید.»

پیام تسلیت دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر

متن پیام تسلیت مجتبی امینی دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر به شرح زیر است:

«بازگشت همه به سوی خداوند مهربان است

آتیلا پسیانی، بازیگر برجسته و به‌یادماندنی، مدرس و سینماگر محبوب و متشخص در کمال ناباوری دار فانی را وداع گفت.او در تمام دوران حرفه ای خود درخشید و به نقش‌هایی جان داد که در تاریخ سینما و تلویزیون ماندگار خواهند ماند. بخش مهمی از کارنامه زنده یاد پسیانی به تربیت نسلی از بازیگران اختصاص دارد. اهتمام او به آموزش مثال زدنی بود.

افسوس و دریغ که این بازیگر خوب و گرانقدر را از دست دادیم و فقدانش برای سینمای کشور خصوصا جشنواره فیلم فجر جبران شدنی نیست.

اینجانب به عنوان عضو کوچکی از خانواده بزرگ سینما، ضمن عرض تسلیت و همدردی، برای بازماندگان و به‌ویژه خانواده محترم ایشان صبر جمیل و برای آن مرحوم غفران واسعه الهی مسئلت می‌دارم.»

پیام تسلیت مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی

متن پیام تسلیت مجید زین‌العابدین خطاب به خانواده مرحوم آتیلا پسیانی و خانواده بزرگ سینمای ایران به شرح ذیل است:

«بازگشت همه به سوی اوست

درگذشت آتیلا پسیانی بازیگر فقید و توانمند عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون که موجب تألم خاطر گردید را به خانواده محترم و هنرمند ایشان و همچنین جامعه بزرگ سینما و هنرهای نمایشی ایران تسلیت می‌گویم.

مرحوم آتیلا پسیانی از کارگردانان و بازیگران با دانش و خوش‌فکر عرصه صحنه و از جمله بازیگران توانمند عرصه‌های سینما و تلویزیون بود که از او نقش‌آفرینی‌های متعدد و متفاوتی در گونه‌های مختلف به یادگار مانده است و میراث تصویری، اخلاق نیکو و مرام حرفه‌ای او تا ابد در یاد و خاطر مخاطبان باقی خواهد ماند.

او شاخه‌ای پربار از درخت تنومند هنرهای نمایشی ایران بود و خلاء هنرمند بزرگی چون مرحوم پسیانی در عمق جان اهالی فرهنگ و هنر باقی خواهد ماند.

از پروردگار مهربان، برای زندگی ابدی او مغفرت و رحمت واسعه و برای بازماندگان عزیزش صبر جمیل و عافیت مسئلت می‌‌نمایم».