سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۴ مهر ۱۳۹۲ در ۱:۰۰ ب.ظ چاپ مطلب
حرفهای سه فیلمساز درباره جشنواره فیلم کوتاه/

سفارش نهادها فیلم کوتاه را نابود می‌کند/ مزیت بزرگ تاثیر بر مخاطب

seyedi-khadem-mokri

یک فیلمساز تاثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بر مخاطبان را یکی از مهمترین ویژگی‌های این جشنواره دانست.

یک فیلمساز تاثیر جشنواره فیلم کوتاه تهران بر مخاطبان را یکی از مهمترین ویژگی‌های این جشنواره دانست.

سوره سینما- سارا سپاسیان: یکی از کارکردهای جشنواره‌ها، کشف نیروهای جوان و استعدادهای تازه در هر عرصه است. حوزه مهجور فیلم کوتاه با وجود قابلیت‌های فراوان، کمتر عرصه ای برای خودنمایی دارد و جشنواره فیلم کوتاه تهران یا جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش و نمونه‌هایی اندک از این دست می‌توانند فرصتی برای حضور نیروهای جوان و بستری برای حمایت از آنها باشند. به نظر می رسد با وجود فعالیت فیلمسازانی که روزگاری گل سرسبد جشنواره‌ها یا فعالان عرصه فیلم کوتاه بوده‌اند، در فضای حرفه‌ای موانعی وجود دارد که تمام اهداف جشنواره‌های فیلم کوتاه محقق نمی‌شود.

حساب جشنواره فیلم کوتاه تهران با ۳۰ سال سابقه از همه جشنواره ها جداست

شهرام مکری از جمله چهره های موفق سینمای متفاوت در پاسخ به این سوال که برگزاری جشنواره‌های فیلم کوتاه چه تاثیری بر رشد این حوزه دارد، گفت: مهم ترین ویژگی یک جشنواره ، میزان تاثیرگذاری آن بر مخاطب است. جشنواره فیلم کوتاه از این ویژگی برخوردار است و این ، مزیتی نیست که همه جشنواره ها را شامل بشود. به عبارت بهتر ، باید حساب جشنواره فیلم کوتاه تهران را با ۳۰ سابقه، از سایر جشنواره ها جدا کرد.

وی افزود: جشنواره های فیلم کوتاه همیشه نیروهای جدید از کارگردان گرفته تا حتی بازیگر، به سینمای حرفه ای معرفی می کنند. به هیچ وجه نمی توان منکر این تاثیرگذاری شد. در همه دنیا یکی از بازارهای ارائه فیلم کوتاه جشنواره‌ها هستند. فیلم کوتاه در کشور ما امکان پخش از تلویزیون یا اکران شدن در سینما و یا حتی نشر اینترنتی را ندارد. با این حساب تنها ویترین موجود، جشنواره ها هستند. درباره جشنواره ای که این روزها در حال برگزاری است، باید بگویم نظم برگزاری اش همیشه مثال زدنی بوده و مخاطبان زیادی که از میان دانشجویان و دیگر فعالان سینمای حرفه ای دارد، آن را ویژه تر هم می کند.

مکری درباره دایره مخاطبان فیلم کوتاه توضیح داد: جشنواره فیلم کوتاه مثل جشنواره فیلم فجر نیست که عامه مردم با آن آشنا باشند. یک حوزه تخصصی از سینما را هدف قرار داده و به همین دلیل دایره مخاطبان آن هم محدودتر می شود. جشنواره به خودی خود این قابلیت را دارد که با همه مردم ارتباط برقرار کند، اما فعلا فعالان این عرصه هستند که نسبت به آن توجه نشان می‌دهند. اگر می خواهیم جشنواره را مردمی تر کنیم، باید در زمینه تبلیغات پررنگ تر عمل کنیم. استفاده از سوپر استارها و انداختن فرش قرمز و پخش از شبکه های تلویزیونی از جمله اقداماتی است که می‌تواند موجب جذب بیشتر تماشاگر شود. ما باید امکان انتخاب کردن را برای مخاطب فراهم کنیم. این امکان حتی می تواند در این حد باشد که بستر نمایش دادن فیلم کوتاه را در هواِپیما یا قطار هم به وجود بیاوریم. معتقدم چنین چیزی از شأنیت فیلم کوتاه نمی‌کاهد و اساسا هیچ چیز آنقدر مقدس نیست که بیارزد خود را از مردم دور نگه دارد.

سفارشی شدن آفت فیلم کوتاه است

عاطفه خادم الرضا از دیگر چهره های حوزه فیلم کوتاه گفت: اگر  جشنواره ها  بودجه ای را به فیلمسازان برتر اختصاص بدهند و تاکیدی بر مناسبتی کار کردن نداشته باشند، می‌توانند در رشد فیلم کوتاه موثر باشند. فیلم کوتاه ساختن روشی است برای آنکه فیلمساز جوان ایده های نو و ساختارهای جدید را بدون نیاز به صرف بودجه های زیاد، تجربه کند. در این حالت است که امکان به راه افتادن موج جدیدی در سینمای بلند هم میسر می شود. برخی نوآوری ها هستند که در سینمای فیلم های بلند جایی برای پرداخت ندارند، اما اگر در قالب فیلم کوتاه قرار بگیرند، انجام شدنی هستند.

وی افزود: اگر بنا باشد فیلم سفارشی ساخته شود یا فرد را در قالب های از پیش ساخته شده قرار بدهند، امکان بهره برداری از همه مواردی که عرض کردم از فرد گرفته می شود. فرض بگیرید یک خمیر را در اختیار داشته باشیم. در نگاه اول فکر می کنیم می توانیم آن را بر هر شکلی که می خواهیم در بیاوریم، اما اگر با یک قالب معین رو به رو باشیم، چیزی جز شکل های مشابه نصیب ما نمی شود. برخی از جشنواره ها هم چنین حالتی دارد. وارد سالن می شوی و چند کار کوتاه را پشت سر هم می بینی و از تکراری که فیلم ها به آن گرفتار شده اند، سر درد می گیری. امیدوارم در سال های آینده جشنواره های پویاتری را شاهد باشیم.

فیلم های کوتاه خوب، شخصی و تیم ورکی ساخته می‌شود

هومن سیدی درباره این موضوع توضیح داد: در سال‌های اخیر فیلمسازهایی به سینمای بلند و حرفه‌ای آمده اند که کارشان را از فیلم کوتاه شروع کرده بودند. آسیبی که در چند سال اخیر در این حوزه وجود دارد، این است که از فیلم کوتاه حمایتی صورت نمی گیرد.  اگر هم قرار است کمکی بشود، فیلم را به سمت سفارشی شدن سوق می‌دهد. من اخیرا هر چه فیلم خوب کوتاه دیده ام، به شکل شخصی و تیم ورکی ساخته شده است.

وی افزود: به نظرم دوستان ما در مرکز گسترش و سینمای جوان هستند که باید به تاثیر برگزاری جشنواره توجه داشته باشند. نمی توان از تهیه کننده ای در بخش خصوصی انتظار داشت سرمایه اش را برای فیلمی خرج کند که امیدی به بازگشت آن وجود ندارد. وقتی جشنواره ای را با فیلم‌هایی برگزار کنیم که با بودجه دولتی به شکل با کیفیتی ساخته شده باشند، به مخاطبان آن دوره از جشنواره انگیزه می دهیم که ستاره های جشنواره های بعدی باشند و به این ترتیب عرصه فیلم کوتاه جان می‌گیرد.

هومن سیدی گفت: مدتی قبل من داور جشنواره بهمن بودم و آنجا مشاهده کردم فیلمسازان مستقلی از کردستان تا چه حد حرفه ای کار کرده‌اند و چنین استعداد هایی نوید تولد یک نسل جدید را به ما می‌دهند که ادامه بقایشان بسیار به حمایت دولتی وابسته است. امیدوارم مسوولان نیز به این امر واقف شوند.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>