سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۳ آبان ۱۴۰۲ در ۶:۵۷ ب.ظ چاپ مطلب

غزه مسئله روز هنرمندان جهان!

joaquin-phoenix

طی چند روز گذشته عده‌ای از هنرمندان بریتانیا و آمریکا از مسئولان و رهبران دنیا خواسته‌اند تا با فراهم ساختن فضا برای آتش‌بس، کشتار و جنایت این مردم بی‌گناه متوقف شده و کمک‌های بشردوستانه به سوی ایشان راهی شود.

سوره سینما – هم‌زمان با تداوم آتش‌افروزی‌های اسرائیل در غزه، ۵۶ نفر از سلبریتی‌های هالیوود نامهٔ سرگشاده‌ای را امضا کرده و در آن از جو بایدن رئیس جمهور آمریکا درخواست کرده‌اند تا در اسرائیل و فلسطین اعلام آتش‌بس کند. اگرچه آن‌ها به ۷۰ سال تجاوز و اشغال اسرائیلی‌ها اشاره نکرده‌اند و مشخصاً موضع طرفدار فلسطین هم ندارند اما در نامه خودشان بخش مهمی از جنایات اسرائیل را مستند کرده‌اند.

اَندرو گارفیلد، ریز احمد، کریستن اِستوارت، اسکار آیزاک، کوئینتا برانسون، آیو اِدبیری، کیت بلانشت، حسن منهاج، جرمی استرانگ و واکین فینیکس از جمله کسانی هستند که این نامه را امضا کرده و درخواست کرده‌اند تا هر چه زودتر «این کشتار بی‌رحمانه و وحشت‌پراکنی در حال وقوع» متوقف شود.

ما از شما به عنوان رئیس جمهور آمریکا درخواست می‌کنیم تا پیش از این که جان بی‌گناه دیگری گرفته شود فوراً به دنبال تنش‌زدایی و آتش‌بس در غزه و اسرائیل باشید؛ در این نامه آمده: «در یک هفته و نیم گذشته بیش از ۵۰۰۰ نفر از میان رفته‌اند – تعداد نفراتی که دل هر آدم وجدان بیداری را به درد می‌آورد. ما بر این باوریم که زندگی مقدس است، و بدون توجه به مذهب و قومیت، کشتار غیرنظامیان چه فلسطینی و چه اسرائیلی را محکوم می‌کنیم.»

این نامه که از طرف سازمان «هنرمندان برای آتش‌بس» است، ایالات متحده و دیگران کشورهای دنیا را بر آن می‌دارد تا برای مردم این منطقه ارزش و احترام قائل شده، و بمباران مردم بی‌گناه غزه را متوقف کرده و گروگان‌ها را سالم به خانه بازگردانند. سلبریتی‌ها به این نکته اشاره داشتند که نیمی از ساکنان غزه کودکان هستند، و دو سوم آن‌ها پناهندگان و اقوامشان هستند که مجبور شده‌اند از خانه‌های خود فرار کنند. در این نامه همچنین آمده که از زمان آغاز این جنگ، اسرائیل ۶۰۰۰ هزار بمب بر سر مردم غزه رها کرده که به آمار فاجعه‌بار شهادت هر ۱۵ دقیقه یک کودک منتج شده است.

در بخشی از این نامه آمده: «در ورای درد و سوگمان برای تمام مردم این منطقه و عزیزانشان در سراسر دنیا، ما با عزم راسخ خود از اشتراکات انسانی‌مان دفاع می‌کنیم؛ ما برای آزادی، عدالت، کرامت و صلح برای تمام دنیا برمی‌خیزیم – و درخواست داریم تا این کشتار مردم بی‌گناه هر چه سریع‌تر متوقف شود. ما نمی‌خواهیم برای نسل‌های آینده‌ از سکوت خود به وقت نیاز بگوییم.»

پیش از این نیز هنرمندانی از بریتانیا نظیر تیلدا سوئینتن، میریام مارگولیس، چارلز دنس، اِستیو کوگان، پیتر مولان، ماکسین پیک و خالد عبدالله، نامه‌ای را با عنوان آتش‌بس در اسرائیل و غزه منتشر کردند. همچنین گروهی از نویسندگان یهودی آمریکایی، هنرمندان و فرهیختگان از جو بایدن خواستند تا با اعمال قدرت به جنگ اسرائیل و فلسطین پایان دهد.

متن نامه سرگشاده هالیوودی‌ها به جو بایدن به شرح زیر است:

جناب رئیس جمهور بایدن،

ما در قالب هنرمندان و مدافعان گرد هم آمده‌ایم، و اما مهم‌تر از این‌ها به عنوان یک انسان شاهد از میان رفتن جان‌کاه شهروندان بی‌گناه و کشتار در حال وقوع در فلسطین هستیم. ما از شما به عنوان رئیس جمهور آمریکا می‌خواهیم تا پیش از این که جان بی‌گناه دیگری از بین برود، فوراً در غزه و اسرائیل اعلام آتش‌بس کنید. در یک هفته و نیم گذشته بیش از ۵۰۰۰ نفر از میان رفته‌اند – این آمار فاجعه‌بار دل هر انسان و وجدان بیداری را به درد می‌آورد. ما باور داریم که زندگی سراسر مقدس است، و بدون توجه به مذهب و قومیت، کشتار غیرنظامیان فلسطینی و اسرائیلی را محکوم می‌کنیم.

ما از دولت شما و تمام رهبران دنیا می‌خواهیم تا به مردم این سرزمین احترام بگذارند و فوراً فضا را برای آتش‌بس فراهم کنید – بمب‌باران غزه متوقف شده و گروگان‌ها سالم به خانه بازگردانده شوند. نصف جمعیت دو میلیونی غزه را کودکان تشکیل می‌دهند، و بیش از دوسوم آن پناهندگانی هستند که زیر فشار مجبورند تا به همراه خانواده‌های خود از آنجا بگریزند. باید فضا برای رساندن کمک‌های بشردوستانه به این مردم فراهم شود.

ما بر این باوریم که دولت آمریکا می‌تواند نقشی حیاتی در به پایان رساندن این جنگ ایفا کند و ما نیز به همراه افرادی از کنگره آمریکا، یونیسف، پزشکان بدون مرز، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ و بسیاری دیگر صدای خود را به گوش جهانیان می‌رسانیم. نجات جان انسان‌ها الزامی اخلاقی است. و همچنین بر اساس شعار یونیسف «همدردی و قوانین بین‌المللی باید فائق آیند.»

در زمان نوشتن این نامه، طی ۱۲ روز از این جنگ، بیش از ۶۰۰۰ بمب بر سر مردم غزه رها شده که منجر به شهادت ۱۵ دقیقه یک بار یک کودک شده است.

بگفته سخنگوی یونیسف جیمز اِلدر: «به دنبال حملات هوایی پیاپی و قطع دسترسی به منابع، عملاً غذا، آب، برق و داروی کودکان و مردم غزه تمام شده، و دسترسی ایمن آن‌ها به بیمارستان از ایشان سلب شده است. با به پایان رسیدن سوخت تنها نیروگاه غزه، برق، آب و تصفیه فاضلاب آن‌ها نیز قطع شده است. دسترسی اکثر ساکنین به منابع تامین آب آشامیدنی و خطوط لوله از میان رفته است… شرایط زندگی به مهلک‌ترین حالت خود رسیده و با این حال همه گزارشات حاکی از حملات بیشتر است. همدردی و قوانین بین‌المللی باید فائق آیند.»

همان‌طور که مارتین گریفیٍث معاون دبیر کل سازمان ملل متحد در امور بشر دوستانه و امداد اضطراری گفت، در ورای درد و سوگمان برای تمام مردم این منطقه و عزیزانشان در سراسر دنیا، ما با عزم راسخ خود از اشتراکات انسانی‌مان دفاع می‌کنیم؛ ما برای آزادی، عدالت، کرامت و صلح برای تمام دنیا برمی‌خیزیم – و درخواست داریم تا این کشتار مردم بی‌گناه هر چه سریع‌تر متوقف شود. ما نمی‌خواهیم برای نسل‌های آینده‌ از سکوت خود به وقت نیاز بگوییم.

«تاریخ در حال تماشاست»

  1. عالیه شوکت
  2. آلیسا میلانو
  3. آماندا سیلز
  4. اَمبر تمبلین
  5. آمریکا فررا
  6. اندرو گارفیلد
  7. آنوشکا شانکار
  8. آریا میا لوبرتی
  9. آیو ادبیری
  10.  بسام طریق
  11.  باسم یوسف
  12.  کیت بلانشت
  13.  چنینگ تیتوم
  14.  شیرین دعبیس
  15.  داریوس ماردر
  16.  دیوید کراس
  17.  دومنیک فیش‌بک
  18.  دوآ لیپا
  19.  اِلویرا لیند
  20.  فرح بسیسو
  21.  فاطمه فرحین میرزا
  22.  حسن منهاج
  23.  هند صبری
  24.  ایلانا گلیزر
  25.  ایندیا مور
  26.  جیمز شیمس
  27.  جرمی استرانگ
  28.  جسیکا چستین
  29.  واکین فینیکس
  30.  جان استوارت
  31.  کریستن استوارت
  32.  مکلمور
  33.  ماهرشالا علی
  34.  مارگارت چو
  35.  مارک رافلو
  36.  مِی قَلماوی
  37.  مایکل مالارکی
  38.  مایکل استایپ
  39.  مایکل ولف
  40.  مو عامر
  41.  اسکار آیزاک
  42.  کوئینتا برانسون
  43.  رامی یوسف
  44.  ریز احمد
  45.  رونی مارا
  46.  رزاریو داوسون
  47.  رایان کوگلر
  48.  ساندار اوه
  49.  سباستین سیلوا
  50.  شیلین وودلی
  51.  شاکا کینگ
  52.  سوزان ساراندون
  53.  ویک منسا
  54.  والاس شان
  55.  واندا سایکس
  56.  یارا شهیدی

 

 

 


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>