سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۹ مهر ۱۴۰۲ در ۱۲:۲۷ ب.ظ چاپ مطلب
در دومین روز جشنواره فیلم کوتاه تهران چه گذشت؟

خاطره‌بازی محمود کلاری با فیلم «سارا»ی داریوش مهرجویی

Rooz2

در دومین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران، نشست تخصصی با محمود کلاری؛ فیلم‌بردار باسابقه سینما برگزار شد که در آن محمود کلاری از داریوش مهرجویی یاد کرد و ضمن تسلیت برای درگذشت این کارگردان فقید، خاطره‌ای از فیلم‌برداری فیلم «سارا» بیان کرد.

سوره سینما – دومین روز از برگزاری چهلمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران، با بخش آثار، برپایی نشست‌های تخصصی و بازدید علیرضا تابش؛ مشاور معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، داریوش یاری؛ کارگردان و علی خضریان؛ نماینده مجلس شورای به کار خود پایان داد.

*علی ملاقلی‌پور: ‌حرکت‌های چیپ در کمدی خنده‌آور نیست!

‌گفت‌وگو درباره فیلم‌های کوتاه ژانر اردوی فیلم‌سازی همدان در اولین نشست از دومین روز جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران، نخستین برنامه این روز بود که با حضور علی ملاقلی‌پور و حسن حسینی تهران برگزار شد.

ملاقلی‌پور در این نشست به‌ دشواری تولید فیلم کمدی اشاره کرد و گفت: تولید کمدی یک ماجرای دشوار است و اگر مسیر تولید آن به‌درستی محقق نشده باشد می‌تواند کارگردان و نویسنده را زمین‌گیر کند و اصلاً کمدی نباشد. به نظرم دشواری این ژانر با تمام ژانرها فرق دارد و اگر بمب خنده‌ای که قرار است از مخاطب خنده بگیرد عمل نکند، کار لوس می‌شود.

وی طراحی موقعیت برای خنده را دشوار دانست و افزود: طراحی چنین صحنه‌هایی بسیار خطرناک است چون بسیاری از صحنه‌ها وجود داشته که نتوانسته‌اند نتیجه مطلوب را حاصل کنند. به همین خاطر دقت در فیلم‌نامه و تمام مراحل تولید مهم است.

Molagholipoor

کارگردان فیلم «قندون جهیزیه»، موفقیت رضا عطاران و جواد عزتی در آثار کمدی را  دلیل جدیت در بازیگری دانست و تأکید کرد: برخی فکر می‌کنند حرکت‌های چیپ؛ خنده‌آور است اما چنین نیست. حرکت چیپ در کمدی خنده نمی‌آورد بلکه جدی بازی کردن و فعل و انفعالاتی که نوعی از بی‌شعوری در آن وجود داشته باشد علت خنده می‌شود. معتقدم اگر بازیگر آگاه باشد که قرار است در فیلم ابلهانه بازی کند، سوخت می‌شود.

وی فیلم «اجاره‌نشین‌ها» از زنده‌یاد داریوش مهرجویی را یک الگوی موفق از کمدی نام برد و افزود: یکی از دلایل موفقیت فیلم اجاره‌نشین‌های استاد مهرجویی به خاطر نقد درستی بود که داشت؛ این فیلم در یک جایگاه درست نقد می‌کند و همین باعث شده است کمتر فیلمی بتواند از حیث محتوا به آن نزدیک شود.

*برگزاری نشست کارگردان با مدیر برنامه‌ریزی با حضور تبریزی و احمدی

نشست تخصصی گفت‌وگوی کارگردان با مدیر برنامه‌ریزی با حضور کمال تبریزی و مصطفی احمدی، دومین نشستی بود که در روز دوم برگزار شد.

کمال تبریزی در این نشست که به مدیریت برنامه‌ریزی در سینما مربوط می‌شد، بیان کرد: معتقدم پیش‌بینی صحنه قبل از فیلم‌برداری از اهمیت بسزایی برخوردار است. ما حتماً یک الی دو روز قبل از اینکه در لوکیشن فیلم اقدام به فیلم‌برداری کنیم؛ باید با بازیگران و دیگر عوامل فیلم در فضا قرار گرفته و تمرین کرده باشیم، چراکه دقیقاً می‌دانیم که قرار است با چه مکانیزمی در مکان لوکیشن قرار داشته باشیم.

Ahmadi

تبریزی تأکید کرد: من فکر می‌کنم هنوز سینمای ایران به نقطه‌ای با رئالیزم بالا نرسیده است و یکی از وظایف بچه‌ها هماهنگی لوکیشن‌ها و کارهای تصویربرداری است.

مصطفی احمدی نیز بیان کرد: ما کارگردان‌های بسیار قهاری در دنیا و ایران داریم که دکوپاژ انجام نمی‌دهند و کارگردان‌هایی که دکوپاژ انجام نمی‌دهند مدت زمان بیشتری را برای فیلم‌سازی صرف می‌کنند که معمولاً خودشان دستیار کارگردان هم می‌مانند.

*علیرضا تابش: جشنواره فیلم کوتاه تهران یک میراث فرهنگی است

علیرضا تابش مشاور معاون میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و مدیرعامل سابق بنیاد سینمایی فارابی با حضور در چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران و پردیس سینمایی ملت گفت: وزارت میراث فرهنگی از ایده‌های ساخت فیلم‌های بومی حمایت می‌کند.

امسال رویکرد و شعار جشنواره چهلم فیلم کوتاه تهران، توجه به بومی‌گرایی در ژانر است. در فیلم کوتاه ژانر و فرم و ساختار خیلی مهم است.

وی ادامه داد: جشنواره فیلم کوتاه تهران که چهل سالگی‌اش امسال درحال برگزاری است، خودش به یک میراث فرهنگی مهم در سینما تبدیل شده است. فیلم کوتاه پیوند عمیق و وثیقی با فیلم‌سازان‌ سراسر کشور دارد، از این جهت جشنواره فیلم کوتاه تهران را جشنواره مهمی می‌دانم و امسال هم بعد از سال‌های کرونا جشنواره به شکل قبلی برگشته‌ایم.

Tabesh

تابش با تأکید بر حفظ نیروی انسانی خلاق گفت: سیاست‌های انجمن سینمای جوانان ایران بسیار تعیین‌کننده است و مشوق‌هایی که انجمن می‌تواند با توجه به تحولات فناورانه تولید کند از اتفاقات لازم و ضروری است.

جشنواره فیلم کوتاه تهران در این ۴۰ سال فراز و فرودهای زیادی داشته است حتی در دوران جنگ ۸ ساله و دوران دفاع مقدس هم فیلم تولید می‌کردند. عمیقاً معتقدم رویکرد خود انجمن سینمای جوانان ایران در ارتقای سطح فیلم‌سازی در کشور و جذب مشارکت فیلم‌سازان با افکار و ایده‌های مختلف و متنوع می‌تواند تعیین‌کننده باشد. به این دلیل که ما با ایده‌ها و افکار و سلیقه‌های متنوعی سر و کار داریم، اینکه یک مدیر، هنر حفظ نیروی انسانی را داشته باشد، مهم است.

*محمود کلاری: گاهی باید فیلم را از رئالیسم خارج کنیم

نشست گفت‌وگوی کارگردان با عوامل (مدیر فیلم‌برداری) در مرحله پیش‌تولید فیلم به میزبانی و دبیری کمال تبریزی و با حضور محمود کلاری؛ فیلم‌بردار برجسته سینمای ایران در دومین روز از جشنواره فیلم کوتاه تهران برگزار شد.

محمود کلاری در این نشست، مطرح کرد: سینما این‌چنین است که ما ابتدا انتخاب می‌شویم. ۲۰ فیلم‌نامه اول را که فیلم‌برداری کردم عمدتاً به آن‌ها از زاویه فیلم‌برداری نگاه می‌کردم یعنی مثلاً نگاه می‌کردم چقدر در فیلم لحظات شب داریم و چقدر روز و … جلوتر که آمدم خود فیلم‌نامه هم برایم مهم بود یعنی رسیدن به پاسخ این سؤال که از این فیلم‌نامه چه فیلمی درمی‌آید. فکر کنم در این چهل سال بیش از ۵۰۰ فیلم‌نامه خواندم که برخی از آن‌ها ساخته شد و برخی نشد. حاصل این خواندن‌ها تجربه‌ای بود که به من آموخت به پیش‌بینی نهایی نزدیک شوم.

kalari

وی عنوان کرد: گاهی باید فیلم را از رئالیسم خارج کنیم البته این به معنای آن است که دست ما در فیلم‌سازی باز است. گاهی باید کارگردان به عوامل اعتماد کند. وقتی کارگردان به قدری به شما اطمینان می‌دهد و از پس آن شما همه وجود خود را برای فیلم می‌گذارید، کار بهتر پیش می‌رود.

این فیلم‌بردار با یادی از مرحوم داریوش مهرجویی، گفت: فقدان یکی از بهترین فیلم‌سازان ایران و جهان آقای مهرجویی را تسلیت می‌گویم. ما سر فیلم «سارا» بودیم به من توضیح داد که یکی از سکانس‌ها را به چه نحو می‌خواهد. به او گفتم یکی از تصاویر فلو می‌شود، آقای مهرجویی گفت چه ایرادی دارد. در تدوین هم دیدیم چقدر همه چیز خوب درآمده بود اینجاست که شما به کارگردان اعتماد می‌کنید و خودتان را در اختیارش می‌گذارید. رابطه کارگردان و فیلم‌بردار در طول کار مثل زندگی زناشویی است، اگر به هم اعتماد نداشته باشند کار مثل جهنم می‌شود.

*اعضای کمیته ناظر بر آرای مردمی جشنواره چهلم معرفی شدند

هم‌زمان با دومین روز از برگزاری جشنواره، اسامی کمیته ناظر بر آرای مردمی چهلمین جشنواره فیلم کوتاه تهران اعلام شد.

بر این اساس نادره ترکمانی، محمد حمزه‌ای، مرتضی‌علی عباس‌میرزایی و عادل تبریزی اعضای این کمیته را تشکیل می‌دهند.

اعضای این کمیته به نمایندگی از کانون دانش‌آموختگان انجمن سینمای جوانان ایران مسئولیت صیانت از آرای مردمی این دوره از جشنواره را برعهده دارند.

گفتنی‌است؛ چهلمین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه تهران به دبیری مهدی آذرپندار ۲۷ مهر تا ۲ آبان ۱۴۰۲ در حال برگزاری است.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>