سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۰ آبان ۱۴۰۲ در ۴:۲۰ ب.ظ چاپ مطلب
در گفت‌و‌گو با تهیه‌کننده مستند مطرح شد؛

مسی چطور فوتبال آمریکا را دگرگون کرد؟

Lionel-Messi

اسکات باگینز تهیه‌کننده سریال «دیدار مسی با آمریکا» در مورد ثبت لحظات جادویی در داخل و بیرون زمین، همکاری ویژه با لئو مسی، باشگاه اینترمیامی و لیگ اِم‌اِل‌اِس و ساخت یکی از جذاب‌ترین مستند‌ها حول مسی و فضای پشت‌صحنه فوتبال صحبت کرده است.

سوره سینما – لیونل مسی که به اعتقاد بسیاری بزرگ‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال است، در تابستان در توافقی بی‌سابقه با باشگاه فوتبال اینترمیامی به تیتر یک روزنامه‌ها در سراسر جهان تبدیل شد. تأثیر مسی بی‌درنگ نمایان شد – قیمت‌های بلیت میامی سر به فلک کشیدند و همه آن‌ها فروخته شدند.

اپل تی‌وی پلاس دارای حقوق پخش لیگ فوتبال اِم‌اِل‌اِس در یک دهه آتی است – که گویی ردیف اول صندلی‌های ورزشگاه را برای دیدن مسی در درون زمین فراهم می‌سازد – اما همچنین به خانه مستندی در مورد این فوتبالیست افسانه‌ای بدل شد.

شرکت اسماگلر اینترتینمنت از پیش از این همکاری خود را با مسی آغاز کرده بود تا در مستندی جداگانه حال و هوای این بازیکن در جام جهانی فوتبال ۲۰۲۲ و قهرمانی تیم ملی آرژانتین را به تصویر بکشد؛ در این میان انتقال او به میامی این فرصت را فراهم آورد تا فصل جدیدی از داستان‌های هیجان‌انگیز وی را به قاب تصویر آورد.

اسکات باگینز گرداننده این سریال به هالیوود ریپورتر گفت: «سه اپیزود اول این مجموعه مستند، داستان لحظات جادویی انتقال مسی را روایت می‌کنند، و طی آن شما دقیقاً متوجه خواهید شد که این اتفاق چگونه رخ داد، زیرا اگر مطلع باشید در آن زمان اتفاقات بسیاری پشت‌صحنه در جریان بود. سپس شما در جریان مسیر شگفت‌انگیز تیم در لیگ کاپ قرار می‌گیرید. هیچ‌کس انتظار آنچه رخ داد را نداشت. شما این فرصت را پیدا می‌کنید که در کنار تیم آن لحظات تاریخی خارق‌العاده را تجربه کنید. به نظرم این یک داستان ورزشی فوق‌العاده است.»

سه اپیزود بعدی سریال، داستان‌های شخصی جالبی را به تصویر می‌کشد. شما به شناخت‌های عمیقی از افراد می‌رسید و درک بهتری از خود لئو به دست می‌آورید. این‌ها لحظات ارزشمندی است که هیچ‌کس قبلاً قادر به ثبت آن نبوده و ما بسیار هیجان‌زده و مفتخر به انجام آن هستیم.»

*ایده مستند «دیدار مسی با آمریکا» از کجا آغاز شد؟ در کدام قسمت از فرآیند انتقال مسی به آمریکا صحبت‌ها در این رابطه آغاز شد؟

همه این اتفاقات از سوی شرکت تهیه‌کننده این مجموعه، «اسماگلر اینترتینمت» آغاز شد. تیم پاستور، مدیرعامل «اسماگلر اینترتینمت»، مدت‌ها قبل از رسمی شدن این سریال یا آغاز تولید آن در اپل تی‌وی پلاس مشغول به ایجاد و بهبود روابط خود با تیم لیونل مسی شده بود. آن‌ها برای رخداد این مجموعه عملکرد تحسین‌برانگیزی داشتند. فرصت گردانندگی این برنامه به من دست داد و من نیز افرادی که طی سالیان با ایشان در پروژه‌های مختلف همکاری کرده بودم را به این کار دعوت کردم.

ما کارمان را در اواسط ژوئیه هم‌زمان با تلاطم‌های بسیار در درون باشگاه آغاز کردیم. آن‌ها بهترین بازیکن تاریخ و بهترین بازیکنی که تا به آن لحظه برای میامی بازی کرده بود را به آنجا آوردند. بودن در آنجا و دیدن همه این اتفاقات از نزدیک حس فوق‌العاده‌ای داشت. این‌که می‌توانستیم همه آن جریانات را برای دنیای بیرون ثبت کنیم سراسر هیجان بود.

آن لحظات کاملاً این ورزش را در داخل آمریکا دگرگون کرد. وقتی شما موفق به آوردن این‌چنین کسی می‌شوید، همه چیز از آن لحظه به بعد متفاوت است. چندین نسل از پس این رخداد تحت تأثیر قرار خواهند گرفت. ما این را به چشم دیده‌ایم. من پیراهن‌های صورتی میامی را همه‌جا دیده‌ام. برای این پروژه سفرهای زیادی داشته‌ام؛ شما بیرون میامی پیر و جوان‌های بسیاری را می‌بینید که تحت تأثیر این اتفاق پیراهن‌های صورتی پوشیده‌اند. هیجان آن انتقال شگفت‌انگیز بود.

*همین‌طور که گفتید، وقتی با این لحظه دگرگون‌کننده در ورزش کشور مواجه شدید، چه رویکردی برای ثبت و روایت آن انتخاب کردید تا آن لحظات پرتلاطم را برای باشگاه پیچیده‌تر نکنید؟

ما همکاری فوق‌العاده‌ای با لیگ اِم‌اِل‌اِس و تیم اینترمیامی داریم و آن‌ها این فرصت را برای ما فراهم کردند تا کاملاً در جریان قضایا باشیم و همه چیز را ثبت کنیم. مثل چرخ و فلک می‌ماند. یک روز‌هایی همه چیز خوب و یک روزهایی همه چیز بد بود. به آن‌ها گفتیم که می‌خواهیم ما را در برنامه‌های روزانه خود جا دهید و فقط به ما اجازه دهید تا در فضای باشگاه حضور داشته باشیم. تا بتوانیم از نزدیک درک بهتری نسبت به اتفاقات هر روزه پیدا کنیم. شما در این فضا چگونگی غلبه تیم بر مشقت‌ها و مدیریت موفقیت‌هایش را از نزدیک لمس می‌کنید. کاری که اینترمیامی در نشویل کرد می‌تواند نمایانگر قدرت این تیم برای فصل بعد باشد. تاتا مارتینو سرمربی اینترمیامی برای محقق کردن اهداف تیم کار سختی پیش رو دارد. البته او در مدت کمی با این تیم به هدف قابل توجهی دست یافتند.

*شما چگونه اتفاقات درون زمین و پشت‌صحنه و همچنین مصاحبه‌ها را مدیریت می‌کنید تا حس اضافه‌کاری در هیچ‌کدام از این بخش‌ها به مخاطب دست ندهد؟

ما فقط سعی داشتیم تا داستان را دنبال کنیم، و چالش ما سرعت بالای اتفاقات بود. ما کارمان را از ژوئیه آغاز کردیم که هم‌زمان تیم مشغول رقابت در لیگ کاپ بود. آن‌ها عملکرد ویژه‌ای در مسابقات داشتند که نهایتاً در نشویل برنده جام شدند. به عنوان راویان این داستان، مسلماً قصد داشتیم فضای داخل را زمین را به تصویر بکشیم و هم‌زمان درکی از فضای بیرون زمین و در پشت‌صحنه را به مخاطب ارائه کنیم. زمانی که ما وارد شهرهای دالاس، نشویل و فیلادلفیا شدیم، به داستان طرفدارانی برخوردیم که هر روز مشغول کنار گذاشتن پول بودند تا توان تهیه بلیت و حضور در بازی‌ها را داشته باشند، و ما قصد داشتیم روایت‌گر این داستان‌ها نیز باشیم. علاوه بر هیجانات بازی‌ها که بسیار جالب توجه بود،‌ قصد داشتیم فضای کار خود را به غیر طرفداران یا طرفداران معمولی نزدیک کنیم.

*شما به این موضوع اشاره داشتید، اما بگویید که چگونه می‌توان برنامه‌ای ساخت که هم برای مخاطبان تازه‌وارد به این ورزش و هم برای طرفداران دو آتشه جذاب باشد؟

حقیقتاً همه چیز در رابطه با تعادل است. که کاملاً چالش‌برانگیز است. اما خوشبختانه ما تهیه‌کنندگان، تدوینگران و مدیران عکس‌برداری بااستعدادی داریم و همگی‌مان از تجارب فراوان گذشته بهره‌مند هستیم. ما با بهره‌گیری از این تجارب بهترین داستان‌ها را انتخاب می‌کنیم تا با حفظ تعادل، روایتگر اتفاقاتی باشیم که برای اقشار مختلف مخاطبان جذاب باشد. زمانی که مخاطبان این ۶ اپیزود را ببینند، برای هر کدامشان داستانی گیرا وجود خواهد داشت.

و همه این‌ها بدون همکاری اینترمیامی و لیونل مسی غیرممکن بود. باید به همکارانمان در لیگ اِم‌اِل‌اِس و فرصتی که اپل تی‌وی پلاس برای ثبت این مستند در اختیارمان قرار داد نیز اشاره کنیم. ما از این دست سریال‌ها زیاد داریم که طی فصل تهیه شده، اما شش ماه بعد منتشر می‌شوند که آن‌ها نیز پروژه‌های خوبی هستند. نقطه تفاوت این مستند در همین جا بود. درست آن موقع که مخاطب مشغول موشکافی و هضم اتفاقات بود ما اتفاقات جدید را به محض ثبت در اختیارش قرار دادیم و این هدفی بود که ما در این مجموعه مستند به دنبالش بودیم.