سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۶ آذر ۱۴۰۲ در ۳:۱۷ ب.ظ چاپ مطلب

پروانه معصومی درگذشت + پیام‌های تسلیت

Parvaneh-Masoomi

پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون ایران دوشنبه ۶ آذرماه در سن ۷۹ سالگی درگذشت.

به گزارش سوره سینما، پروانه معصومی که چند روزی در بیمارستان بستری بود، دوشنبه ۶ آذرماه بر اثر عفونت ریوی به آی سی یو منتقل شد و ساعتی پیش از دنیا رفت.

پروانه معصومی متولد ۱۱ اسفندماه ۱۳۲۳ بود و تحصیلاتش را در دانشکده زبان‌های خارجی به پایان رساند. از آثار سینمایی او می توان به «گل‌های داوودی»، «ناخدا خورشید»، «جهیزیه‌ای برای رباب»، «رگبار» و «غریبه و مه» اشاره کرد.

معصومی نخستین بار سال ۱۳۶۳ در سریال «کوچک جنگلی» به کارگردانی بهروز افخمی در قاب تلویزیون حاضر شد و بعدها در سریال‌هایی چون «امام علی (ع)»، «مسافر ری»، «پلیس جوان»، «یوسف پیامبر» و «مثل هیچکس» بازی کرد.

آخرین حضور پروانه معصومی در قاب تصویر سریال «در کنار پروانه‌ها» به کارگردانی داریوش یاری بود که سال ۱۴۰۰ از شبکه دو پخش شد.

سوره سینما درگذشت این هنرمند را به خانواده او و جامعه هنری تسلیت می‌گوید.

پیام تسلیت رئیس جمهور

رئیس جمهور در پیامی درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان، مرحومه پروانه معصومی را به جامعه هنری، علاقه‌مندان و دوستداران و به‌ویژه خانواده محترم آن مرحوم تسلیت گفت.

در این پیام آمده است:

«ضایعه درگذشت هنرمند پیشکسوت سینما و تلویزیون کشورمان، مرحومه پروانه معصومی، موجب اندوه و تأثر خاطر گردید. این بازیگر مردمی و نام‌آشنا در عرصه فعالیت‌های هنری با رعایت اخلاق حرفه‌ای و ایفای نقش‌های مؤثر و ارزشمند، نام خود را در تاریخ فرهنگ و هنر این مرز و بوم ماندگار کرد.»

پیام تسلیت رییس سازمان سینمایی سوره

حمیدرضا جعفریان در پی درگذشت پروانه معصومی بازیگر پیشکسوت سینمای ایران پیام تسلیتی را منتشر کرد.

در متن این پیام تسلیت آمده است:

«شمع وجود هنرمند دیگری به خاموشی گرایید و علاقه‌مندان سینمای ایران را داغ‌دار کرد.

زنده‌یاد بانو پروانه معصومی که سال‌ها در عرصه بازیگری خوش درخشیده بود و سهمی ارزشمند هم در آلبوم افتخارات سازمان سینمایی سوره داشت، هنرمندی محجوب و بی‌حاشیه بود که سکوت و گوشه‌نشینی‌اش هیچ‌گاه منجر به فراموشی خاطرات‌مان از او نشد.

درگذشت این بانوی فرهیختهٔ گرانقدر را به همه همراهانش در راه طی‌شده سینمای ایران تا به امروز و همه میراث‌داران آینده این عرصه، تسلیت می‌گویم.»

پیام تسلیت خانه سینما

در متن پیام خانه سینمای ایران آمده است:

«خانه سینما درگذشت بازیگر پیشکسوت سینمای ایران زنده‌یاد پروانه معصومی را به خانواده محترم ایشان و اعضای محترم جامعه اصناف سینمای ایران تسلیت عرض می‌کند.»

پیام تسلیت مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی

متن پیام مجید زین العابدین به این شرح است:

«همه به سوی او بازمی‌گردیم

سینما و عرصه تولیدات نمایشی، یکی از هنرمندان نجیب و شریف خود را از دست داد.

ضایعه فقدان بانوی هنرمند سینما و تلویزیون ایران، مرحومه مغفوره سرکار خانم پروانه معصومی موجب تأثر و تألم خاطر عمیق شد. نیم قرن حضور تأثیرگذار ایشان در عرصه بازیگری و ایفای نقش‌های ماندگار، تصاویر و خاطرات ارزشمندی را از وی در حافظه علاقمندان و سینما دوستان ثبت کرد. پایبندی به سبک زندگی ایرانی- اسلامی و توجه به ارزش‌های دینی و اصول اخلاقی از جمله خصوصیات شاخص رفتاری خانم معصومی بود.

درگذشت این بانوی هنرمند را به جامعه محترم سینمایی و همچنین همه علاقمندان آثار سرکار خانم معصومی تسلیت عرض می‌کنم و از خداوند بزرگ برای زندگی ابدی ایشان مغفرت و رحمت واسعه مسئلت دارم.»

پیام تسلیت دبیر جشنواره بین المللی فیلم فجر

در متن پیام مجتبی امینی آمده است:

«بازگشت همه به سوی خداوند مهربان است
خبر ناگوار و ناگهانی درگذشت بانوی مهربان، محبوب، محجوب و باوقار سینمای کشورمان سرکار خانم پروانه معصومی باعث اندوه فراوان شد.

اینجانب ضمن عرض تسلیت و همدردی، برای بازماندگان و به‌ویژه خانواده محترم ایشان صبر جمیل و برای آن مرحومه غفران واسعه الهی مسئلت می‌دارم.

بی شک یاد و خاطره نقش آفرینی های این هنرمند فقید و اولین بازیگر زن برگزیده ادوار جشنواره فیلم فجر در ذهن علاقمندان سینما و تلویزیون جاودانه خواهد ماند.»

پیام تسلیت انجمن بازیگران سینمای ایران

در پی درگذشت پروانه معصومی،انجمن بازیگران سینمای ایران متن زیر را منتشر کرد:

«بازگشت همه به سوی اوست

هنوز دست به گریبان بُهت از دست دادن بانو بیتا فرهی عزیز بودیم و با او وداع نکرده بودیم که خبر ناگوار و ناخوشایند درگذشت بانوی پیشکسوت هنر بازیگری، سرکار خانم پروانه معصومی داغی تازه بر دل‌هایمان نشاند.

انجمن صنفی بازیگران سینما این سوگِ بزرگ را به خانواده محترم ایشان، همکاران گرامی و هم‌وطنان عزیز تسلیت عرض می‌نماید.»