سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۱۵ آذر ۱۴۰۲ در ۲:۲۱ ب.ظ چاپ مطلب
تصویر صهیونیسم در آثار ایرانی- بخش سوم؛

قاب‌هایی که در تلویزیون ثبت شدند…

Madaar

تلویزیون ایران با موضوع صهیونیسم آثار ارزشمندی را در کارنامه خود دارد. به بهانه اتفاقات اخیر نگاهی به مهم‌ترین این آثار خواهیم داشت.

سوره سینما – در دو قسمت قبلی این گزارش به آثار سینمایی ایرانی که با موضوع صهیونیسم ساخته شد اشاره داشتیم. در قسمت آخر به سریال‌های تلویزیونی می‌پردازیم. آثاری که البته چند سالی هست جای خالی‌شان در قاب سیما و شبکه نمایش خانگی احساس می‌شود.

سریال «چشمان آبی زهرا»

سریال «چشمان آبی زهرا» به کارگردانی علی درخشی و به قلم علی درخشی و سعید سلطانی همچنین تهیه‌کنندگی سیدعلیرضا سجادپور و سیداحمد میرعلایی و بازیگرانی همچون: جهانبخش سلطانی، حسین معلومی، جمشید جهانزاده و سومیتا حسام، روایتی از زندگی یک دختربچه فلسطینی است که در سال ۱۳۸۰ ساخته شد.

Cheshmane-Abi-Zahra

داستان این سریال درباره یکی از عوامل بلندپایه اسرائیل است که قصد حضور در انتخابات این کشور را دارد. او پسر نوجوان ناقص‌الخلقه‌ای دارد و همین موضوع باعث می‌شود تا یک گروه پزشکی را برای جست‌وجو در اردوگاه‌های مردم فلسطین، بسیج کند تا به دنبال تعویض اجزای بدن اشخاصی که از نظر پزشکی با فرزندش مشابهت دارند، بگردند که در این میان زهرا، دختر یکی از کشته‌شدگان فلسطینی، برای جابه‌جایی چشمش با فرزند او انتخاب می‌شود. از سوی دیگر برادر زهرا که از اعضای انتفاضه فلسطین است به دنبال یافتن خواهرش درگیر ماجراهای ناخواسته‌ای می‌شود.

«وفا» و روایتی از جاسوسی اسرائیل

سریال «وفا» درباره عشق جوانی ایرانی یهودی به نام ژوبین پناهی به دختری لبنانی-ایرانی به نام وفا است که به اتهام جاسوسی برای اسرائیل در ایران زندانی شده. او به دلیل مشکلات روحی و روانی ناشی از کشته شدن پدر و مادرش در انفجار بمبی در قبرس و دوری از دختر مورد علاقه‌اش (وفا) در تیمارستان بستری شده است. ژوبین توسط یک جاسوس اسرائیل که اسم مستعارش خرچنگ است از تیمارستان فراری داده می‌شود و پس از تغییر قیافه و با هویت جعلی همراه خرچنگ از ایران به اردن و منزل دیوید می‌رود؛ سپس او طبق نقشه قبلی دیوید برای دیدن وفا به لبنان می‌رود و بعد از مدتی، دیوید و خرچنگ به او می‌پیوندند. ژوبین پس از بی توجهی‌های وفا، واقعیت را به او و پدرش می‌گوید اما وفا از ژوبین می خواهد که به او فرصت دهد. بعد از چند روز، وفا پیشنهاد ژوبین را برای فرار قبول می‌کند و…

Vafa

پوریا پورسرخ، هانیه توسلی، فرهاد قائمیان، فرهاد اصلانی، الیزابت امینی، رضا ایرانمنش و بازیگران لبنانی عدی رعد، حسن عدنان، گیریتا غون و آنجو حمید در سریال تلویزیونی «وفا» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بازی کرده‌اند و تیتراژ این سریال را نیز محمد اصفهانی خوانده بود.

مداری که برای تلویزیون خوش درخشید

«مدار صفر درجه» به نویسندگی و کارگردانی حسن فتحی، از جمله آثار درخشان تلویزیون بود. این سریال با بازی: شهاب حسینی، رؤیا تیموریان، مسعود رایگان، لعیا زنگنه، ایرج راد، مصطفی عبداللهی و… سوم اردیبهشت‌ماه ۱۳۸۶ از شبکه اول سیما پخش شد.

Madare-Sefr-Daraje

داستان این سریال ماجرای سفر دانشجویی ایرانی به نام حبیب پارسا (شهاب حسینی) به فرانسه- به خاطر تحصیل در رشته فلسفه در دانشگاه پاریس – را نشان می‌دهد. ماجرا بر بستر جنگ جهانی دوم و شکل گرفتن صهیونیزم و تسلط تدریجی بر فلسطین می‌گذرد که طبیعتاً فضای داستان متأثر از این واقعه مهم تاریخی است. در زمان اعزام دانشجویان ایرانی به فرانسه و همچنین تحصیل آن‌ها در دانشگاه پاریس، جنگ جهانی دوم نیز در حال آغاز است. حبیب پارسا در دانشگاه با دختری یهودی به نام سارا استروک (ناتالی متی) آشنا می‌شود که اوایل، در کلاس با یکدیگر به مخالفت می‌پردازند که تدریجاً این مخالفت و سرکشی به عشق و تمایل بین این دو نفر مبدل می‌شود. ترور یهودیان به دست صهیونیست‌ها در ایران و اروپا و دنبال کردن سرنوشت دانشجویی ایرانی در فرانسه و رابطه عاطفی او با دانشجویی یهودی با سلسله حوادثی به یکدیگر مرتبط می‌شوند.

ساخت انیمیشن «بازمانده» و ادای دین به زنده یاد سیف‌الله داد

انیمیشن «بازمانده» هم به نویسندگی مهدی ابوهاشم محصول سال ۱۳۹۴ از تولیدات مرکز پویانمایی صبا با اقتباس از فیلم سینمایی «بازمانده» اثر زنده‌یاد سیف‌الله داد است که در ۴ قسمت ۳۰ دقیقه‌ای ساخته شد.

Bazmandeh

روایت قصه انیمیشن «بازمانده»، همان داستانِ فیلم سینمایی «بازمانده» است. تکنیک این فیلم سه‌بعدی کامپیوتری با استفاده از موشن کپچر است، یعنی بازی‌های شخصیت‌های داستان توسط بازیگران زنده صورت می‌گیرد که در «بازمانده» هنرمندان تئاتر نقش‌ها را بازی کرده‌اند و درنهایت نیز حرکات بدن آن‌ها به روی کاراکترهای این انیمیشن انتقال داده می‌شود.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>