سوره سینما

پایگاه خبری-تحلیلی سینمای ایران و جهان

sourehcinema
تاریخ انتشار:۲۷ مهر ۱۳۹۲ در ۹:۴۰ ق.ظ چاپ مطلب
کارگردان مجموعه تاریخی «معمای شاه»:

خواننده‌های درباری را تکریم نمی‌کنیم/ روایت واقعی دوران پهلوی

Mohamadreza-varzi

محمدرضا ورزی تاکید کرد نسل انقلاب اسلامی وظیفه دارد حقایق دوران پهلوی را افشا کند.

محمدرضا ورزی تاکید کرد نسل انقلاب اسلامی وظیفه دارد حقایق دوران پهلوی را افشا کند.

سوره سینما- سارا سپاسیان: اخبار مربوط به سریال «معمای شاه» در رسانه‌ها منتشر شده و کنجکاوی‌ها به قدر کافی برانگیخته شده است. زندگی محمدرضا پهلوی موضوع بکری نیست که برای اولین بار دستمایه آثار تلویزیونی و سینمایی قرار بگیرد، اما به قدری جذاب است که همچنان مخاطب را مشتاق کند. محمدرضا ورزی این روزها درگیر کارگردانی سریال تاریخی خود است و در این مشغله این فرصت را پیدا کردیم که چند کلامی با او درباره مجموعه تازه‌اش صحبت کنیم.

«معمای شاه» به دلیل پرداختن به دوره‌ای حساس از تاریخ معاصر، شاید مهمترین مجموعه شما باشد.

محمدرضا ورزی: این سریال ابعاد سیاسی گسترده ای دارد و من باید حواسم به همه چیز باشد. این دوره تاریخی که دستمایه داستان پردازی سریال من قرار گرفته حساسیت بالایی نسبت به سایر دوره ها دارد و وقایع با اهمیتی در دل آن جا گرفته است. باید تلاش کنم ضمن وفاداری به اصل واقعیت، چیزی از جذابیت داستانی کم نشود.

مدتی پیش این موضوع بر سر زبان افتاده بود که تصویری از خوانندگان لس آنجلسی  در این مجموعه می بینیم. واقعیت دارد؟

-هنوز که چنین کاری نکرده ایم، اما اگر بنا باشد از خوانندگان لس آنجلسی استفاده کنیم، در جهت تکریم آنان قدم بر نمی داریم. به هر حال آنان خواننده‌های درباری بودند و بخشی از تاریخ پهلوی به حساب می‌آیند. افرادی معلوم الحال که شخصیت آنان نیازی به توضیح ندارد. اگر فضای داستان بطلبد که چنین شخصیت هایی به سریال اضافه شوند، استفاده خواهیم کرد.

moammaye-shah1

یعنی از طرف مدیران شبکه منعی ندارید؟

-خیر. چون قرار است در جهت رد عملکرد و خلقیات آنان قدم بر داریم. بنا نیست مهر تاییدی زده شود. برخی از این خوانندگان افرادی هستند که از طریق خانواده سلطنتی به مال و مکنت رسیدند. راستش را بخواهید وقتی ما داریم خود محمدرضا شاه را به تصویر می کشیم دیگر خوانندگان دربار که کاراکترهای مهمی به حساب نمی آیند. به نظرم برخی سایت ها قصد شرارت داشتند و می خواستند برای جذب مخاطب برای خودشان، قضیه را پیچیده کنند. قرار نیست اتفاق خاصی رخ دهد. می خواهیم تاریخ را همانطور که بود، تعریف کنیم.

اصلا چطور شد که برای ساختن یک سریال تاریخی این بخش از تاریخ ایران را انتخاب کردید؟

-خانواده پهلوی دوم هیچ معدل خوبی ندارند. این تنها حرف من نیست و مسائل احساسی و سلیقه ای هم در اظهار نظر من دخیل نبوده است. نسل ما نسل انقلاب اسلامی است و فضای فکری و عقیدتی ما در جهت دفاع از این انقلاب قرار دارد. این وظیفه ماست که فضا را آنطور که بوده است، اطلاع رسانی کنیم. اگر پهلوی دوم رژیم خوبی بود، انقلابی صورت نمی گرفت. این موضوع را هم تاکید می کنم که این اشخاص خاص نبودند که انقلاب کردند. این جنبش و جوشش متعلق به مردمی است که از رهبری یک عالم دینی بزرگ بهره مند شدند.

اسناد موجود در مورد این دوره تاریخی به قدر کافی در اختیار هست و فکر نمی کنم در زمینه تحقیقات با مشکل خاصی مواجه بوده باشید.

-بله. ساواک خیلی از اسناد را از بین نبرده به این دلیل که حتی تصور نمی کرد نهضت امام خمینی (ره) به ثمر بنشیند. فکر می کرد مثل کودتای ۲۸ مرداد از بین رفتنی خواهد شد. اصلا از نگاه من صرف تماشای موزه عبرت بدون هیچ توضیحی می تواند بزرگ ترین منبع تحقیقاتی باشد. این موزه داستان مرگ جوانان با استعدادی را نشان می دهد که باید یاد آنان را گرامی داشت. ما به عنوان فیلمساز وظیفه داریم مسوولیت پذیر باشیم و این نسل را به آیندگان معرفی کنیم.

سریال شما هم مثل دیگر سریال های تاریخی موجود از چند فار تشکیل شده؟

-بله. ما هم سه فاز داریم. فاز اول مربوط به دوره قبل از کودتای سال ۳۲ می شود. فاز دوم فاصله سال ۳۲ تا ۴۰ را در بر می گیرد و  فاز آخر تا پیروزی انقلاب و مرگ پهلوی  ادامه دارد.

فکر می کردم سال ۴۲ به دلیل اهمیت تاریخی که دارد، به عنوان مطلع یکی از فازهای شما قرار بگیرد.

-اتفاقا به موضوعی  در سریال خواهیم پرداخت که به این تصور شما مربوط می‌شود. در سال ۱۳۴۰ طرح انجمن های ایالتی و ولایتی مطرح می شود و امام (ره) به همین بهانه اصلا خروج می کند. در حقیقت از نهضت در همین سال است که رونمایی می شود و در سال ۴۲ به رسمیت شناخته می شود.

تا امروز تصویربرداری کدام فازها به پایان رسیده؟

-اینطور نیست که به طور مجزا کار کنیم. شرایط به گونه ای پیش رفت که مجبور شدیم هر سه فاز را به شکل تقریبا موازی بگیریم.

پس اینکه شنیده شده اواخر امسال اولین قسمت‌های سریال پخش می شود، صحت دارد؟

-بله. همه تلاش ما این است که فاز اول را تا پایان امسال ببندیم و به پخش تحویل بدهیم.


پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>